نسخه چاپی

وقتی هاشمی رفسنجانی وكیلش را مجبور به شهادت دروغ كرد

هاشمی در وصیت‌نامه‌اش می‌نویسد: لابد دوستانم در تربیت فرزندانم _ كه مسئولیت تربیت آن‌ها را به خاطر كارهای عمومی نتوانسته‌ام به‌خوبی انجام دهم _ توجه مبذول خواهند نمود.

به گزارش نما محمود علیزاده طباطبایی، وکیل خانواده هاشمی، در مصاحبه‌ای که اخیرا با روزنامه فرهیختگان انجام داده است به خاطره‌ای از دهه هفتاد و ایام مدیرمسئولی فائزه هاشمی در روزنامه زن اشاره کرده و می‌گوید:

«در سال ۷۶ فائزه هاشمی با من تماس گرفت و گفت من خبر حضور سردار نقدی در درگیری نمازجمعه را در روزنامه زن نوشتم و وی به همین دلیل از من شکایت کرده، من هم شما را به‌عنوان شاهد معرفی کردم و می‌خواهم به دادگاه بیایید.

اما من گفتم که هرچه دیده بودم را در شورای عالی امنیت ملی گفتم و دیگر در هیچ دادگاهی حاضر نمی‌شوم.

بعد از آن محسن هاشمی با من تماس گرفت و گفت که حاج آقا می‌خواهد شما را ببیند و من به منزل مرحوم رفسنجانی رفتم و قضیه را کامل توضیح دادم و بعد از آن مرحوم رفسنجانی شخصا از من خواستند که در دادگاه به نفع فائزه شرکت کنم و من هم به خاطر آیت‌ا...مجبور شدم که قبول کنم و به دادگاه بروم. در نهایت فائزه هاشمی تبرئه شد اما من به جرم شهادت کذب به چهار ماه حبس محکوم شدم.»[۱]

ماجرای روزنامه زن در آن سال‌ها آنقدر خبرساز شد که اکبر هاشمی رفسنجانی در اوایل دهه هشتاد، درباره عملکرد دخترش در این روزنامه، نکاتی را این باره مطرح کرد. هاشمی در مصاحبه‌ای درباره این روزنامه و نقش فائزه هاشمی در آن می‌گوید:

«سؤال: در حوزه مطبوعات، نشریاتی داشتیم که ازنظر ما ناسالم تلقی می‌شدند که مختصری بحث کردیم و دیگر ادامه نمی‌دهیم، اما در این میانه نشریه زن که متعلق به صبیه حضرت‌عالی است وضع متفاوتی دارد که مایلیم اختصاصاً دراین‌باره صحبت کنیم و نظر شما را بدانیم؛ روزنامه زن را جزو نشریات ناسالم می‌دانیم که بعضی از احکام مسلم اسلامی را زیر سؤال برد ... اگرچه گفته می‌شود با اشاره شما این نشریه تعطیل شد، ولی نمی‌توانیم قبول کنیم که روزنامه‌ای با آن جهت‌گیری بدون حمایت غیرمستقیم شما توانسته باشد برای یک مدت نسبتاً طولانی دوام بیاورد. درباره عملکرد این روزنامه نظرتان چیست؟

هاشمی رفسنجانی: ... فائزه کارش را با ورزش خانم‌ها شروع کرد که کار درستی هم بود. یکی از اشکالات از اول انقلاب این بود که به زن‌ها در ابعاد نیازهایشان توجه نمی‌کردیم و او به خاطر اینکه این نیاز را فهمیده بود، به دنبال کمک رفت... او مخلص انقلاب است...

وقتی می‌خواست روزنامه زن را دربیاورد، به او نصیحت کردم و گفتم اگر می‌خواهی روزنامه درست کنی، یکی از روزنامه‌ها را مثال زدم و گفتم این‌گونه باشد.

گفتم تو باید در موضع دختر رئیس‌جمهور سابق و کسی که می‌خواهد در متن انقلاب باشد، باشخصیت‌های انقلابی و جریان مسلمان انقلابی همراه باشی. خانواده ما از لحظه شروع مبارزات تا امروز همیشه در متن و پیشتاز مسائل انقلاب بود. مدتی که کارکرد، دیدم افرادی که مناسب نیستند، در روزنامه‌اش کار می‌کنند. گرچه کنترل می‌کرد، ولی آن‌ها کارشان را می‌کردند. من دیگر مصلحت ندیدم که ادامه پیدا کند.[۲]

در حالی هاشمی مدعی است که درصدد جلوگیری از فعالیت فائزه هاشمی در روزنامه زن بوده است که طبق گفته علیزاده طباطبایی، هاشمی وی را مجبور به دروغ گفتن به نفع فائزه در دادگاه کرده بود.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد هاشمی رفسنجانی به اینکه نتوانسته به خوبی فرزندان خود را تربیت کند واقف بوده و به همین دلیل در وصیت‌نامه خود این‌گونه نوشته است:

«من مایلم نوشته‌های را که به چاپ نرسیده مخصوصاً فیش‌های کلید قرآن توسط افراد صالحی آماده چاپ و نشر گردد. اگر دوستانم این آرزوی من را برآورند ممنونم و ان‌شاءالله در اجر آن شریک خواهند بود. لابد دوستانم در تربیت فرزندانم _ که مسئولیت تربیت آن‌ها را به خاطر کارهای عمومی نتوانسته‌ام به‌خوبی انجام دهم _ توجه مبذول خواهند نمود.»[۳]

اما این تنها دروغ خانواده در هفته گذشته نبود و همین چند روز پیش بود که روزنامه شرق با «منوچهر محمدی» تهیه‌کننده مستند تبلیغاتی مرحوم هاشمی رفسنجانی در سال ۸۴ مصاحبه کرد و در آنجا، محمدی با اشاره به خاطره‌ای که هاشمی در این مستند درباره شهید بهشتی بیان می‌کند، صحبت‌های عجیبی را مطرح کرد.

ماجرا برمی‌گردد به قسمتی از مستند که هاشمی در آن گفته بود: روزی در جمع یاران به بهشتی گفتم این تهمت‌های تلخ آزارت نمی‌دهد؟ نگاهی کرد و گفت این آسیاب به نوبت است نوبت تو هم خواهد رسید... او می‌افزود: چقدر این روزها بی شما سخت می‌گذرد دوستان!

محمدی در صحبت‌های خود با اشاره به این خاطره مظلومانه، گفته بود: «خاطره شهید بهشتی زاییده ذهن من است. فکر کردم فضای اتهامی که آقای هاشمی با آن درگیر بودند را چطور بیان کنم و این بخش به خاطرم رسید!» [4] وی البته مدتی بعد این گفته خود را تکذیب کرد.

[۱]-https://www.tasnimnews.com/fa/news/۱۳۹۶/۱۰/۲۳/۱۶۲۶۳۲۹/

[۲]-mshrgh.ir/۵۲۹۳۸۱

[۳]-mshrgh.ir/۵۷۴۰۶۳

4- mshrgh.ir/819331

۱۳۹۶/۱۰/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...