نسخه چاپی

سامانه كنترل اصالت دارو نیازمند توجه وزیر بهداشت

شاید این گلایه به وزیر بهداشت در فضایی كاملاً كارشناسی و به دور از هیاهوهای سیاسی وارد باشد كه دستاورد وزارت بهداشت در زمینه مبارزه قاچاق كمتر را رسانه ای شده تا جامعه هم از این اتفاق مطلع شوند

به گزارش نما، چندی است در سازمان غذا و دارو سامانه ای رونمایی شده که بسیاری از نگرانی ها و دغدغه های جامعه را در خصوص تقلبی یا تاریخ گذشته بودن دارو، مواد غذایی و مکمل ها را مرتفع کند. این سامانه با نام برچسب کنترل اصالت دارو ( TTAC) به عنوان ابزاری مطمئن به مصرف‌کنندگان قدرت تفکیک کالاهای اصیل از تقلبی اعطا می‌کند .

مروری بر آمار و ارقام گردش مالی صنایع جهان نشان می‌دهد که صنعت دارو به یکی از بخش‌های پولساز در تولید و صادرات دولت‌ها تبدیل شده است.

آمار و ارقام از تولید دارو و واکسن‌های جدید برای نجات جان میلیون‌ها انسان و حمایت سازمان‌های بین‌المللی از توسعه این صنعت خبر می‌دهد. بررسی وضعیت بازار دارو و پیش‌بینی‌های اخیر حاکی از رو به رشد بودن بازار جهانی دارو است به‌طوری‌که پیش‌بینی می‌شود فروش جهانی دارو تا سال ۲۰۲۰م به ۱/۳ تریلیون دلار برسد. توجه جدی بسیاری از کشورها به صنعت داروسازی باعث شده تا این صنعت به یکی از سودآورترین صنایع در جهان تبدیل شود به طوری که در فهرست فورچون در سال ۲۰۰۸م، صنعت داروسازی رتبه سوم را در بین ۵۳ صنعت سودآور جهان کسب کرده است. اگرچه در این فهرست متوسط سود صنعت داروسازی ۱۹/۳درصد اعلام شده ولی شواهد گویای آن است که عواید حاصل از تولید و فروش دارو گاهی تا ۳۷ درصد افزایش داشته است. مجموع درآمد کل ۱۲ شرکت بزرگ داروسازی جهان در سال ۲۰۰۷م، ۴۱۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار است.

به گفته یکی از اعضای هیات مدیره انجمن داروسازان، ایران در زمینه مصرف دارو بعد از چین رتبه دوم را در جهان دارد و هر ایرانی سالانه 340 بار دارو مصرف می‌کند. بعلاوه این که 80 درصد داروهایی که به عنوان داروی قاچاق در کشور دست به دست می شوند(بویژه داروهای کمیابی که مردم برای دستیابی به آنها سر از باز سیاه در می‌آورند) تقلبی هستند.

از سوی دیگر تازه ترین آمارهای مجامع معتبر جهانی نشان می دهد حدود 5 تا 10 درصد داروهای مصرفی در ایران قاچاق یا تقلبی هستند که این آمار در کشورهای پیشرفته حدود یک درصد است. در خصوص چرایی پررنگ بودن داروهای قاچاق باید گفت سود فراوان در این صنعت و تجارت قاچاق در کنار عدم دسترسی به دارو موجب می شود تا عده ای اقدام به مبادله سلامت مردم با سود و منفعت شخصی خود کنند.

در خصوص استفاده بیماران از داروهای تقلبی و جوانان از مکمل های دارویی که منجر به مرگ آنها شده بارهای بارها در رسانه ها دیده و شنیده ایم و متأسفانه در این گونه اوقات نیز بیشتر دستگاه ها و مسئولین تنها به متهم کردند ارگان های دیگر وقت صرف می کنند و از اصل موضوع که همانا داروهای قاچاق است دور شده اند. و کمتر اراده ای از سوی مسئولین برای بررسی و ریشه کن کردن این معضل دیده شده است که خوشبختانه همانطور که اشاره شد این معضل با همت سازمان غذا و دارو در حال برطرف شدن است که الحمد الله با فراگیر شدن سامانه TTAC دیگر شاهد این نا هنجاری ها نخواهیم بود .

دکتر حریرچی قائم مقام وزیر در خصوص این سامانه گفته بود سامانه کنترل اصالت فرآورده‌های سلامت‌محور یک ضرورت در راستای مبارزه با قاچاق محصولات سلامت از جمله داروها، مکمل‌های غذایی، لوازم‌آرایشی-بهداشتی و تجهیزات پزشکی به شمار می‌رود که بایستی حتما در آینده نزدیک با جدیت بیشتری پیگیری گردد.

یکی ازمسائل امنیتی در کشور ها موضوع سلامت است و تأمین و بستر سازی این مهم طبق قانون با وزارت بهداشت است و عملیاتی شدن آن مطمئاً در چهارچوب وظایف وزیر و وزارتخانه متبوعش است.

افکار عمومی دکتر قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت را خوب می شناسند و می دانند که اگر در جایی مصاحبه و یا سخنرانی کنند به خاطر ارزش خبری آن ، تا مدت ها موضوع در رسانه ها تحلیل و بررسی می شود پس شایسته است پروژه ای که باعث قطع کردن دست سودجویان و بالارفتن ضریب سلامت در موارد دارویی و غذایی شده وقت و انرژی بیشتری صرف کنند تا با توجه به ضرر و خسرانی که به سودجویان این صنعت به علت نبود نظارت در قدیم عاید می شده مانع عملیاتی شدن این سامانه نشوند.

شاید این گلایه به وزیر بهداشت در فضایی کاملاً کارشناسی و به دور از هیاهوهای سیاسی وارد باشد که دستاورد وزارت بهداشت در زمینه مبارزه قاچاق کمتر را رسانه ای شده تا جامعه هم از این اتفاق مطلع شوند

این عدم آگاهی در حوزه خبرنگارhن نیز دیده می شود به طوریکه روزگذشته در نشست خبری رئیس سازمان غذا و دارو کمتر به آن پرداخته شد و حتی انعکاس این نشست با تیترهایی به جزء این طرح بود که این نشان از همان عدم الویت داشتن سامانه برچسب اصالت دارو در وزارتخانه بهداشت است چون اگر موردی برای وزیر حساس و مهم شود آن موضوع به طبع در ادامه مورد مطالبه خبرنگاران قرار می گیرد.

طرح سلامت که رئیس جمهور چندی بار از او در مراسم های مختلف سخن گفته به این دلیل بوده که تاکیدات وزیر بهداشت همراه پروژه بوده اما سامانه کنترل اصالت دارو از این مهم تاکنون به نظر نگارنده محروم بوده است . که می طلبد برای فرهنگ سازی و ضریب دادن در میان جامعه و رسانه ها سامانه بیشتر مورد توجه وزیر بهداشت قرار گیرد .

۱۳۹۶/۱۱/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...