نسخه چاپی

وظایف ما در دوران غیبت

دكتراسدالله بادامچیان



1- شناخت امامت

* توحید، نبوت، معاد اصول دین اسلام هستند و اصول مذهب شیعه علاوه بر 3 اصل فوق ، امامت و عدالت را هم اصل می‌داند.

* کسی که امام زمان خود را نشناسد،‌مات میته جاهلیه مانند افراد جامعه جاهلیت (قبل از بعثت رسول اکرم) و جاهلیت مستمر (یعنی زندگانی به نادانی و تفکر غیر اسلامی) و حتی جاهلیت مدرن، عمرش گذشته و به پایان می‌‌رسد.

این اصول دین و مذهب را باید تحقیقی و آگاهانه و خردورزانه، انتخاب کرد.

پس باید امامت را شناخت تا دانست که امامت نوعی رهبری الهی است. که در باره امامان معصوم(ع) امامت معصوم است و در باره آنها که در دعا از خدا می‌خواهند همسران و ذریه آنها – دختر یا پسر – اماماً للمتقین باشند. امامت غیرمعصوم می‌باشد.

* امامت امام زمان(عج) یک امامت مستمر است که از غیبت شروع شده و تا ظهور جهانی آن حضرت که در غیبت می‌گذرد و پس از ظهور بصورت امامت آشکار ادامه خواهند داشت.

پس اولین وظیفه شناخت امامت، چه امامت معصوم و چه امامت غیرمعصوم است، از ولایت و امامت ولی فقیه عادل تا امامت هر مسئول در جامعه اسلامی و امامت در محیط هر فرد.

2- شناخت امام

* امام کیست؟ چه ویژگی‌هایی دارد؟ چرا باید این امام معصوم باشد؟ چرا از نسل پیامبر0ص) و علی0ع) و حضرت فاطمه(س) می‌باشد؟

* پس از «رسالت» و نبوت،‌چرا به دوران امامت در چند نسل نیاز هست؟

* چرا امام دوازدهم، غیبت صغری و کبری دارد؟

چرا امام در عین آنکه امام قائم است و امامت مستمر دارد باز باید در پرده غیبت باشد؟

*امام عصر در دوران غیبت چگونه «امامت» دارد؟

*چرا او در حالی که غایب است حجت الله الاعظم بر بندگانش می‌باشد و در شرایط متفاوت زمان‌ها و مکان‌ها و جهان و حکومت‌ها و مردم هر زمان،‌باز او امامت دارد؟ و این امامت موثر و سرنوشت‌ساز است؟ و یک لحظه جهان هستی، از وجود مبارک او خالی نیست؟

و سایر مواردی که برای شناخت جامع وجود مبارک امام زمان عجل الله تعالی فرجه باید به آنها معرفت یافت.

3- شناخت حکومت امام زمان و چگونگی آن،‌که حکومت جهانی است؟ و چگونه این حاکمیت و حکومت که با شیوه امامت قائم، اداره می‌شود و گستراننده عدل و قط و رفاه و پیشرفت و سعادت دنیا و آخرت بشر است تحقق خواهد یافت؟

روابط و نظام و ارتباطات و ساختار و قوانین و مقررات و روش‌های این حکومت،‌چگونه است؟

*پذیرش مردمی در نظام مردمسالار اسلامی در آن حکومت جهانی چگونه محقق می‌گردد؟

زیرا پذیرش مردمی بر مبنای عدالت و قسط نمی‌تواند با زور و قوه قهریه و سلطه‌گری باشد، باید انتخاب آگاهانه و آزادانه مردم و از روی اختیار و اراده صحیح، صورت پذیرد و این چگونه انجام می‌شود؟

4- شناخت وظایف شیعیان امام در زمان غیبت کبری،‌که دسترسی مستقیم به امام(ع) ندارند چه وظایفی است؟

* دعا و اجعلنا من انصاره و اعوانه و شیعته و.. چگونه عملیاتی می‌گردد؟

*حکومت‌ها در دوران غیبت در شرایط متفاوت این دوران با چه نظام و ساختار و حاکمان شکل می‌گیرد؟

مثلاً در دوران فاصله‌های طولانی بین قاره‌ها و کشورها و در دوران «جهان ارتباطی» و از بین رفتن مرزها و گذر امواج ازهمه مرزها در هر کدام چگونه می‌باشد؟

* آیا انجام این وظایف، برای فرد فرد شیعه و برای جمع‌ها و جامعه‌ها،‌و احزاب و تشکلهای امام زمانی، چگونه میسر می‌گردد؟

* و بهر حال اگر دوران غیبت برای مساعد و مهیا شدن زمینه‌ها برای حکومت عدل و قسط جهانی با قبول آزاد مردمی و امامت قائم با امت آماده برای ظهور امام می‌باشد وظایف فردی و تشکلی و عمومی و حکومتی چگونه است؟

اگر روزگاری سربداران صبح‌های جمعه، با اسب و سلاح به بیرون شهر می‌رفته‌اند در روزهای جمعه این زمان اکنون چگونه باید عمل کرد؟

5- شناخت جامع عدالت و قسط امام زمانی، که متأسفانه اگر از عاشقان و مشتاقان ظهور حضرت سؤال شود که عدالت را تعریف کنند و قسط را تبیین نمایند و تفاوت عدل با قسط و با مساوات و برابری را شر دهند کمتر آن مفهوم بلند را که بنیان حکومت جهانی است می‌توانند بیان کنند و معلوم است که اگر امام وظیفه ظهور بیابند با آنان که تفاوت عدالت و قط را نمی‌دانند و عادل و مقسط نیستند که نمی‌توانند آن حکومت جهانی را ایجاد کنند که علاء الله به الارض عدلاً و قسطاًت. و آنها که ظلم و جور را نمی‌شناسند و ابعاد آن را از ریز و درشت و ظلم فردی و نفسی، تا ظلم به همسر و فرزندان و جور به افراد جامعه انسانی را نمی‌شناسند و چه بسا ناخودآگاه خود بگونه‌ای از ظلمه محسوب شوند که نمی‌توانند یاری دهنده امام عدل قائم و ستیزنده با ظلم و جور و مستکبرین و ظالمان باشند.

6- شناخت نظام امامت و امت و اصل اساسی ولایت و حکومت حق، و انتخاب ولی فقیه عادل مدیر و مدبر در دوران غیبت و جهاد برای تشکیل این نظام در برابر همه نظام‌های دیگری که در کشورها و جامعه‌ا و اندیشه‌ا و مکاتب ساخته شده‌اند.

* و برای ایجاد جامعه نمونه اسلامی امام زمانی بر حسب شرایط هر دوران و جامعه حکومت عدل اسلامی در هر زمان و آمادگی برای هر تحول لازم و بازنگری واجب در هر شرایط و قدرت نجات خود و جامعه خوش از جمهودها، تحجرها، تجدد‌مآبی‌ها، شرک‌ها و آلودگی‌های نفسانی و سایر نکات منفی.

این بخشی از وظایف اساسی شیعه است و جامع آن را می‌توان از احادیث و معارف اسلام و زیارت‌نامه‌های معتبر که پایه حدیث صحیح و روایت دقیق دارند و از دعاها و از تفاسیر اصیل و ضابطه‌مند، بدست آورد. و قبل از همه باید عشق به مهدی(عج) و هدایت او و ارتباط عارفانه و با معرفت به آن جان و جانان عالم هستی داشت که هنگامی که فرد به امام توجه کرد و السلام علیک یا مولای یا صاحب الزمان گفت. سلامش همچون نسیم بهاری فضای بین او و امام را از هر گرد و غباری و دودی پاک و پاکیزه نماید. و او را مسئول خطاب رحیمانه الهی نماید که «یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه فادخلی فی عبادی».

و آنکس که عبدالله بود و مقبول ولی الله شد، مگر همه چیزش بهشتی نمی‌شود؟ اللهم اجعلنا منهم.

۱۳۹۷/۲/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...