نسخه چاپی

علت رشد یكباره قیمت‌ها در بورس تهران

یك كارشناس بازار سرمایه می‌گوید تصمیم دولت و بانك مركزی مبنی بر انجام معاملات روی گواهی‌های ثبت سفارش برای معاملات ارزی و به وجود آمدن نرخ سوم ارز بعد از نرخ ارز نیما و نرخ ارز آزاد به كاهش ارزش پول ملی دامن زده و این موضوع باعث رشد شاخص بازار سرمایه شد.

به گزارش نما، فردین آقابزرگی در گفت‌وگویی، درباره علت رشد یکباره قیمت‌ها در بورس تهران، اظهار کرد: کاهش ارزش پول ملی و به وجود آمدن تورم، سبب افزایش درآمد شرکت‌ها شده که این موضوع یکی از دلایل رشد شاخص بازار سرمایه است. وی ادامه داد: در وضعیت معاملاتی فعلی، بورس به نقطه صفر سال رسیده و از سایر بازارها از لحاظ سوددهی عقب‌تر است. این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: شاید یکی از دلایل رشد معاملات بورس این باشد که انگیزه فعالان بازار برای نگهداری وجه نقد و اوراق درآمد ثابت کم شده؛ چرا که تورمی که خواسته یا ناخواسته به وجود آمده باعث شده عمده تحلیل‌ها براساس آن انجام شود. اگر همچنان کاهش ارز پول ملی ادامه یابد انتظار می‌رود نقدینگی در بازار سهام به حرکت درآید. وی ادامه داد: مصوبه وزارت بازرگانی در خصوص قابلیت انجام معاملات بر ثبت سفارش‌های ارزی، یک قیمت توافقی در بازار ارز به وجود می‌آورد و نرخ ارز برای صادرکننده و واردکننده بیشتر می‌شود و این یعنی یک بازار سومی برای ارز به وجود می‌آید که در رشد دماسنج بازار سرمایه تاثیرگذار است. این کارشناس بازار سرمایه افزود: ایجاد نرخ سوم برای ارز به این معنی است که نرخ دلار از ۴۲۰۰ تومان بالاتر می‌رود و منجر به کاهش ارزش پول ملی می‌شود؛ در نتیجه شاخص بازار سهام تقویت خواهد شد.

در آخرین روز معاملاتی بورس تهران در این هفته قیمت سهم ها در اکثر گروه ها با افزایش رو به رو و این موضوع سبب شد که شاخص کل بازده نقدی و قیمتی به یکباره ۲۷۶۷ واحد رشد کند و به رقم ۹۹ هزار و ۱۴۶ واحدی برسد.

۱۳۹۷/۳/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...