نسخه چاپی

معامله بی سر و صدای اردن با رژیم صهیونیستی

یك روزنامه عبری زبان خبر داد، اردن در ازای موافقت با افزایش حملات صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی تضمین قیمومیت انحصاری خود بر آنجا را از تل آویو گرفته است.

به گزارش نما، روزنامه عبری زبان «اسرائیل هیوم» پرده از معامله‌ای بی سر و صدا بین اردن از یک طرف و اسرائیل و آمریکا از طرف دیگر برداشت که در آن تل آویو و واشنگتن متعهد شدند به عربستان اجازه ندهند حاکمیت مقدسات فلسطینیان در قدس را در اختیار بگیرد.

بر اساس این معامله، حکومت امان هم متعهد شده از قضیه حملات روز افزون صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی چشم‌پوشی کند.

به نوشته این پرتیتراژترین روزنامه صهیونیستی، معامله مذکور پس از آن صورت گرفت که عبدالله دوم، شاه اردن از اسرائیل خواست، دولت «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا را متقاعد کند دست از کمک به عربستان برای سلب حاکمیت اردن بر مقدسات فلسطینی در قدس بردارد.

این روزنامه نزدیک به دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، آورده است: شاه اردن در وهله نخست به سمت اسرائیل رو کرده و از آن خواسته به تعهدات خود بر اساس توافق «وادی عربه» احترام گذارد، توافقی که در آن تل آویو متعهد شده حق انحصاری در داشتن قیمومیت مقدسات فلسطینی را به اردن بدهد.

اسرائیل هیوم افزود: اما پاسخ اسرائیل اردنی‌ها را متقاعد نکرد و از همین رو اردنی‌ها خواهان میانجیگری تل آویو نزد واشنگتن شدند.

به گزارش نداف شرگای، خبرنگار روزنامه اسرائیل هیوم، پاسخ آمریکا که توسط اسرائیلی‌ها به اردن منتقل شد، مورد رضایت عبدالله دوم نبود، از همین رو او به دنبال گرفتن تعهد مکتوب از آمریکا و همچنین اسرائیل درباره این بود که به جایگاه اردن در مقام متولی نظارت بر مقدسات قدس خدشه وارد نشود.

این گزارشگر صهیونیست ادامه داد: اسرائیل درصدد بود، ترامپ را برای اطمینان بخشی به شاه اردن مطمئن کند آن هم از طریق تاکید بر نقش مثبت حکومت امان و اینکه حکومت امان یک ذخیره راهبردی برای اسرائیل در سطوح منطقه‌ای و امنیتی محسوب می‌شود، بخصوص که همکاری‌های امان-تل آویو به نفع منافع آمریکا در منطقه هم است.

به نوشته اسرائیل هیوم، تل آویو گفته است که اردن با قیمومیت بر مسجد الاقصی به اسرائیل در مقابله با چالش‌هایی که در آنجا با آن روبروست، کمک کرده است.

این روزنامه آورده است: اسرائیل آگاه است که نظام حکومتی در امان خواهان، ادامه نظارت انحصاری خود بر مکان‌های مقدس به عنوان یکی از مهمترین منابع مشروعیت حکومت خانواده سلطنتی اردن است.

اسرائیل هیوم نوشت: عبدالله دوم از طریق بهبود روابط کشورش با ترکیه به رفتارهای آمریکا واکنش نشان داد، که این امر نشان دهنده احتمال خروج اردن از محور «متحدان میانه رو آمریکا» بود؛ همین ظواهر نزدیکی روابط اردن و ترکیه، آمریکا و اسرائیل را متقاعد کرد تا ضمانت‌های لازم را به امان بدهند.

به نوشته این روزنامه، عربستان می‌داند که ثبات نظام کنونی حاکم بر اردن همان اندازه که برای عربستان مهم است برای واشنگتن هم اهمیت دارد، چرا که اردن یک منطقه بی طرف شمرده می‌شود که عربستان را از مناطقی سوریه که می‌تواند از آنجا گروه‌های تندرو نفوذ کنند جدا می‌کند.

اسرائیل هیوم افزود: بهایی که حکومت امان در ازای گرفتن تضمین در خصوص حق انحصاری خود در نظارت بر اماکن مقدس گرفته است، سکوت در برابر افزایش شمار صهیونیست‌هایی است که روزانه با یورش به مسجد الاقصی به تعبیر مسلمانان اقدام به هتک حرمت آن می‌کنند.

نتانیاهو اخیرا به وزرا و نمایندگانی از کنست اجازه ورود به مسجد الاقصی را داده است، بر خلاف توافقی که در این خصوص در سال 2015 با عبدالله دوم داشت.

این روزنامه افزود: به دنبال این معامله بی سر و صدا، هر کدام از کشورهای اردن و عربستان تصمیم گرفتند برای رویارویی با مداخله ترکیه در قدس شرقی و مسجد الاقصی همکاری کنند.

اسرائیل هیوم افزود: ریاض و امان هر کدام از اسرائیل خواستند میانجیگری کرده و مانع مداخله رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه برای تاثیرگذاری بر اوضاع قدس و بهبود جایگاه خودش در جهان اسلام شود.

در همین راستا اسرائیل تلاش‌های خود را برای مخالفت با حضور ترکیه در قدس شرقی آغاز کرده و دفتر مشاور امنیت ملی اسرائیل اطلاعاتی را در خصوص دخالت ترکیه و تزریق پول‌های ترکیه به قدس جمع آوری کرده است.

۱۳۹۷/۴/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...