نسخه چاپی

پیكر خدمه نفتكش سانچی چه زمانی تفحص می‎شود؟

سخنگوی شركت ملی نفتكش ایران درباره برنامه این شركت برای یافتن و تفحص پیكر جان باختگان حادثه نفتكش سانچی توضیح داد.

به گزارش نما، بهرامی سخنگوی شرکت ملی نفتکش ایران با بیان اینکه کشتی به زیر آب رفته اما کماکان حریق به طول 300 متر ادامه داشته و ارتفاع شعله ها تا 40 متر گزارش شده است، گفت: یکی از اولویت های ما این خواهد بود که بتوانیم پیکر شهدای نفتکش را از زیر آب بیرون بیاوریم. عمق آب در محل بیش از 100 متر است بنابراین تفحص نیاز به بررسی کارشناسانه دارد اما قطعا از اولویت های ما خواهد بود. در وهله اول باید منتظر بمانیم تا شعله ها خاموش شود شاید هنوز برخی از مخازن باز نشده باشند و به دریا راه نیافته باشد بنابراین تمام محموله در ادامه سوختن تاثیرگذار خواهد بود.

او افزود: شغل دریانوردی در عین حال که شغل تخصصی است اما به اندازه دوری از خانواده و وطن سخت نیست. دریانوردان با انتخاب این شغل کار سختی را به عهده می گیرند فاصله زمانی بین شش تا یکسال دوری از خانواده از مشکلات اصلی این شغل است. کشتی هایی که نزدیک به خشکی باشند احتمال دریافت سیگنال موبایل هست اما کشتی هایی که در پهنه آب هستند و از خشکی دور هستند امکان استفاده از موبایل وجود ندارد در برخی کشتی ها امکان استفاده از اینترنت نیز هست اما تنها وسیله ارتباطی در دریا استفاده از تلفن ماهواره ای است.


بهرامی افزود: احتمال اینکه همه خدمه کشتی جان باخته باشند اطلاع دقیقی نداشتیم و از وسعت انفجار اول و انفجارهای بعدی نیز اطلاع نداشتیم. از کشتی های گذری در منطقه اطلاعات گرفتیم و با این اطلاعات به وسعت فاجعه پی بردیم.


وی گفت: جعبه سیاه در حضور نمایندگان ذینفعان حادثه بازخوانی خواهد شد. از سازنده نیز درخواست کرده ایم که در محل حاضر باشد و تقریبا ظرف مدت یک هفته دیگر بازخوانی در صورت سالم بودن اطلاعات انجام خواهد بود. جعبه سیاه کشتی درون کپسولی قرار دارد که بر اساس استانداردهای تعریف شده در مقابل حرارت در مدت زمان خاص مقاومت دارد حال باید دید مقاومت کپسول سانچی چه مدت زمانی در برابر حرارت تعریف شده باشد.


سخنگوی شرکت ملی نفتکش ایران افزود: چنین حادثه ای در دنیا به این وسعت وجود نداشته است فقط نمونه ای شبیه به این حادثه در سال 1972 بوده است که تمام خدمه یک کشتی با بیست هزار تن محموله نفتی به موجب حریق جان باخته اند اما با این وسعت و با این حجم میعانات گازی در دنیا بی سابقه بوده است.


بهرامی در ادامه گفت: وجود 9 کشتی در آن واحد برای امداد در دریا کار سختی است ولی استفاده از دو کشتی باید با جدیت بیشتری انجام می شد.


او درباره برخورد پرسنل کشتی چینی گفت: در تصادفات دریایی دو طرف هستند و آنچه مهم است در سطح کلان دولت ها و بیمه گرها اطلاعات گرفته می شود ولی اینکه از نفرات کشتی مقابل اطلاعات گرفته شود در دنیا مرسوم نیست. ما در این حادثه تیمی را اعزام کرده ایم که از کشتی مقابل نیز اطلاعات گرفته شود و این نیاز به همکاری طرف مقابل دارد. از مشاوران هلندی نیز کمک گرفته شد اما مشاوران هلندی تصمیم گیرنده امور نبودند فقط مشاوراتی ارائه کردند. حادثه در آبهای چین اتفاق افتاد که بعد از حرکت به آبهای ژاپن رسید.


بهرامی در ادامه گفت: برخی از دوستان که در این حادثه به شهادت رسیدند سال های قبل در سفرهای دریانوردی در کنارشان بودم و فقط خاطره آنها باقی می ماند. برخی از جانباختگان نیز چندین ماه از خانواده دور بودند که بسیار درد آور است.
منبع: تسنیم

۱۳۹۶/۱۰/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...