نسخه چاپی

نكاتی برای كاهش تلفات زلزله احتمالی

دكتر علیرضا اسلامی

حادثه زلزله در تهران در شب 6/10/96 چهارشنبه و هفته قبل که یک مانور الهی برای مردم و مسئولین بود نکات آموزنده و عبرت‌آموزی دارد که قابل توجه و اقدام است تا از شدت تلفات جانی و مالی و حوادث احتمالی شبیه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو در شهر تهران و سایر شهرها بکاهد. شایسته است با یک فراخوان از مردم کلیه پیشنهادها و انتقادات جمع‌آوری و دسته‌بندی و به صورت دستورالعمل به مسئولین اجرایی ابلاغ یا اعلام نماید و بر اجرای آن نظارت نمایند.

1-آموزش مردم از طریق صدا و سیما در نحوه مقابله با زلزله

2-آژیر زلزله مثل زمان جنگ (آژیر خطر) از طریق رسانه‌ها یا در مناطق به صدا در آید

3-راه های خروجی شهر یکطرفه تا شهر به سرعت تخلیه شود. این راهها باید متعدد باشد به ویژه در خروجی‌های شهر تا کشش حجم بالای خودرو را داشته باشد.

4-عوارض دریافتی در بزرگراه‌ها حذف شود تا سبب توقف خودروها و ترافیک و مصرف سوخت و کاهش ذخایر سوخت نشویم چنانچه در زلزله 1/10 در جاده هراز – خروجی پردیس عوارض دریافت می‌شد و بعضی به دلیل عجله پول همراه نداشتند و موجب صف 5 کیلومتری و اتمام سوخت خودروها و ترافیک در جاده و نیز جایگاه‌های توزیع سوخت گردید و فاصله سه ساعت مسیر تهران – آمل به 9 ساعت افزایش یافت.

5-اعلام مناطق امن و اماکن امن در هر منطقه مثلاً حسینیه‌ها و مساجد و ورزشگاه‌ها یا مصلی یا پارکها یا سوله‌های پیش ساخته از قبل معرفی تا مردم هر منطقه نسبت به آن توصیه و بلافاصله دربهای آنان گشوده و پذیرای مردم شوند دارای وسایل گرمایش در زمستان و...

6-تامین آب و غذا و آذوقه ذخیره در مناطق مذکور یا در مسیر خروجی شهرها

7-تامین پتو و چادر یا زیرانداز و... در مناطق مذکور و توزیع آن هنگام بلایا

8-فعال شدن نیروهای نظامی و انتظامی هر منطقه در هدایت مردم – کنترل ترافیک و خیابانها و جاده‌ها و تامین امنیت مناطق و اموال مردم و بانکها و... (توسط بسیج و کلانتری مناطق و...)

9-فعال شدن بیمارستانها و درمانگاه‌ها و مراکز بهداری و بهداشتی جهت پذیرش مراجعین و درمان آنها یا تامین داروی آنان

10- تامین آب و برق و تلفن اضطراری

11- فعال شدن اورژانس و آتش نشانی و شهرداری های مناطق

12- فعال شدن سرویس حمل و نقل عمومی مثل (اتوبوس‌ها و حمل رایگان مردم)

13- و از همه مهمتر کار فرهنگی شود و در مساجد و نماز جمعه‌ها در خصوص علل زلزله، گناهان و دوری از آن و استغفار و... نیز توضیح داده شود.

14- قوه قضائیه بر اساس اصول 156 و 174 قانون اساسی مسئول نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین می‌باشد لذا باید در پایان از امام رضا و امام صادق(ع) نقل است هر کس سوره زلزال را در نوافل بخواند زلزله به او اصابت نمی‌کند.

15- و از امام صادق(ع) روایت است هر کس بگوید «یا من یمسک السماوات والارض ان تزولا ولئن زالتا ان امسکهما من احد من بعده انه کان حلیما غفوراصلی علی محمد و آل محمد و امسک عناالسوء انک علی کل شی قدیر از زلزله در امان می‌ماند.

از آیت الله بهجت هم نقل شده فرمودند هنگام زلزله دست بر زمین گذاشته به نیت آرامش زمین سوره حمد بخوانید.

۱۳۹۶/۱۰/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...