نسخه چاپی

هند به دنبال احیای سازوكار پرداخت پول نفت ایران به روپیه است

به گفته منابع دولتی هند، دهلی‌نو در تلاش است تا به سازوكار تجارت به روپیه بازگردد تا در صورت مسدود شدن كانال‌های خارجی، بتواند بدهی نفتی خود به ایران را پرداخت كند.

به گزارش نما، رویترز به نقل از دو منبع دولتی هند گزارش داد دهلی‌نو در تلاش است تا سازوکار تجارت به روپیه را برای تسویه بخشی از بدهی‌های نفتی خود به ایران احیا کند، زیرا نگران است کانال‌های خارجی پرداخت پول به تهران تحت فشار تحریم‌های آمریکا مسدود شوند.

به نوشته رویترز، هند در خلال دور قبلی تحریم‌های آمریکا علیه ایران، یک "سیستم شبه تهاتری" را ابداع کرد که به این کشور اجازه می‌داد بخشی از پول نفت خریداری‌شده از ایران را از طریق یک بانک دولتی کوچک در قالب روپیه به ایران پرداخت کند و ایران نیز از این پول برای واردات از هند استفاده می‌کرد.

یکی از این دو منبع دولتی در این باره به رویترز گفته است: «ما در حال بررسی احیای مکانیسم پرداخت به روپیه هستیم. ما باید خودمان را آماده کنیم چراکه سیستم فعلی ممکن است از ماه نوامبر (تاریخ اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا) دیگر قابل اجرا نباشد.»

با این حال، یک منبع در وزارت بازرگانی هند اعلام کرد که بانک مرکزی این کشور هنوز درباره بازگشت به "سازوکار پرداخت به روپیه" تصمیم‌گیری نکرده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در ماه مه، ضمن اعلام خروج از توافق هسته‌ای ایران، دستور بازگشت تحریم‌های واشنگتن علیه تهران را صادر کرد. بخشی از این تحریم‌ها از 6 اوت (15 مرداد) و برخی دیگر که عمدتاً مربوط به صنعت نفت ایران هستند، از 4 نوامبر (13 آبان) اجرایی خواهند شد.

پالایشگاه‌های هند در حال حاضر با کمک بانک مرکزی این کشور و یک بانک آلمانی، نفت ایران را به یورو خریداری می‌کنند اما یک مقام در بانک مرکزی هند می‌گوید این بانک در نامه‌ای به پالایشگاه‌های نفتی هند گفته است که از 4 نوامبر دیگر قادر به پرداخت پول نفت به ایران نخواهد بود.

دولت هند از پالایشگاه‌های این کشور نخواسته است واردات نفت از ایران را متوقف کنند اما برخی شرکت‌ها از هم‌اکنون شروع به کاهش خرید نفت از ایران کرده‌اند.

یک منبع در گفتگو با رویترز با اشاره به اینکه هنوز دیداری میان مقامات هند و دولت آمریکا برای مذاکره درباره تحریم‌های ایران برگزار نشده، گفته است دولت هند هنوز نمی‌داند چه کاری می‌تواند انجام دهد و به همین دلیل از پالایشگاه‌ها نخواسته است واردات نفت از ایران را متوقف کنند.

این منبع اضافه کرد یک هیات هندی که اخیرا برای گفتگو با مقامات و بانکداران اروپایی به منظور یافتن مسیرهای جایگزین برای پرداخت پول به ایران به آلمان، انگلیس، فرانسه و بروکسل (مقر اتحادیه اروپا) سفر کرده بود، به این نتیجه رسید که [از ماه نوامبر] استفاده از بانک‌های اروپایی برای پرداخت پول به ایران "تقریبا غیرممکن" خواهد بود.

۱۳۹۷/۴/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...