نسخه چاپی

شروط عبورموفق از تنگناهای اقتصادی

حمیدرضا ترقی

شرط اصلی موفقیت در همه‌ عرصه‌ها ؛برخورداری از «روحیه‌ی قوی، انگیزه، شجاعت و عزم راسخ» است و همه‌ی مدیران دولتی باید در مقابل مشکلات با تحرک بیشتر و با احساس مسئولیت مضاعف عمل کنند.مقام معظم رهبری 24/4/97

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در نشستی که با دعوت ایشان از رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت برگزار شد، با تأکید بر توانایی کشور برای عبور از مشکلات اقتصادی با برخورداری از روحیه‌ انقلابی و مجاهدت، کار و تلاش شبانه‌روزیِ مسئولان و همکاری و همراهی آحاد مردم، شرایط و الزامات استمرار پیشرفت و حرکت پرشتاب به سمت اهداف را بیان کردند.

فراخوان مهم

این نوع فراخوان دولت از سوی رهبر معظم انقلاب کم سابقه و نشاندهنده حساسیت شرایط کشوراست ؛ رهبری هرگاه احساس کند که اداره کشور دچار اختلال یا نیازمند کمک و مساعدت ویژه است ،دست به چنین اقدامی میزنند وبا فراخوانی دولت توصیه ها و تذکراتی میدهند که بعضا قابل پخش و رسانه ای شدن هم نیست .

این مسئولیت مبتنی بربند 2 اصل 110 قانون اساسی یعنی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام است .

شروط موفقیت

1-داشتن روحیه قوی

کارگزاران دولت که در صف مقدم مقابله با مشکلات و تنگناها و چالش های حوزه فعالیت خود هستند باید از روحیه قوی و محکم و استوار و خلل ناپذیر برخوردار باشند تا زیر مجموعه آنها در برابر مشکلات و چالش ها کم نیاورده و احساس ضعف نکنند .روحیه قوی مانع انفعال و سستی واحساس ناتوانی شده و به مدیر شهامت رفتن به داخل مشکلات را میدهد .

2-داشتن انگیزه درمدیریت

برخورداری کارگزاران نظام از انگیزه الهی خدمت به مردم و سربلندی نظام اسلامی وعزت اسلام و مسلمین وجلب رضای خداوند موجب میشود که مدیران سطوح بالا بدون محاسبه نفع مادی در خدمت به جامعه و مردم از هیچ کوششی دریغ نکنند .

3-برخورداری مدیران از شجاعت

مفهوم شجاعت در مدیریت ؛عدم احتیاط و جوانب نگری در اقدام و تصمیم نیست بلکه شجاعت در مدیریت به معنای رسیدن به اهداف سازمان با بهترین انتخاب و تحمل حذف پاره ای از شرایط کاری می باشد.

کسی که شهامت لازم برای پای بندی و مقید بودن به هدف خود را دارد و هر سختی ای را برای رسیدن به آن تحمل می کند و پشتکار لازم برای تحمل هر نوع ناملایمی را دارد . می تواند تمام افکار خود را عملی کند و در حقیقت تفاوت زیادی بین فکر و عمل او وجود ندارد.ترس مانع انجام کارهای بزرگ است و بزرگ ترین فایده ی شجاعت و شهامت این است که درهای پیشرفت و افق های جدید را به روی شما می گشاید . شجاعت آینده ی بهتری برای شما می سازد .باید ترس و تردید را از خود دور کرد و با شهامت به سمت آینده حرکت کنید . هر بار که در برابر ترس مقاومت کنید ، شهامت و اعتماد به نفس تان تقویت می شود

4-عزم راسخ داشتن مدیران

مدیرانی که به عزم و تصمیم خوب میرسند از تصمیم سازان کارشناس و خبره برخوردار بوده و خود برمسائل حوزه مدیریت تسلط و اشراف دارند لذا پس از تصمیم گیری با توکل برخدا بسوی اقدام و عمل حرکت میکنند .

عزم راسخ و اراده از مهمترین وجه شخصیت هر انسانی است و همچنین اراده لازمه شروع هر کاری بوده که اگر نباشد، آن کار انجام نخواهد شد

5-ارائه تصویر مقتدرانه از دولت

تصویر دولت در چشم مردم باید تصویری توانا، کارآمد و تلاشگر باشد، زیرا نفس تلاشگری برای مردم جذاب و امیدوارکننده است.

دولت مقتدر دولتی است که تصمیم خود را در نهایت بتواند عملیاتی و اجرا کند نه آنکه صرفا جار و جنجال ایجاد کند

بنياد هر دولت بر مؤلفه هاى قدرت آن است. امّا مؤلفه هاى قدرت يك دولت در الگوى «دولت اسلامى» به وسيلهء اسلام تعريف مى گردد ، دولت اسلامى مانند ساير الگوهاى دولت داراى طيف متكثرى از مؤلفه هاى قدرت مى باشد. از آنجا كه كارآمدى، تعالى وبالندگى از اهداف حياتى هر دولتى است، دولت اسلامى نيز از اين قاعده مستثنى نيست.

ضمن اين كه اهداف اين دولت داراى بعد مكتبى والهى نيزمى باشد. مؤلفه هاى قدرت دولت اسلامى در رهيافت توسعه، به وحدت و تعامل مثبت براى كارآمدى و بالندگى دولت اسلامى مى رسند. قدرت دولت در اسلام و به ويژه در مذهب تشيّع، بر دانش به ويژه دانش عملى مبتنى است. در سلسله مراتب ارزش ها در جامعهء اسلامى، دانش بى هيچ رقيب و منازعى در مقام نخست نشسته است و از اين حيث، نه تنها نسبت به قدرت سياسى متخارج نيست بلكه مبناى قدرت و مشروعيت تلقى شده است. حكومت اسلامى در ساحت نظر و انديشه، حكومتِ دانش و دانشمندان به منظور استنباط و اجراى درست احكام دين در جامعه است. شرط اساسى علم و دانش براى حاكم اسلامى، مورد اجماع تمام مذاهب اسلام است.

6- پیگیری ودنبال کردن جدی کارها با استفاده از امکانات و توانایی‌های کشور

پیگیری یکی از مهارت های مدیران موفق است ؛ متاسفانه فرهنگ راها سازی کارها در نیمه راه فرهنگ بسیار بد و متداولی در کشور است .طرح های نا تمام ؛ اقدامات نیمه کاره ؛ تصمیمات در نیمه رها شده ؛اهداف پیگیری نشده فراوان دیده می شود و علت آن اینست که عادت کرده ایم کاری را خوب شروع کنیم ولی با فاصله کمی آنرا رها میسازیم .

7-«لزوم گسترش روزافزون دیپلماسی و ارتباطات خارجی

تاکید رهبر معظم انقلاب این بود که به‌جز موارد معدودی همچون آمریکا، روابط کشور با شرق و غرب باید هرچه بیشتر تقویت شود و تحرک عملیاتی و هدفمند دیپلماسی افزایش یابد.کشورهای موفق از دیپلماسی عمومی قوی و گسترده برخوردارند و با استفاده از تمام ظرفیت های انسانی و حزبی و مردمی برای ارتباط با دیگر کشور ها و تعاملات سیاسی و فرهنگی و اقتصادی استفاده میکنند ؛ گسترش این دیپلماسی کشور را از انحصار روابط با چند کشور خارج ومانع انزوای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی آن میشود .

8- انتقال تصویر درست از اقدامات دولت به جامعه

صداوسیما و دستگاه‌های تبلیغاتی تصویر درستی از اقدامات دولت به افکار عمومی انتقال دهند؛البته بیان انتقادهای منطقی اشکالی ندارد، ضمن اینکه بخش عمده‌ای از تصویرسازی درست از دولت وابسته به عملکرد مسئولان است، یعنی مسئولان باید به میان مردم، کارگران و صنایع بروند و از نزدیک با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.بخاطر عملکرد خود دولت است اگر مردم تصویری فاقد صداقت ؛
کم کار؛منفعل؛بی توجه به مشکلات مردم ؛ اشرافگرا؛حاشیه ساز؛شیفته غرب؛ و...از دولت دارند .

9- همه‌ی مدیران دولتی باید در مقابل مشکلات با تحرک بیشتر و با احساس مسئولیت مضاعف عمل کنند.

حل مشکلات اقتصادی جامعه نیازمند تحرک بیشتر مسئولان همراه با احساس مسئولیت است ؛ همه‌ مدیران دولتی باید در مقابل مشکلات با تحرک بیشتر و با احساس مسئولیت مضاعف عمل کنند

کم تحرکی وفقدان احساس مسئولیت نسبت به حل مشکلات اقتصادی مردم در دولتمردان قابل توجیه نیست .

۱۳۹۷/۵/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...