نسخه چاپی

نقش شامپوها در بهبود ریزش موی غیرطبیعی چیست؟

حسین طباطبایی در ارتباط با ریزش مو اظهار داشت: شامپوها هیچ تأثیری در بهبود ریزش موی غیرطبیعی ندارند، ولی گاهی پزشكان برای افراد شامپوهایی تجویز می‌كنند كه درواقع این شامپوها درمانی بوده و در درمان بیماری به كار می‌رود ولی برای پیشگیری از ریزش موی غیرطبیعی اثری ندارد.

به گزارش نما، حسین طباطبایی در ارتباط با ریزش مو اظهار داشت: شامپوها هیچ تأثیری در بهبود ریزش موی غیرطبیعی ندارند، ولی گاهی پزشکان برای افراد شامپوهایی تجویز می‌کنند که درواقع این شامپوها درمانی بوده و در درمان بیماری به کار می‌رود ولی برای پیشگیری از ریزش موی غیرطبیعی اثری ندارد.

وی افزود: متأسفانه در بازار از این مسئله سوءاستفاده شده،‌ درحالی‌که در درمان و پیشگیری، شامپوهای مخصوص شستشو اثری ندارند و برای اینکه مردم اغفال شوند از واژه‌هایی همچون عصاره زرده تخم‌مرغ، حنا، انار و... استفاده می‌کنند، درحالی‌که این شامپوها تأثیری در پیشگیری از ریزش مو ندارند.

این متخصص پوست و مو گفت: ریزش مو به صورت طبیعی و غیرطبیعی بوده که در نوع طبیعی طی 24 ساعت 40 تا 110عدد تار مو ریزش دارد ولی در ریزش غیرطبیعی در 24 ساعت بیش از 100 تارمو از سر کم می‌شود.

طباطبایی گفت: کم شدن حجم موها نیز به دو دلیل بوده؛ یکی ریزش موی شدید و دیگری نازک شدن ریشه مو که در نهایت مرگ مو را به همراه دارد. همچنین نازک شدن ریشه مو می‌تواند ناشی از کم‌پشتی آندروژنیک باشد که ارثی است و پس از بلوغ در فرد آغاز می‌شود و همین مسئله سر مردان را از جلو و وسط طاس می‌کند.

وی بیان داشت: در زنان نیز این کم‌پشتی آندروژنیک و ارثی وجود دارد و از آنجایی استروژن در زنان زیاد است آندروژنیک را سرکوب کرده و سر دیرتر دچار کم‌حجمی ناشی از نازک شدن ریشه مو می‌شود، ولی استروژن زنانه از 35 تا 50 سالگی کاهش، بنابراین ما به سمت نازک شدن و کم‌حجم شدن رفته ولی با این وجود در مقایسه با کم‌پشتی آندروژنیک مردانه کمتر است.

این متخصص پوست و مو گفت: پزشکان شامپوهای درمانی و دارویی متناسب با پوست سر توصیه می‌کنند، ولی این مسئله سبب پرمویی نمی‌شود، همچنین باید توجه داشت که بیماری‌های مختلفی همچون پسوریازیس، دیابت و سن بالا می‌تواند روی پوست سر اثر بگذارد و سبب ریزش و کم‌حجمی موهای سر شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تأکید کرد: با توجه به گرانی شامپوها و عوارضی که می‌تواند بر روی پوست بگذارد، عقل حکم می‌کند که افرادی که در این زمینه مشکل دارند به پزشک متخصص مراجعه کرده و اصلاً به توصیه دوستان یا جستجو در اینترنت اکتفا نکنند تا دچار عوارض جانبی مصرف شامپوها نشوند.

۱۳۹۷/۱/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...