نسخه چاپی

هشدار كمیسیون اروپا به دولت جدید ایتالیا

"گونتر اوتینگر"، كمیسر انرژی اتحادیه اروپا به دولت آینده ایتالیا در این باره كه یك بحران یوروی جدید ایجاد كند هشدار داد.

به گزارش نما، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا به دولت ائتلافی جدید ایتالیا متشکل از احزاب افراطی با رویکرد‌های ضد اروپایی درباره اینکه یک بحران یوروی جدید ایجاد کند هشدار داد.

به گزارش روزنامه "پاسایر نویه پرسه"، "گونتر اوتینگر"، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا به دولت آینده ایتالیا در این باره که یک بحران یوروی جدید ایجاد کند هشدار داد.

وی تاکید کرد که مکانیسم نجات ESM به ندرت بتواند چنین اقتصاد ملی بزرگی را پایدار کند. از این رو من امیدوارم که احزاب دولتی در ایتالیا یک تغییر رویکرد بزرگ را در پیش گیرند.

دلیل نگرانی‌های کمیسیون اروپایی هزینه‌های بیشتر دولت جدید ایتالیا متشکل از احزاب پوپولیستی با وجود بدهی‌های بالای این کشور است. تصمیمات ائتلاف دولتی جدید در ایتالیا برای پایین آوردن مالیات‌ها، درآمد حداقلی و دیگر تصمیمات پر هزینه این دولت همراه با سخنوری‌های ضد اروپایی، اتحادیه اروپا و بازار‌های مالی را نگران کرده است.

کمیسر انرژی اتحادیه اروپا این مسئله را مهم ارزیابی کرد که دو حزب افراطی در دولت ائتلافی جدید ایتالیا چگونه حکومت کنند.

وی افزود: قواعد در اتحادیه ارزی کاملا آشکار است. معیار‌های بدهی‌های جدید و کل بدهی‌ها باید مورد توجه قرار گیرد. اگر این اتفاق نیفتد ما بحث‌های جدی را دنبال می‌کنیم.

اوتینگر در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا این اوضاع می‌تواند به خروج ایتالیا از منطقه یورو بیانجامد گفت: خروج ایتالیا از منطقه یورو اصلا محتمل نیست.

چند روز پیش نامزد دو حزب راستگرای افراطی "لیگ شمال" و حزب پوپولیستی"جنبش پنج ستاره" رهبری دولت در ایتالیا را برعهده گرفت. حالا وی باید وعده‌های پوپولیستی احزاب پیروز در انتخابات را عملی کند.

به این ترتیب ایتالیا، سومین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا، نخستین کشور عضو این اتحادیه است که حال دولتی اروپاگریز و پوپولیستی دارد. "جوزپه کونته"، نامزد دو حزب راستگرای افراطی "لیگ شمال" و حزب پوپولیستی"جنبش پنج ستاره" از سوی رئیس‌جمهور ایتالیا مأمور تشکیل کابینه شده است. این حقوق‌دان ۵۳ ساله که حال چهره اصلی دولت ایتالیاست تا چند ماه پیش برای بسیاری از مردم این کشور ناشناخته بود.

کونته پس از دیدار با رئیس‌جمهور و دریافت مأموریت برای تشکیل دولت در نخستین کنفرانس خبری خود با اعتماد به نفس گفت که می‌خواهد "جایگاه ایتالیا در اروپا و جهان" را روشن کند و تصمیم دارد "رهبر دولت تغییر" باشد.

وی می‌خواهد وعده‌های انتخاباتی احزاب منتقد اروپا و پوپولیستی ائتلاف دولتی ایتالیا را اجرا کند و با افزایش بودجه از سیاست‌های ریاضتی که هدف آن‌ها کاهش بدهی‌های ایتالیاست، فاصله گیرد. دنبال کردن چنین سیاستی به معنای درافتادن با اتحادیه اروپا خواهد بود که در چند سال اخیر با اعطای چندین بسته کمک مالی کلان، مانع از ورشکستگی دولت ایتالیا شده‌است.

احزاب دولت ائتلافی ایتالیا همچنین می‌خواهند آن بخش از توافق‌نامه‌های اتحادیه اروپا را که به گفته آن‌ها به ضرر ایتالیاست، تغییر دهند. آن‌ها وعده داده‌اند که قوانین پناهندگی را سخت‌تر خواهند کرد و صد‌ها هزار پناهجو را هم از ایتالیا اخراج می‌کنند.

کنته در حال حاضر باید لیست کابینه خود را نهایی کند. وی طی چند روز آینده مذاکرات سختی را با دو حزب لیگ شمال و پنج ستاره که از وی برای تصدی پست نخست وزیری حمایت کردند، خواهد داشت.

پس از آن لیست وزیران کابینه باید توسط ماتارلا به تایید برسد تا پس از آن توسط کابینه رای اعتماد گرفته شود.

انتصاب "کنته" به دو ماه ابهام در سومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو پایان داد.

صعود احزاب پوپولیستی با رویکرد‌های ضد اروپایی در ایتالیا بسیاری مقامات این اتحادیه را نگران کرده است.

"اوتینگر"، در بخش دیگری از سخنان خود همچنین از آلمان خواست که بودجه دفاعی خود را افزایش دهد. وی بودجه دفاعی ۱.۵ درصد تولید ناخالص ملی را کافی ندانست.

وی در این باره گفت که اگر آلمان می‌خواهد در ناتو معتبر باشد دولت این کشور باید تا پایان این دوره به هدف افزایش بودجه دفاعی تا ۲ درصد تولید ناخالص ملی بسیار نزدیک شود.

اوتینگر انتقاد‌های رئیس جمهور آمریکا به آلمان در بسیاری موارد را ناعادلانه و البته در زمینه هزینه‌های دفاعی را بحق دانست.

کشور‌های عضو ناتو خود را موظف کرده اند که تا سال ۲۰۲۴ هزینه‌های دفاعی خود را به اندازه ۲ درصد تولید ناخالص ملی افزایش دهند. البته در ائتلاف بزرگ در این باره اختلاف نظر وجود دارد که این بودجه باید تا چه اندازه افزایش یابد.

۱۳۹۷/۳/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...