نسخه چاپی

مجلس در آستانه ی تصمیمی مهم

عکس خبري -مجلس در آستانه ي تصميمي مهم

با تسلیم لایحه بودجه 97 از سوی رئیس‌جمهور به رئیس مجلس شورای اسلامی، روزهای پر مشغله‌ای برای نمایندگان و شاید روزهای پر اضطرابی برای دولت در حال سپری شدن است.

با تسلیم لایحه بودجه 97 از سوی رئیس‌جمهور به رئیس مجلس شورای اسلامی، روزهای پر مشغله‌ای برای نمایندگان و شاید روزهای پر اضطرابی برای دولت در حال سپری شدن است. در نگاه اول از منظر علمای علم اقتصاد، به نظر می‌رسد لایحه بودجه سال 97 با رویکرد انقباضی بسته شده و به جای اینکه مطابق با قوانین مصوب بالادستی، این لایحه برشی از برنامه ششم توسعه و چشم‌انداز 20 ساله باشد و رهیافت اقتصاد مقاومتی در جزء جزء آن موج بزند، بیشتر با نگاه ریاضتی بسته شده و ایجاد توازن در دخل و خرج کشور را از طریق جیب ملت دنبال می‌کند؛ زیرا به اذعان برخی تحلیلگران اقتصادی، کفه هزینه دولت از سر جمع بودجه عمومی کشور که در این لایحه نسبت به قبل سه برابر شده، سنگین‌تر از دخل دولت بوده و همین موضوع دست‌مایه نقد دولت است مبنی بر اینکه چگونه در حالی که بودجه همه بخش‌ها، نهادها و ارگان‌ها با کاهش مواجه شده، هزینه نهاد ریاست‌جمهوری سیر صعودی دارد؟!
نقدها و نظرها در این باره زیاد است؛ به گونه‌ای که منسوبان دولت در این زمینه گوی رقابت را از دیگران ربوده‌اند. مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با اشاره به موضوع دهک‌ها در جامعه و فاصله دهشتناک 86 واحدی مابین صدک اول و آخر جامعه در توزیع درآمد، اظهار داشت: «روند آمارها و گزارش‌ها نشان می‌دهد، بخش متوسط جامعه به تدریج فقیرتر شده و دهک‌های متوسط به طور میانگین 50 درصد سطح‌شان به هم نزدیک شده است.»
اما باید پرسید آقای نیلی چه کسی جز شما و دیگر متولیان امر اقتصاد دولت باید در برنامه‌ریزی به این مسائل بذل توجه می‌کرد و لایحه‌ای مبتنی بر اصلاح وضعیت اقتصاد و معیشت مردم که در تنگنای آن گیر کرده و روز‌به‌روز فشار بر زندگی اقتصادی مردم بیشتر می‌شود، به نگارش در می‌آورد؟ حال اگر به اهمیت و حساسیت مسئله اقتصاد کشور که به مثابه پاشنه آشیل نظام در دستور کار دشمنان برای پیوند آن به نارضایتی اجتماعی قرار گرفته، بیندیشیم، باید نگران‌تر شویم. در هر صورت استماع نقد و نظرهای کارشناسی و تشکیل جلسات تخصصی در کمیته‌ها و کمیسیون‌ها فرصت مغتنمی است برای نمایندگان ملت تا تصمیم صائب بگیرند.

۱۳۹۶/۹/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...