نسخه چاپی

واكنش قناعتی به كم كاری اعضای شورای شهر

قناعتی درخصوص كم كاری اعضای شورای شهر گفت: ما تا كنون مصاحبه پاسخ دهنده ای به مردم از سوی شورای شهر نداشته ایم كه نشان دهنده اهتمام آنها به مسائل شهری باشد كه مثلا چرا خط 6 و 7 را تعطیل كردند؟

به گزارش نما، نزدیک به یک سال از کار شورای شهر تهران و مدیریت جدید شهری می گذرد. در همین رابطه برای بررسی عملکرد شورای شهر و شهرداری به سراغ یکی ازاعضای شورای شهر سابق رفته و در این باره گفت‌وگو کردیم.

ابوالفضل قناعتی عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه موضوعات مورد توجه شورای شهر در یک سال گذشته ضرورتی برای شهروندان نداشته گفت: شورای شهر تهران چندین موضوع را در یک سال اخیر دنبال کرد و پشت سر گذاشت که چندان حائز اهمیت نبود, آنچه از اعضای شورای شهر بنا به شعارهای انتخاباتی انتظار می رفت توجه و اهتمام بیشتر به مسائل و موضوعات شهر بود. علی رغم اینکه به موضوعات مهم شهری بی توجهی شد، متاسفانه موضوعات دیگری در دستور کار اعضای شورا قرار گرفت که مفید به فایده برای مردم شهر تهران نبود و متاسفانه هزینه هایی که بر شهر تهران تحمیل کرد بسیار سنگین و غیر قابل جبران بود.

وی درخصوص انتخاب شهردار توسط اعضای شورای شهر گفت:اولین و مهمترین تصمیمی که شورا می باید در مقطع کاری خود در راستای توسعه شهری و شکوفایی شهر بدان اهتمام ویژه ای می داشت انتخاب شهردار بود که باید با بررسی و تحقیق بیشتر فردی به عنوان شهردار معرفی می شد که انتخابی سیاسی نباشد, شهر را دچار چالش نکند و به دنبال موضوعات سیاسی و جریانی نباشد و تنها نیازها و فعالیت های شهری را مورد توجه قرار دهد. متاسفانه به دلیل تصمیم غلط اتخاذ شده از سوی شورای شهر یکی از مهمترین تصمیمات که همان انتخاب شهردار است شهر تهران را در 8 ماه تعطیل کرد و وقت شهر را گرفت. انتخاب آقای نجفی شورا و شهرداری و به تبع آن شهر را با چالش های مختلفی مواجه کرد.

وی ادامه داد: به نظر میرسید آقای نجفی ماموریت داشت تا نه تنها برای شهر کاری نکند بلکه تنها به تخریب مدیران جهادی بپردازد که دوره قبل منشاء فعالیت های بسیاری بوده اند. انتخاب نادرست شهردار به قدری غلط بود که خود اعضای شورای شهر به این نتیجه رسیدند که وی نمی تواند شهر را مدیریت کند بنابراین با پیش کشیدن زمینه های بیماری آقای نجفی نهایتا بعداز نزدیک به دو ماه که شهر بدون شهردار بود آقای افشانی به عنوان شهردار انتخاب شد در حالی که انتظار می رفت انتخاب شهردار به صورت دقیق تر و با سرعت بیشتری انجام شود.

عضو سابق شورای شهر افزود: نباید از این نکته غافل شویم که در کلانشهری مثل تهران کار هر لحظه وجود دارد و اگر شهری چون تهران بدون مدیر بماند یقینا تبعات سنگینی بر شهر تهران وارد می شود بنابراین عدم برنامه ریزی در انتخاب درست مدیر شهرداری کار را به بن بست هایی می کشاند که عبور از آن سخت و بحرانی است.

وی خاطر نشان شد: از جمله موضوعاتی که شورای شهر و مدیریت شهری باید توجه ویژه ای بدان داشته باشند موضوع فعالیت های عمرانی شهر است که متاسفانه اهتمام چندانی بدان صورت نگرفته است. عدم تامین اعتبار لازم برای برنامه ریزی های عمرانی شهر؛ شهر را با چالش های جدی مواجه کرده که متاسفانه نظارت و پیگیری از سوی شورای شهر بر موضوع یاد شده وجود ندارد که نشان از دغدغه اعضای شورا نسبت به وضعیت مردم باشد.

قناعتی درخصوص کم کاری اعضای شورای شهر گفت: ما تا کنون مصاحبه پاسخ دهنده ای به مردم از سوی شورای شهر نداشته ایم که نشان دهنده اهتمام آنها به مسائل شهری باشد که مثلا چرا خط 6 و 7 را تعطیل کردند؟ چرا مشکلات خطوط اتوبوسرانی همچنان به حال خود باقی است و چرا در خصوص توسعه پروژه های عمرانی از قبیل تونل ها , پل ها، اتوبانها و.. ساز و کارهایی اندیشیده نمی شود. متاسفانه مواردی که عنوان می شود نشان دهنده کم کاری یا بی توجهی شوراست که افرادی در آن قرار گرفته اند که از تجربه یا تخصص کافی در راستای رفع مشکلات عمرانی شهر برخوردار نیستند.

وی در خصوص برنامه پنج ساله سوم اظهار داشت: نیمه اول سال را پشت سر گذاشته ایم. مسلما درانتظار نوشتن برنامه پنج ساله سوم هستیم که باید امسال به رشته تحریر درآورد شود. آنچه که اعضای شورای شهر در حال حاضر دنبال می کنند برنامه پنج ساله دوم است که توسط شورای قبل نوشته شده است. بنده تا کنون بعید می دانم که اعضای شورای پنجم تا کنون در راستای نوشتن برنامه پنجم اقدامی صورت داده باشند. متاسفانه به نظر می آید شورای پنجم تا کنون برنامه ای در راستای سیاست های اجرایی در شهر تهران نداشته و از سوی دیگر مانع انجام برنامه هایی شده که نیاز شهر تهران بوده ودلیل آن را عدم تامین اعتبار عنوان کرده اند که آن هم باز ناشی از شعار زدگی و بی برنامگی و عدم تخصص در امور شهری است.

قناعتی با اشاره به سیاسی کاری در شورایاری ها گفت: در حوزه های فرهنگی - اجتماعی هم بی توجهی های خاصی به مسوولین سیاست گذار در محلات و شورا یاریها صورت گرفته در حالی که در دوره پیشین مدیریت شهری به آنها به عنوان معتمدین محلی نگاه می شد و انتظار می رفت تا با تقویت شوراهای محلات مشکلات فرهنگی - اجتماعی کاهش یابد.

وی ادامه داد: آقای مسجد جامعی با توجه به شرایط حساسی که نشان می داد شوراهای محلات نیز مرکز سیاسی بازی شده اند به عنوان رئیس ستاد شورایاری ها از این سمت کناره گیری کرد چرا که عملا این نهاد غیر کارآمد و تنها در راستای منافع حزبی و جناحی شده بود. انتظار می رفت از شورایاریها با توجه به ظرفیت های مناسب و اعتماد به معتمدین محلات جهت توسعه فرهنگ ایرانی- اسلامی و جلوگیری از مفاسد اجتماعی گام هایی مفیدی برداشته شود که متاسفانه سیاسی بازی منجر به قربانی شدن اهداف فرهنگی – اجتماعی محلات شد.

وی موضوع عدم توجه به بحث نظافت شهر را با عدم رضایت پیمانکاران این بخش عنوان کرده خاطر نشان شد: در خصوص خدمات شهری باید گفت هنوز طلب بسیاری از شرکت های شهرداری و پیمانکاران رفت و روب داده نشده از این رو انتظار می رود در آینده ای نه چندان دور با مشکلاتی در حوزه نظافت شهر مواجه شویم. شماره 137 که تا پیش از روی کار آمدن مدیریت جدید در خدمت مردم بود و به مشکلات مردم رسیدگی و پیگیری می کرد متاسفانه ناکارآمد شده و مشاهدات نشان می دهد نظارتی بر انجام امور شهری صورت نمی گیرد.

وی در پایان خاطر نشان شد: در یک سال گذشته شورای اسلامی شهر تهران رسالت خود را مبنی بر نظارت بر اجرای فعالیت های به منصه ظهور نرسانده اند و شهر در یک حالت کاملا معمولی مسیر خود را طی می کند. با توجه به زنده بودن شهر و توسعه سازمان ها و نهادها و افزایش ترافیک شهری و... انتظار می رود اعضای شورا به توسعه شهر براساس توسعه مجموعه ها توجه بیشتری داشته باشند. اگر توسعه خیابانها, معابر و فضاهای مورد نیاز شهری مورد بی توجهی قرار بگیرد مسلما شهر درطی یکی دو سال آینده قفل می شود و در آینده ای نه چندان دور شاهد افزایش مشکلات شهری خواهیم بود.

۱۳۹۷/۵/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...