نسخه چاپی

محبی نیا در گفتگو با نما:

احیا دریاچه ارومیه بازیچه سیاسی كاری شده است

عکس خبري -احيا درياچه اروميه بازيچه سياسي کاري شده است

نایب رییس كمیسیون برنامه و بودجه در مجلس گفت: مشخص نیست دریاچه قرار است احیاء شود یا نه ؛ اگر امیدی به احیا نیست پس باید دست از سیاسی كاری برداریم و راهكار زندگی در این شرایط سخت با خشك شدن دریاچه را تمرین كنیم.

جهانبخش محبی نیا نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس در گفتگو با نما با بیان اینکه برای دریاچه زحمات زیادی کشیده شد، گفت: عدم تدبیر وراهکار مطمئن، نبود نظارت کافی و بد شانسی هایی که با خشکسالی پدید آمده است متاسفانه توفیقی حاصل نشده است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه دریاچه روز به روز علائم نباتی خود را از دست می دهد وعامل ناامیدی عده ای امیدوار به زنده شدن دریاچه واحیای ان را فراهم می کند، اظهار داشت: با توجه به مجموعه اقداماتی که برای انتقال آب صورت گرفت اما متاسفانه ارس، انتقال پساب های تسویه شده شهرهای پیرامونی به علت عدم تامین بودجه نهایی نشد و همین امر محدودیت هایی برای کشاورزان ایجاد کرده و سبب نارضایتی سیاسی مردم شده است.
وی با بیان اینکه امیدواریم دریاچه خشک نشود، اذعان داشت: متاسفانه روند پیش رو به گونه ای نیست که امیدی برای احیا وجود داشته باشد.
وی افزود: کارشناسان متخصص احتمال برخاستن طوفان های ریز نمک از دریاچه را نمی دهند چرا که جنس نمک های متراکم به گونه ای سخت است که قابلیت جدا شدن از زمین را ندارد اما عده ای هم معتقدند که با خشکسالی کامل، دریاچه با سستی سنگ نمک ها رو به رو خواهد شد و احتمال طوفان نمک در منطقه وجود دارد که خطراتی را هم به همراه خواهد داشت.
محبی نیا با تاکید بر اینکه می توان با تکنولوژی وعلوم روز جهان راه حلی برای نجات دریاچه یافت، تصریح کرد: متاسفانه روند مدیریت از حالت کلیشه ای وسنتی خارج نشده است و باید برای تحقق این امر مدیریت منطبق بر تکنولوژی روز ایجاد شود تا بتوان به نتایج خوبی رسید.
وی ادامه داد: باید از حالت شک ودودلی خارج شده و وبا در نظر گرفتن هزینه ها ومنابع مالی کافی با انتقال اب به احیاء دریاچه برسیم واین کار را به سرانجام برسانیم.
نماینده مردم میاندوآب گفت: اگر به هر دلیلی این امکان را فراهم نکنیم باید منتظر از دست رفتن دریاچه کشاورزی و مخاطرات زیست محیطی باشیم و بدانیم که فاجعه آفریده ایم.
وی بزرگترین مشکل این موضوع را به اجماع نرسیدن مسئولین دانست و عنوان داشت: مشخص نیست دریاچه قرار است احیاء شود یا نه؛ اگر امیدی به احیا نیست پس باید دست از سیاسی کاری برداریم و راهکار زندگی در این شرایط سخت با خشک شدن دریاچه را تمرین کنیم.
وی در پایان با بیان اینکه کارهای دولت و تلاش عده ای برای رسیدن به شهرت وحب سیاسی نباید نادیده گرفته شود، خاطر نشان کرد: احیا دریاچه ارومیه بازیچه تسویه حساب عده ای با مردم اذربایجان، خصاصت در تخصیص اعتبارات شده است اما مجموعه این شرایط پیچیده مسلما با اجماع به نتیجه خواهد رسید.

۱۳۹۶/۱۰/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...