نسخه چاپی

دیسك كمر چگونه به وجود می‌آید؟

یك فوق تخصص درد با بیان اینكه درد پایین كمر، بی‌حسی و ضعیف شدن پاها از نشانه‌های ابتلا به دیسك كمر است، گفت: در اكثر موارد فتق دیسك كمر با استفاده از روش‌های بدون جراحی درمان می‌شود.

به گزارش نما، دکتر مجید حیدریان فوق تخصص درد با اشاره به اینکه مبتلایان فتق دیسک یا بیرون زدگی دیسک کمر ممکن است درد ملایم تا شدید در کمر خود داشته باشند، گفت: در برخی از موارد فرد هیچ یک از علائم دیسک کمر را ندارد و دردی را احساس نمی‌کند.

وی افزود: فتق دیسک کمر گاهی اوقات در تصویربرداری‌های انجام شده از ناحیه کمر افراد بدون هیچ علامت خاص قابل تشخیص است همچنین درمان‌های کم تهاجمی یا مداخله‌ای مثل عمل دیسک با لیزر در کلینیک‌های درد ارائه می‌شوند.

این فوق تخصص درد خاطرنشان کرد: هنگامی فرد دچار جدایی دیسک می‌شود که یک بخش از دیسک از ناحیه عادی قرارگیری آن خارج شده و امکان وارد شدن فشار بر اعصاب نخاعی یا طناب نخاعی وجود دارد در این حالت فشار وارد شده می‌تواند باعث ایجاد درد پایین کمر، بی‌حسی و ضعیف شدن پاها شود.

حیدریان یادآور شد: نوع و محل ایجاد علائم دیسک کمر بستگی به موقعیت و مقدار فشار وارد شده به اعصاب دارد و اگر فرد در محل ستون فقرات به فتق دیسک کمر دچار شود ممکن است با درد، احساس سوزش، بی‌حسی، ضعیف شدن یا ترکیبی از این شرایط در ناحیه پشت، باسن، پاها و داغی کف‌پا مواجه شود که در اکثر موارد این علائم فقط در یک طرف بدن مشاهده می‌شود.

وی گفت: علائم فتق دیسک با انجام فعالیت‌های خاص یا قرار گرفتن در بعضی شرایط تشدید می‌شود که در این شرایط درد افراد ممکن است با نشستن، خم‌شدن و کشیدن بدن نیز افرایش یابد.

حیدریان اضافه کرد: گاه درد ممکن است هنگام بیدار شدن از خواب یا پس از باقی ماندن در یک موقعیت مشخص برای یک دوره طولانی تشدید شود. در این حالت نیاز به تغییر وضعیت به طور مکرر وجود دارد. در این شرایط فرد ترجیح می‌دهد به جای نشستن در حالت ایستاده قرار گیرد.

وی تصریح کرد: درمان دیسک کمر بستگی به علائم آن دارد و با توجه به اینکه در اکثر موارد فتق دیسک کمر با استفاده از روش‌های بدون جراحی درمان می‌شوند پزشک در ابتدا ممکن است به بیمار پیشنهاد دهد وضعیت خود را به طور دقیق تحت کنترل و نظارت داشته باشد و در صورتی که با استفاده از درمان دیسک بدون جراحی و روش‌های درمانی محافظه کارانه علائم بهبود پیدا نکرد احتمالا پزشک پیشنهاد عمل جراحی را برای رفع مشکل می‌دهد.

منبع:طبنا
منبع: باشگاه خبرنگاران

۱۳۹۶/۱۰/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...