نسخه چاپی

بررسی آثار در بخش سودای سیمرغ جشنواره ملی فیلم فجر

عکس خبري -بررسي آثار در بخش سوداي سيمرغ جشنواره ملي فيلم فجر

با شروع دی‌ماه اخبار مربوط به آثار سینمایی جشنواره فجر به یكی از بخش‌های پرطرفدار اخبار سینما تبدیل می‌شود.

با شروع دی‌ماه اخبار مربوط به آثار سینمایی جشنواره فجر به یکی از بخش‌های پرطرفدار اخبار سینما تبدیل می‌شود.

امسال و همزمان با سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، هیئت انتخاب این جشنواره بازبینی آثار رسیده به این جشنواره را آغاز و تا اواسط دی ماه این اقدام به پایان رسید.از این بین و از 67 فیلم، 22 فیلم داستانی به بخش مسابقه راه یافتند. انیمیشن «فیلشاه» کاری از گروه هنر پویا و دو مستند «بانو قدس ایران» و «زنانی با گوشواره‌های باروتی» هم در کنار 22 اثر سینمایی داستانی، در بخش سودای سیمرغ جشنواره حضور خواهند داشت.

در ادامه گزارش کوتاهی در مورد بخشی از آثار حاضر بخش سودای سیمرغ جشنواره ملی فیلم فجر را می‌خوانید.

۱.اتاق تاریک اثر روح‌ا... حجازی

فیلمبرداری فیلم سینمایی «اتاق تاریک» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی روح‌ا... حجازی که از نیمه مرداد آغاز شده بود، شامگاه 14 مهر در لوکیشن بلوار ارتش به پایان رسید. کارگردان «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» و «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» سراغ قصه‌ اجتماعی دیگری رفته است. ساعد سهیلی و ساره بیات بازیگران اصلی فیلم «اتاق تاریک» هستند. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «فرهاد و هاله فصل جدیدی از زندگی خود را آغاز کرده‌اند و این سرآغاز تغییرات دیگری است که آنها را در مواجهه با مسائل جدیدی قرار می‌دهد.»

۲. مصادره اثر مهران احمدی

با انتشار اولین تصاویر این فیلم که با حضور رضا عطاران کنار بازیگر زن ارمنی و در دکوری‌ آمریکایی منتشر شد، می‌شد حدس زد که اولین اثر سینمایی مهران احمدی فضای متفاوت و طنزی خواهد داشت. شکل روایت «مصادره» به لحاظ فرمی، ناخودآگاه آن را در موقعیت بحث‌برانگیز شدن در جشنواره فیلم فجر قرار می‌دهد. قسمت‌هایی از این فیلم در ارمنستان و بخش‌هایی هم در فضاهایی با لوکیشن کالیفرنیا در تهران فیلمبرداری شده است.

۳. پرواز به وقت شام اثر ابراهیم حاتمی‌کیا


حاتمی‌کیا سال جاری همزمان با ماه مبارک رمضان بود که تولید «پروازبه وقت شام» را کلید زد. اصرار ویژه حاتمی‌کیا مبنی‌بر اتمام مراحل تولید در سکوت خبری موجب شد اکثر اخبار در حد حدس و گمان بماند و در بیشتر مواقع از سوی مسئولان سازمان اوج اعلام شود. بخش مهمی از این فیلم بین خرداد تا شهریور و یک بخش کوتاه آن آذر امسال در فرودگاه تهران فیلمبرداری شده است. «پرواز به وقت شام» به‌عنوان اولین اثر سینمایی جدی است که با تکیه بر موضوع مقاومت منطقه و مدافعان حرم ساخته شده است. هادی حجازی‌فر و بابک حمیدیان از بازیگران ایرانی فیلم‌ هستند و جمعی از بازیگران مطرح سوری و لبنانی نیز در آن به ایفای نقش می‌پردازند.

۴. چهار‌راه استانبول اثر مصطفى کیایى


روزهای تلخ 30 دی 95 با آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو و جان باختن شهدای آتش‌نشان همراه بود؛ حوادثی که با جزئیات از شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شد. به فاصله کمتر از دو هفته، مصطفی کیایی فیلمساز سینما، خبر از نگارش طرح اولیه «پلاسکو» داد که در ژانر حادثه‌ای به رشته تحریر در‌آمده است. معمولا آثار مصطفی کیایی، روایت‌های شیرینی از معضلات تلخ اجتماعی دارد و صدای خنده در سالن نمایش فیلم‌های کیایی بلند است. حالا این کارگردان سینمایی، تلخ‌ترین واقعه تهران در سال 95 را روایت کرده و قرار است در روزهای جشنواره از این فیلم رونمایی کند. بخش‌هایی از این فیلم در لوکیشن پلاسکو و چهارراه استانبول فیلمبرداری شده است.

۵. مغزهای کوچک زنگ زده اثرهومن سیدی

فیلمبرداری «مغزهای کوچک زنگ زده» جدیدترین ساخته سینمایی هومن سیدی از فروردین شروع شد و پس از ٧٠ جلسه فیلمبرداری، اوایل تیر به پایان رسید. اکثر سکانس‌های این فیلم در احمدآباد مستوفی جلوی دوربین پیمان شادمانفر رفت و برخی سکانس‌ها هم در شهرک اکباتان فیلمبرداری شد. به غیر از بازیگران حرفه‌ای که در این پروژه حضور دارند، سایر بازیگران از بین۱۵ هزار ویدئوی ارسالی به عنوان بازیگر در نقش‌های مختلف فیلم انتخاب شدند.

۶. کامیون اثرکامبوزیا پرتوی

«کامیون» در مرزهای سوریه و عراق، در روستاهای اطراف منطقه «سیلوانا» در استان آذربایجان‌غربی، در شهرهای ارومیه و میانه و لوکیشن‌هایی از شهر تهران فیلمبرداری شده است. کامبوزیا پرتوی در مقام کارگردان، 12 سال پیش «کافه ترانزیت» را ساخته بود و دیدن فیلم جدیدش بعد از این سال‌ها، کنجکاو ‌برانگیز است. او سال گذشته سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را به خاطر فیلم «فراری» ساخته علیرضا داوودنژاد به دست آورد.

۷. تنگه ابوغریب اثربهرام توکلی


اتفاقات فیلم «تنگه ابوغریب» به واقعه‌ای تاریخی از جبهه ایران و عراق در سال 68 برمی‌گردد؛ در روزهایی که نیروهای ایرانی در شمال غرب و شلمچه و جزیره مجنون در‌گیر بودند. بچه‌های گردان عمار تازه از خط پدافندی برگشته و به آنها مرخصی داده بودند تا به تهران برگردند. اما حدود ساعت 11 صبح، عراق به تنگه ابوغریب حمله می‌کند و اعلام می‌شود گردان عمار را برای دفاع به تنگه ابوغریب بفرستند. فیلمبرداری «تنگه ابوغریب» به تهیه‌کنندگی سعید ملکان و کارگردانی بهرام توکلی از اول مهرماه شروع شده است. این فیلم،یکی دیگر از محصولات مرکز فیلم و سریال سازمان هنری رسانه‌ای اوج است

۸. سرو زیر آب اثر محمد‌علی باشه‌آهنگر

باشه‌آهنگر در ششمین کار سینمایی خود با نام «سرو زیر آب»به تهیه‌کنندگی سیدحامد حسینی به سراغ شهدای گمنام و اتفاقاتی که در معراج شهدا و نورد لوله اهواز افتاده، رفته است. باشه‌آهنگر در مورد این فیلمش گفته که «سرو زیر آب» نسبت به «ملکه» فضای اجتماعی‌تری دارد و شاهد حضور ادیان مختلف،‌ در قصه این فیلم هستیم. فیلمبرداری «سرو زیر آب» اواخر دی سال گذشته در سوله‌ای واقع در اتوبان بسیج تهران کلید خورد و بعد از آن ضبط برخی صحنه‌ها در یکی از شهرهای جنوبی انجام شد. فیلمبرداری «سرو زیرآب» بعد از سفر عوامل فیلم به چهار شهر تهران، خوزستان، یزد و لرستان، در اردیبهشت امسال به پایان رسید.

۹. سوءتفاهم اثر احمدرضا معتمدی


احمدرضا معتمدی، فیلمبرداری تازه‌ترین اثر سینمایی‌اش با عنوان «سوءتفاهم» را در 23 آبان ماه در تهران شروع کرد. این فیلم لوکیشن‌های زیادی ندارد. اما چندین بار بازیگرانش تغییر کرده‌اند تا اینکه مریلا زارعی، اکبر عبدی، هانیه توسلی، کامبیز دیرباز و پژمان جمشیدی در ترکیب اصلی بازیگران این فیلم قرار گرفتند و پس از از یک ماه تولید، فیلمبرداری آن اواخر آذر ماه تمام شد. احمدرضا معتمدی ساخت فیلم‌های سینمایی «آلزایمر»، «قاعده بازی» و «دیوانه‌ای از قفس پرید» را در کارنامه خود دارد. معتمدی بعد از 10 سال دوری از عرصه فیلمسازی، سال گذشته فیلم سینمایی «بوف کور» را ساخت و به جشنواره فیلم فجر فرستاد. این فیلم مورد تایید هیات انتخاب قرار نگرفت و به «راه رفتن روی سیم» تغییر نام داد اما تا امروز هم رنگ اکران به خود ندیده است.

۱۰.دارکوب اثر بهروز شعیبی

فیلمبرداری «دارکوب» اواخر بهمن سال گذشته آغاز شده و پس از ۵۵ جلسه در اوایل خرداد امسال به پایان رسید. این فیلم داستان اجتماعی روابط انسانی افراد جامعه را رو‌در‌رو با معضلات اجتماعی و اعتیاد، با نگاهی متفاوت روایت می‌کند. سید‌محمود رضوی تهیه‌کننده و بهروز شعیبی کارگردان، پیش از این تجربه موفق ساخت فیلم سینمایی«دهلیز» و سریال «پرده‌نشین» را داشته‌اند. این دو در یک تجربه جدید، فیلم اجتماعی‌ای را با عنوان «دارکوب» برای نمایش در جشنواره فیلم فجر آماده می‌کنند.

۱۱. امپراطور جهنم اثر پرویز شیخ طادی

سال گذشته نسخه اولیه «امپراطور جهنم» ساخته پرویز شیخ‌طادی به جشنواره فیلم فجر سی‌و‌پنجم ارائه شد اما با اعلام هیئت انتخاب مبنی‌بر اینکه این فیلم هنوز مراحل فنی را پشت سر نگذاشته است از حضور در بخش رقابتی سودای سیمرغ کنار گذاشته شد. با این وجود بنا شد این فیلم پس از طی مراحل فنی در بخش غیررقابتی به نمایش درآید که البته پرویز شیخ‌طادی، کارگردان و محمد خزاعی، تهیه‌کننده این فیلم، در اعتراض به این تصمیم، انصراف خود را از حضور در جشنواره فیلم فجر اعلام کردند. امسال هیئت انتخاب جشنواره سی و ششم فیلم فجر، این فیلم را در بخش سودای سیمرغ جای داده است. «امپراطور جهنم» یکی از مهم‌ترین آثار استراتژیکی چند سال اخیر سینمای ایران است که فلسفه ایجاد گروه‌های تکفیری و همچنین روابط سعودی‌ها با رژیم اسرائیل را نمایش می‌دهد.

۱۲.هایلایت اثر اصغر نعیمی


فیلم سینمایی «هایلایت» چهارمین ساخته اصغر نعیمی شهریور امسال مراحل پایانی فیلمبرداری خود را پشت سر گذاشت. «هایلایت» نعیمی درامی عاشقانه است و بخش‌هایی از آن در شمال کشور فیلمبرداری شده است. در این فیلم که درامی عاشقانه و متفاوت را با مضمون اجتماعی روایت می‌کند، پژمان بازغی، جمشید هاشم‌پور، سام قریبیان، الهه حصاری و آزاده زارعی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

۱۳. خجالت نکش اثر رضا مقصودی


فیلمبرداری اولین تجربه کارگردانی رضا مقصودی به‌طور کامل در یک روستا در چالوس انجام شده است. این فیلم مضمونی کمدی، اجتماعی دارد. «خجالت نکش» با مضمونی کمدی داستان زندگی زن و شوهری را روایت می‌کند که با داشتن عروس، داماد و نوه، در سن میانسالی بچه‌دار می‌شوند. این اتفاق آن هم در روستایی کوچک که هیچ چیز از دید اهالی پنهان نمی‌ماند، زن و شوهر را دچار اتفاقاتی کمیک و بامزه می‌کند؛ اتفاقاتی که درنهایت باعث جدال این دو با یکدیگر می‌شود و... .

۱۴.عرق سرداثر سهیل بیرقی


سهیل بیرقی در یک سکوت خبری فیلم خود را برای سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر آماده کرده است. در این فیلم باران کوثری، ایفاگر نقش فوتبالیستی است که با ممانعت همسر برای همراهی با تیم ملی مواجه می‌شود. جدیدترین ساخته کارگردان فیلم «من» با بازی باران کوثری، امیر جدیدی، لیلی رشیدی، هدی زین‌العابدین و سحر دولتشاهی با سپری کردن مراحل آماده‌سازی، در جشنواره‌ فیلم فجر رونمایی می‌شود. گفته می‌شود کوثری برای بازی در این نقش تمرینات بسیار سخت و تخصصی رشته فوتبال را پشت سر گذاشته و بیش از ۲۰ کیلو وزن کم کرده است. با توجه به مضمونی که این فیلم انتخاب کرده است، احتمال دارد با حواشی در اکران رونمایی مواجه شود.

۱۵.جشن دلتنگی اثر پوریا آذربایجانی

فضای مجازی زاویه ورود برای ساخت فیلم سینمایی «جشن دلتنگی» است و پوریا آذربایجانی آخرین ساخته خودش را در نقد و تحلیل فضای مجازی می‌سازد. این فیلم درباره رابطه واقعی آدم‌ها و گره خوردن آنها با فضای مجازی است. بابک حمیدیان، محسن کیایی، بهنام تشکر، مینا ساداتی، پانته‌آ پناهی‌ها و ساغر قناعت به‌عنوان بازیگران فیلم «جشن دلتنگی» هستند. علی قائم‌مقامی تهیه‌کننده این فیلم سینمایی است.

۱۶. جاده قدیم اثر منیژه حکمت

منیژه حکمت بعد از 10 سال دوری از دنیای فیلم‌سازی و پس از ساخت فیلم «سه زن»، در کار جدیدش سراغ روایت زندگی یک زن کارمند رفته است. کارگردان «زندان زنان»، فیلم جدیدش را با عنوان «جاده قدیم» جلوی دوربین برد. این فیلم داستان زن کارمندی را روایت می‌کند که شب عیدنوروز با مشکلاتی مواجه می‌شود. نقش اصلی این فیلم برعهده مهتاب کرامتی است. آتیلا پسیانی و پرویز پورحسینی از جمله بازیگران این پروژه سینمایی هستند. این فیلم در سکوت خبری ساخته شده و حکمت هم در طول ساخت فیلم، حاضر به مصاحبه با خبرنگاران نشد.

۱۷.ماهورااثر حمید زرگرنژاد

نام فیلم ابتدا «ماهور» بود اما به دلیل مشابهت با فیلمی دیگر، حمید زرگرنژاد مجبور شد اسم فیلمش را به «ماهورا» تغییر دهد. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «در روستایی مرزی زیباترین دختر به‌عنوان عروس هور انتخاب می‌شود تا یک روز در هفته خود را به آب بسپارد و هور بارور شده و قهرش نگیرد. امین معروف به سمور، قاچاقچی ایرانی، عروس هور به نام ماهور را می‌دزد.»کامران تفتی، بهاره کیان‌افشار، داریوش ارجمند، سعید آقاخانی، میترا حجار، علی اوسیوند،یوسف مرادیان و مالک سراج در این فیلم نقش‌آفرینی می‌کنند.

۱۸.شعله وراثر حمید نعمت‌ا...

ابراهیم داروغه‌زاده درخصوص انتخاب فیلم «شعله ور» گفت: «این فیلم به علت ناقص بودن در نسخه سال گذشته مجددا امسال مورد بررسی قرار گرفت.» فیلم سینمایی «شعله‌ور» ساخته حمیدنعمت‌ا... قرار بود در سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآید که به دلیل طولانی شدن مراحل فیلمبرداری، نتوانست در این رویداد فرهنگی حضور داشته باشد. فیلمنامه «شعله‌ور» به‌طور مشترک توسط هادی مقدم‌دوست و حمید نعمت‌ا... به نگارش درآمده است و مضمونی اجتماعی دارد. گفته می‌شود امین حیایی بازی متفاوتی در این فیلم دارد. سهراب پورناظری در هشتمین همکاری مشترک با نعمت‌ا... آهنگسازی این کار را برعهده داشته است. این اثر سینمایی صحنه‌های بکری از استان سیستان و بلوچستان را به تصویر کشیده است.

۱۹. لاتاری اثرمحمد حسین مهدویان


پیش‌بینی می‌شود که این فیلم یکی از اتفاقات مهم سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر باشد. محمد حسین مهدویان بعد از فیلم موفق «ماجرای نیمروز» سراغ یک موضوع ملتهب اجتماعی رفته است.فیلمی که گفته می‌شود در مورد قاچاق دختران و شبکه‌های فحشا در دبی امارات است. برخی از رسانه ها باتوجه به خط داستانی که برای این فیلم مطرح شده، مدعی شدند که این فیلم نسخه ایرانی از فیلم «ربوده شده» است. اینکه دختری در باندهای فحشا در دبی گرفتار می‌شود، برادرش او را نجات می‌دهد و همزمان از عوامل این باندها انتقام می‌گیرد. هادی حجازی‌فر در این فیلم نقش متفاوتی را اجرا کرده است و مهدویان در مورد بازی او در صفحه اینستاگرامش نوشته است: «هادی حجازی‌فر باز هم شخصیت دوست‌داشتنی و جذابی را خلق کرده که باید بیاید و ببینید.» تهیه‌کننده این اثر سیدمحمود رضوی است.

۲۰. بمب اثرپیمان معادی


داستان «بمب» در حال و هوای موشک‌باران تهران در سال ١٣۶۶ روایت می‌شود و فیلمنامه آن همچون اثر قبلی این کارگردان توسط خود معادی نوشته شده است. پیمان معادی با تهیه‌کنندگی مانی حقیقی، فیلم «بمب» را کارگردانی کرده است. پیمان معادی همزمان با پایانیافتن فیلمبرداری «بمب»، در صفحه اینستاگرام خود در مورد اشخاصی که به گفته او نمی‌خواستند این فیلم سینمایی ساخته شود، در متنی کنایه‌آمیز نوشت: « لازم دونستم همینجا به همه کسانى که تمام تلاششون رو کردند تا این فیلم ساخته نشه خسته نباشید و خدا قوت بگم. مخصوصا به آنهایى که به دلایل واضح و اهداف شفاف براى اینکه در این دیگ چیزى برایشان نمی‌جوشید، سنگ‌اندازى و ایجاد مزاحمت‌هاى زیادى براى من و پروژه «بمب» کردند.»

۲۱. کار کثیف اثر خسرو معصومی


«کار‌ کثیف» به کارگردانی خسرو معصومی مضمونی اجتماعی دارد و به موضوع کار و مهاجرت می‌پردازد. معصومی در ۶ سال گذشته دو فیلم ساخته که به خوبی دیده نشده‌اند.فیلم «خرس» از خسرو معصومی هنوز فرصت اکران نداشته و فیلم «تابو» هم در گروه هنر و تجربه نمایش داشته است.باید دید فیلم جدید معصومی می‌تواند در جشنواره حضور موفقی داشته باشد تا اکران عمومی خود را تضمین کند.

۲۲. امیراثر نیما اقلیما

«امیر» فیلمی با موضوعی اجتماعی است که به تهیه‌کنندگی سید‌ضیاء هاشمی و نویسندگی و کارگردانی نیما اقلیما ساخته شده است. در خلاصه آن آمده است: «یکی با کار، یکی با پول، یکی با زندگی،یکی هم با سیگار. همه خودشونو می‌کشن. فقط راه‌هاشون فرق می‌کنه.»

میلاد کی‌مرام، هادی کاظمی، مصطفی قدیری، بهدخت ولیان، روشنک سه‌قلعه‌گی، وحید منافی، مهدی عامل‌هاشمی و سحر دولتشاهی ترکیب بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند.

۲۳. فیلشاه اثر گروه هنر پویا


«فیلشاه» تنها انیمیشن حاضر در جشنواره فیلم فجر امسال است که بنا به تصمیم مدیران جشنواره در کنار سایر آثار سینمایی مورد قضاوت هیئت داوران قرار می‌گیرد. ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر روزگذشته در پاسخ به این سوال که چرا انیمیشن در بخش مجزایی قضاوت نمی‌شود، گفت: «‌تا زمانی که تعداد انیمشین‌ها به اندازه کافی نباشد نمی‌توانیم بخش مجزایی برای آن در نظر بگیریم. بنابراین طبیعی است که انیمیشن راه یافته به بخش مسابقه در برخی از رشته‌ها داوری نمی‌شود.» داستان انیمیشن «فیلشاه» در جنگلی در آفریقا رقم می‌خورد. رئیس گله فیل‌ها صاحب فرزندی می‌‌شود که همه انتظار دارند جانشین رئیس گله باشد، اما برخلاف تصور همه «شادفیل» بسیار دست‌و‌پا چلفتی است و هیکل گنده‌اش باعث خرابکاری می‌‌شود. «فیلشاه» به‌عنوان محصول جدید گروه هنر پویا با سرمایه‌گذاری این گروه به‌عنوان یک کمپانی خصوصی، بنیاد سینمایی فارابی و موسسه تصویر شهر تولید شده است.

۱۳۹۶/۱۰/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...