نسخه چاپی

سونامی اعتیاد زنانه...

زنانی كه خود را می‌سازند تا خانواده‌ای ویران شود

عکس خبري -زناني که خود را مي‌سازند تا خانواده‌اي ويران شود

كمپ های غیربهداشتی و غیرانسانی ترك اعتیاد، فروش داروهای ترك در بازار آزاد، تنوع سیاستگذاری در پیشگیری، عدم مراقبت های بعد ازخروج و دهها دلایل دیگر از علل اصلی گرایش نجومی جوانان و زنان به اعتیاد و مصرف مواد مخدر است.

مینا آقایی- اعتیاد زنان، کارتن خوابی آنها، معتادان زن متجاحر و سلسله واژگانی از این دست موضوعاتی است که در طی سال های اخیر بارها و بارها توسط دولتمردان نسبت به آنها هشدار داده شده و البته اقداماتی نیز در این زمینه صورت گرفته است که با وجود آن هنوز هشدارها و نشانه گرهای آسیب زا بودن میزان مصرف مخدر در کشور توسط زنان به قوت خود باقی است.

وزیرکشور اخیرا زمینه سن اعتیاد در زنان و استفاده مخدر توسط این قشر و جوانان اظهار داشته است:« سن اعتیاد در کشور به سمت جوانی و نوجوانی میل کرده و اعتیاد در بین بانوان افزایش‌یافته است، همچنین شبکه‌های مختلف اقتصادی که از تجارت در مواد مخدر درآمدها کلان کسب کرده‌اند، به رشد تروریست در جهان کمک کرده و در عرصه‌های سیاسی نیز نفوذ داشته‌اند.»

مطابق این نقل بخشی از داستان تلخ گرایش به مواد مخدر واردات این ماده و شکل گیری تروریسم اما عوامل گوناگونی بر استفاده زنان به مخدر تأثیر دارد محدثه معروفی روانپزشک است او با جامعه معتادینی که برای ترک اعتیاد به مطبش مراجعه می کند ارتباط دارد و درباره گرایش زنان به مخدر اینطور معتقد است:
«در سال های اخیر با افزایش آمار اعتیاد زنان در اجتماع روبه رو هستیم که دلیل آن استقلال و ارتباط بیشتر آنان با جامعه است. دلیل های اعتیاد در زنان همانند مردان
می تواند علت های بیرونی و درونی داشته باشد اما پژوهش ها در این زمینه نشان می دهد که لذت و کنجکاوی از عوامل گرایش آنها به مصرف مواد مخدر است.

این روند روبه رشد مصرف مخدر در زنان بر اساس آمار هم مشهود است؛ به گونه ای که در حال حاضر حدود 10 تا 15 درصد از معتادان کشور را زنان تشکیل می دهند. در سال ها اخیر، آمار زنان معتاد محدود به زنان بالاتر از 40 سال بود که مواد مخدر سنتی مصرف می کردند اما متاسفانه امروز شاهد معتادان جوان میان 18 تا 30 سال هستیم که به مواد مخدر صنعتی گرایش دارند. مخدری که به روند زوال عقل سرعت داده و رفتارهای پرخطر را متعاقب آن به دنبال خواهد داشت.»

این کارشناس روان درمانی معتقد است در بین زنان گروه های دوستانه نقش مؤثری در گرایش به اعتیاد دارند:« مصرف مواد مخدر در میان زنانی که دوستان آنها به مواد مخدر اعتیاد دارند بسیار دیده می‌شود و زمینه‌ای برای آنها فراهم می‌شود تا به طرف مصرف مواد مخدر بروند. دختران خانواده‌های طلاق، بد سرپرست و یا خانواده‌هایی که در تربیت فرزندانشان افراط و تفریط داشته‌اند همواره کشش خاصی به طرف جذب مواد مخدر دارند.

خانواده‌هایی وجود دارند که
هیچ گونه محدودیتی برای دختران خود قائل نیستند و از طرف دیگر خانواده‌هایی در کشور زندگی می‌کنند که سختگیری های فراوانی نسب به فرزندان دختر خود دارند. عده‌ای معتقدند افراد به دلیل فقر اقتصادی به سراغ مواد مخدر می‌روند اما تحقیقات نشان می‌دهد این موضوع صحت ندارد و آمار نشان می‌دهد دخترانی متعلق به خانواده‌های دارای تمکن مالی که به طرف مواد مخدر می‌روند، کم نیستند. برخی از زنان نیز به خاطر شوهران و یا به خواست دوستان که با آن ها ارتباط دارند به طرف اعتیاد کشیده می شوند. در بعضی موارد چشم و هم چشمی، فخر فروشی و
رقابت های ناسالم میان زنان از جمله اعتیاد زنان و دختران به شمار می رود. کنجکاوی و احساس غروری کاذب که بعضی از زنان فکر می-کنند ، معتاد نمی شوند نیز عامل دیگری است که باعث سوق پیدا کردن آنان به اعتیاد می شود.» وی همچنین ضرورت توجه بیشتر مسئولان و نهادهای متولی به ترک اعتیاد زنان را از جمله موارد بازدارنده گسترش این معضل اجتماعی دانست و گفت: «با توجه به افزایش تمایل زنان به مصرف مواد مخدر اما هم ‌اکنون خدمات اختصاصی مناسبی برای زنان معتاد وجود ندارد و حتی در این زمینه می شود گفت که مراکز تخصصی برای ترک شیشه برای زنان وجود ندارد. البته همین تعداد مراکزی هم که وجود دارند بر پایه اظهارهای زنانی که در این مراکز بستری بوده‌اند آن‌گونه که باید به زنان معتاد خدمات نمی‌دهند. اما واضح است نادیده گرفتن و یا توجه اندک به بحث اعتیاد زنان در آینده‌ای نه چندان دور عواقب ناگواری را بر اجتماع تحمیل می‌کند.» در مجموع بدون هرگونه غرض ورزی سیاسی باید گفت اکنون سازمان بهزیستی به عنوان متولی اصلی پیشگیری و درمان، باید در این زمینه نگاه خاصی داشته باشد به گونه ای که با یافتن راهکارهای مناسب از اعتیاد و گسترش این معضل اجتماعی در جامعه بکاهد. کمرنگ شدن نقش مردم و ضعف مشارکت نهادهای مردم محوری باعث گسترش اعتیاد در ابعاد مختلف است. کمپ های غیربهداشتی و غیرانسانی ترک اعتیاد، فروش داروهای ترک در بازار آزاد، تنوع سیاست‌گذاری در پیشگیری، عدم مراقبت های بعد ازخروج و ده‌ها دلایل دیگر از علل اصلی گرایش نجومی جوانان و زنان به اعتیاد و مصرف مواد مخدر است. ضعف اطلاع رسانی و آموزش در این زمینه یکی از عوامل اصلی افزایش اعتیاد در میان زنان محسوب می شود زیرا اطلاع رسانی به موقع ، پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی مخصوصا پیشگیری وضعی می‌تواند از گسترش بیشتر این فاجعه جلوگیری کند، همچنین ایجاد مراکز درمانی مخصوصا برای مواد مخدر صنعتی می‌تواند کمک موثری به فرونشاندن آتش این سونامی کند.

۱۳۹۷/۳/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...