نسخه چاپی

اسرائیل در پشت پرده حوادث منطقه دست دارد

انتخابات ریاست جمهوری تركیه در ۲۴ ژوئن (۳ تیرماه) سال جاری میلادی برگزار خواهد شد و در آن ۶ نامزد از احزاب مختلف به رقابت می‌پردازند.



به گزارش نما، بنا به اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری کنونی و رهبر حزب عدالت و توسعه، «تمل کاراملااوغلو» رهبر حزب سعادت، «محرم اینجه» رهبر حزب جمهوری خلق، «دوغو پرینچک» رهبر حزب وطن، «صلاح الدین دمیرتاش» رهبر سابق و زندانی حزب دموکراتیک خلق‌ها و «مرال آکشنر» رهبر حزب «خوب» می توانند در انتخابات ریاست جمهوری ۲۴ ژوئن سال جاری میلادی ترکیه به رقابت بپردازند.

خبرنگار در این راستا گفتگویی با «تمل کاراملا اوغلو» رهبر حزب سعادت و یکی از ۶ نامزد ریاست جمهوری ترکیه انجام داده است که مشروح آن از نظر می‌گذرد.

*در صورتی که در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نتیجه‌ای حاصل نشود، آیا این احتمال وجود دارد که شما در دوره‌ دوم ائتلافی را با سایر احزاب تشکیل دهید؟

ما تلاش می کنیم که در مرحله اول انتخابات پیروز شویم و هدف ما این است. اما اگر وضعیت دیگری هم پیش آید، باید در آن زمان و با توجه شرایط موجود تصمیم گرفت و به بحث و تبادل نظر پرداخت.

ما از همان ابتدا اعلام کردیم که آماده‌ مذاکره هستیم و از این استقبال می‌کنیم و از این رویکرد نیز صرف نظر نخواهیم کرد. زیرا یکی از بزرگترین مشکلات کشور ما چند قطبی شدن است. ما اقدامی را که چند قطبی شدن را شدیدتر کند، انجام نخواهیم داد.

*شما به عنوان نامزد ریاست جمهوری ترکیه در مورد بحران سوریه چه نظری دارید و راه حل این مسئله را در چه می‌دانید؟

ما موضع خود در قبال سوریه را از همان اوایل تحولات سوریه اعلام کرده‌ایم. پیش از هر چیز باید این نکته را مد نظر داشت که هیچ مشکلی وجود ندارد که کشورهای اسلامی با گفتگو از عهده آن برنیایند. اما امپریالیسم و صهیونیسم در منطقه مسلمانان را به جان هم انداخته و از بحران‌های موجود استفاده می‌کنند.

وضعیت جهان اسلام مشخص است و همه جا را دریای خون گرفته و کشورها تجزیه می شوند. در میان این همه درگیری و آشوب، تنها اسرائیل است که مشکلات امنیتی ندارد.

این موضوع به ما نشان می‌دهد که اسرائیل در پشت پرده حوادث منطقه دست دارد و تأثیر آن احساس می‌شود. زیرا صهیونیست‌ها به تشکیل دولت بزرگ اسرائیل اعتقاد دارند و برای رسیدن به این هدف تلاش می‌کنند.

وظیفه کنونی ما این است که مسائل جهان اسلام را بدون دخالت هر نیروی امپریالیستی و به وسیله گردهم آمدن آنکارا، تهران، بغداد و دمشق حل کنیم. دوباره تکرار می کنم هیچ مشکلی نیست که ما نتوانیم از عهده آن برآییم.

*اگر شما به عنوان رئیس جمهور ترکیه انتخاب شوید، چه سیاستی را در برابر آمریکا و کشورهای اروپایی پیش خواهید گرفت؟

اصول و مبنای سیاست خارجی ما صلح و دوستی است. هنگامی که اداره دولت را در دست بگیریم، اولین کاری که انجام می‌دهیم برقراری صلح و آرامش خواهد بود و برای این کار اقدامات لازم را انجام خواهیم داد. اما در مورد روابط ما با اروپا و آمریکا باید این نکته را قید کنم که سیاست‌هایمان را نه بر مبنای دشمنی بلکه بر مبنای دوستی اتخاذ خواهیم کرد.

اما به دلیل عقایدمان راضی نیستیم که پشت درهای اتحادیه اروپا منتظر بمانیم. نقشه راه خود را ترسیم کرده و برای اتحاد جهان اسلام تلاش خواهیم کرد. اما در عین حال نیز روابط اقتصادی و فرهنگی با اروپا را بدون نادیده گرفتن اعتقادها و آرمان‌هایمان ادامه خواهیم داد.

*کشورهای منطقه در سیاست خارجی دولت شما چه جایگاهی را خواهند داشت؟

اولویت ما افزایش همکاری‌ها با کشورهای منطقه است. در این جغرافیا منابع طبیعی قابل توجهی وجود دارد. اگر متحد شویم و بتوانیم از این موقعیت‌ها استفاده کنیم موجب برقراری صلح و آرامش در جهان خواهیم بود. گسترش همکاری با تمامی کشورهای همسایه یکی از وظایف اصلی ما خواهد بود.

۱۳۹۷/۲/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...