نسخه چاپی

استقبال تهرانی‌ها از اهدای جسد به پزشكی قانونی

در پی فراخوان سازمان پزشكی قانونی كشور مبنی براهدای جسد برای استفاده در مراكز آموزشی و دانشگاهی تاكنون ۳۳۰ نفر رضایت داده اند تا جسدشان پس از مرگ به پزشكی قانونی اهدا شود.

به گزارش نما، چندی قبل دکتر احمد شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با اعلام رسمی از مردم خواست که برای اهدای اجساد به سازمان پزشکی قانونی کمک کنند. پس از اعلام شماره‌های تلفن از سوی این سازمان موج تماس گیرندگان از گروه‌های سنی و اقشار مختلف آغاز شد و بررسی‌ها نشان داد که اکثر تماس گیرندگان افراد تحصیلکرده جامعه هستند و گروه‌های سنی ۱۹ تا ۹۱ ساله را شامل می‌شوند.

کمبود جسد یکی از مشکلات جدی دانشگاه هاست

مهرماه امسال بود که رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور کمبود جسد را یکی از مشکلات جدی دانشگاه‌ها دانست و گفت: اجساد ناشناس و یا اجسادی که بعد از ٦ ماه کسی به سراغشان نیامده باشد، با کسب اجازه‌های قانونی به دانشگاه‌ها داده می‌شود، اما تعداد همین جسدها هم خیلی کم است و نیاز دانشگاه‌ها را برطرف نمی‌کند. دکتر شجاعی در خصوص واردات جسد از خارج از کشور هم سخن گفت و اعلام کرد که سازمان پزشکی قانونی مذاکراتی دراین رابطه با پزشکی قانونی برخی از کشورها انجام داده که هنوز نتیجه نداده است.

گویا قرار بوده است دو شرکت دراین رابطه همکاری کنند که هنوز گزارشی به سازمان پزشکی قانونی اعلام نشده است بنا به اظهارات رئیس سازمان پزشکی قانونی هر شرکت و مجموعه‌ای که اعلام آمادگی کند این سازمان همکاری‌های لازم را انجام می‌دهد.


دکتر امین رادمنش مدیر بانک نسوج مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور درباره آمار متقاضیان اهدای جسد در کشور گفت: در دوماه گذشته 330 نفر از شهروندان در سراسر کشور ضمن تماس با این مرکز برای اهدای جسد اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در اجرای این فراخوان از همه اقشار و گروههای سنی مختلف اعلام آمادگی کرده اند ، افزود: اکثر این افراد تحصیلکرده هستند و گروههای سنی 19 تا 91 ساله را شامل می شوند و یک سوم این آمار را خانم ها و دو سوم را آقایان تشکیل می دهند.

رادمنش معتقد است که باید فرهنگ سازی های لازم درخصوص اهدای جسد صورت گیرد اما این فراخوان در راستای کمبود دانشگاه ها صورت گرفته است و امیدواریم بتوانیم یاریگر آنها دراین زمینه باشیم.


مدیربانک نسوج مرکز تحقیقات پزشکی قانونی با بیان اینکه برای اعلام آمادگی اهدای جسد نیازی به مراجعه به پزشکی قانونی نیست، ادامه داد: افراد طی تماس تلفنی با شماره‌های اعلام شده در جراید و رسانه ها از نحوه انجام کار مطلع و پس از اخذ تصمیم نهایی به اهدای جسد، نزدیک ترین محضر به محل سکونتشان برای اخذ رضایت‌ در قالب وصیت نامه به آنان معرفی می‌شود. ضمن آنکه یک نسخه از این وصیت نامه نیز توسط دفترخانه های اسناد رسمی طرف قرارداد برای پزشکی قانونی ارسال خواهد شد.

وی افزود: برای رفاه حال شهروندان و دسترسی راحت‌تر متقاضیان اهدای جسد به دفترخانه‌ها، سازمان پزشکی قانونی با تعدادی از این دفاتر در شهرهای بزرگ همچون تهران، اصفهان ، شیراز و مشهد قرارداد بسته است که در این دفاتر هزینه های قانونی ثبت بر عهده پزشکی قانونی است و در شهرهای کوچک نیز برخی از اهداکنندگان با هزینه شخصی خود این کار را انجام داده اند.

رادمنش گفت: در تهران دو محضر خانه در مناطق شرق و غرب وجود دارد که اهداکنندگان می توانند به این دفاتر مراجعه کنند.

وی در ادامه افزود: اجساد پس از فوت با اطلاع خانواده به یکی از مراجع پزشکی قانونی تحویل و در نهایت به دانشگاه های متقاضی و نیازمند منتقل می شود .

مدیربانک نسوج مرکز تحقیقات پزشکی قانونی در پاسخ به این سوال که اجساد تا چه مدت در اختیار دانشگاهها است، نیز گفت: اجساد به مدت دوتا سه سال برای تحقیقات آموزشی و پژوهشی در اختیار دانشگاه ها قرار دارند و پس از اتمام نیاز با تشریفات شرعی در آرامستان همان شهر خاکسپاری می شوند.


این مقام مسئول در مرکز پزشکی قانونی کشور از اهداکنندگان خواست که به نحوی خانواده خود را از این تصمیم مطلع و آنها را در جریان بگذارند تا خانواده هم بعد از فوت با عمل به این میل قلبی و اراده متوفی موجبات تحقق این اقدام را فراهم نمایند ، ولی در مجموع صرفا رضایت فرد شرط است.

رادمنش همچنین در خصوص اینکه اگر جسد اهداکننده به بیماری خاصی مبتلا باشد آیا این جسد می تواند در اختیار دانشگاه ها قرار گیرد یاخیر؟ پاسخ داد: اهدائ جسد امکان پذیر است ، پیش از اینکه جسد قابل استفاده باشد ، اقداماتی برای آماده سازی جسد انجام می شود و اگر بیماری هم وجود داشته باشد رفع و خطری برای افرادی که آموزش می بینند وجود ندارد اما با توجه به اینکه دانشجویان بر روی آناتومی بدن تحقیق و آموزش می ببیند ، نباید ساختار آسیب دیده باشند لذا اجسادی که در اثر تصادف آسیب می بینند و صدمات جدی دارند برای این هدف قابل استفاده نیستند اما اجسادی که به علل طبیعی و یا بیماری فوت شده اند به هر دلیلی که باشد قابل استفاده خواهد بود.


اهدای جسد یک عمل انسان دوستانه است

رادمنش با بیان اینکه اهدای جسد یک عمل انسان دوستانه است و همان گونه که از اسم آن مشخص است، اهدا است، گفت: افراد برای انجام آن پولی دریافت نمی کنند و بحث رد و بدل کردن پول مطلقاً مطرح نیست و هرگز نباید این انگیزه انسان دوستانه و اقدام شجاعانه و بزرگ را با مسائل مالی و مادی سنجید مع الوصف شاید بعضی از دانشگاهها بعد از فوت مایل باشند کمکهایی ولی اندک به بازماندگان جهت تشریفات مذهبی و مراسم آنها کنند که مربوط به خود آنهاست و ما در این زمینه اطلاعی نداشته و دخالتی نخواهیم کرد.

وی ضمن تقدیر از استقبال مردم در اهدای جسد اظهارکرد: مردم استقبال خوبی داشتند اما انتظارات ما و نیاز کشور بیش از اینهاست ، مردم به طور مکرر تماس می گیرند و ما می خواهیم که مردم فهیم ما مانند همیشه برای شکوفایی علمی فرزندانشان دستگیر و یاریگر دانشگاهها و مراکز علمی کشور باشند که این کمک بزرگی برای توسعه علم و رشد دانشجویان در کشور است.

این مقام مسئول در سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: تعدادی از خبرنگاران و همکاران من در پزشکی قانونی نیز فرم اهدائ جسد را پر کرده اند.


به گفته مدیربانک نسوج مرکز تحقیقات پزشکی قانونی ، شهروندان در شهرهای بزرگ استقبال بیشتری از این فراخوان داشته اند و بیش ازیک سوم اهداکنندگان از شهر تهران بوده اند .

رادمنش با تاکید براینکه باید اطلاع رسانی و فرهنگ سازی لازم دراین رابطه صورت گیرد گفت: خوشبختانه اهداکنندگان از شهرهای کوچک هم با این مرکز تماس و راهنمایی های لازم دراین رابطه صورت می گیرد.


اهدای کنندگان حتی المقدور در وصیت نامه شرط نگذارند


مدیربانک نسوج مرکز تحقیقات پزشکی قانونی در پایان از اهداکنندگان خواست حتی المقدور در وصیت نامه شرط نگذارند که در فلان شهر دفن شوند و یا جسدشان را تحویل دانشگاه خاصی دهند و دست ما را دراین رابطه باز بگذارند .البته هر شرطی که بگذارند ما بعنوان وصی ملزم به انجام آن خواهیم بود.

سازمان پزشکی قانونی برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، با اختصاص دو شماره تماس زمینه دستیابی به اطلاعات جامع‌تر در این خصوص را برای متقاضیان فراهم کرده است.

افرادی که علاقه‌مند به اهدای جسد و آگاهی از چگونگی انجام این کار هستند می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در ساعات اداری روزهای شنبه تا چهارشنبه با شماره‌های ۵۵۴۴۲۶۴۴ و ۵۵۴۴۲۸۴۴ تماس بگیرند.
منبع: میزان

۱۳۹۶/۹/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...