نسخه چاپی

واردات ۲۵ هزار تن شیرخشك با ارز یارانه‌ای

دبیر انجمن صنفی تولیدكنندگان شیرخشك صنعتی كشور گفت: روزانه 2 هزار تن شیرخشك تولید می‌كنیم كه به راحتی نیاز كشور را تامین كرده و احتیاجی به واردات نیست و نباید ارز یارانه‌ای برای شیرخشك در نظر گرفته شود.

به گزارش نما، با افزایش قیمت ارز از یکسو و رونق گرفتن بازار صادراتی شیرخشک از سوی دیگر، کارخانجات لبنی نسبت به کاهش تولید شیر از سوی دامداران معترض شده و برای حل چاره خود دست به دامان وزیر صنعت شدند.

کارخانجات صنایع لبنی ادعا می‌کنند که دامداران به جای آنکه شیر خام تولیدی خود را به صورت روزانه تحویل این صنایع بدهند، آن را مستقیم تبدیل به شیرخشک کرده و به صورت قاچاق و با ارز آزاد از کشور خارج کرده و می‌فروشند.

کار بدان‌جا رسید که محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت طی نامه‌ای صادرات شیرخشک را ممنوع کرد و از طرف دیگر شیرخشک به عنوان کالاهای اولویت یک در لیست دریافت ارز یارانه‌ای قرار گرفت. موضوعی که محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی به عنوان متولی این موضوع از آن اظهار بی‌اطلاعی کرد.

در پی این موضوع انجمن صنفی گاوداران و انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرخشک در نشستی خبری با خبرنگاران به این موضوع واکنش نشان داده و اظهاراتی را عنوان کردند.

احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران، گفت: بعد از چهار سال اذیت و آزار از سوی کارخانجات لبنی که نرخ واقعی خرید شیرخام را رعایت نمی‌کردند، تا جایی که دولت مجبور شد 200 میلیارد تومان مشوق صادراتی برای رونق صادرات شیرخشک و فرآورده‌های لبنی درنظر بگیرد. جالب‌تر اینکه کارخانجات 3 تا 4 ماه با تاخیر پول گاوداران را می‌پرداختند.

وی تصریح کرد: به همین دلیل از تیر ماه تصمیم گرفتیم شیر خود را به صورت مستقیم به صنایع شیرخشک تحویل دهیم و پول را در اسرع وقت دریافت کنیم و ظاهرا صنایع لبنی از این موضوع ناراحت هستند و شیرخشک را بهانه کرده‌اند.

رئیس انجمن صنفی گاوداران با اشاره به اینکه اول صادرات را ممنوع کردند که بعد بتوانند بگویند در کشور کمبود داریم و ارز دولتی بگیرند و اگر ارز 4200 تومانی به شیرخشک وارداتی اختصاص یابد، شیر مازاد در بازار ایجاد می‌شود، قیمت شیر پایین‌ می‌آید و با این کار می‌خواهند شیر را از گاوداران ارزان بخرند که در نهایت سبب تعطیلی دامداری‌ها و کارخانجات شیرخشک می‌شود.

مقدسی این را هم گفت: وقتی صادرات شیرخشک از سوی وزیر صنعت ممنوع شد و نامه را به وزارت جهاد کشاورزی بردیم آنها اصلا در جریان موضوع نبودند و اظهار بی‌اطلاعی کردند، در حالی که این مساله جزو وظایف وزارت جهاد کشاورزی ا ست و این آقای حجتی است که باید تصمیم بگیرد صادرات شیرخشک ممنوع بشود یا نشود.

تولید روزانه ۲ هزار تن شیرخشک در کشور

در بخش دیگری از این نشست سیاوش سلیمی دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی کشور به این نکته اشاره کرد که 30 کارخانه شیرخشک در کشور فعال است که روزانه 2500 تن شیر از دامداران تحویل می‌گیرد و اگر تولید شیرخام کشور را روزانه 30 هزار تن محاسبه کنیم این رقم 8 درصد شیرموجود در کشور می‌شود که فراوری و تبدیل به شیرخشک شده و باز خود کارخانجات از شیرینی و شکلات گرفته تا صنایع لبنی آن را خریداری کرده و در فرمولاسیون استفاده می‌کنند.

وی اضافه کرد: چیزی حدود روزانه 2 هزار تن شیرخشک تولید می‌کنیم که به راحتی نیاز کشور را تامین کرده و احتیاجی به واردات نیست و جای سوال دارد که برای شیرخشک ارز یارانه‌ای در نظر گرفته اند که این موضوع جز هدر دادن ارز کشور و ایجاد مشکل برای تولید داخل نیست.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی کشور به این نکته اشاره کرد که در 5 ماهه امسال 140 هزار تن صادرات کارخانجات لبنی بوده که این مساله نشان می‌دهد، مشکلی از لحاظ تامین شیر کارخانجات وجود ندارد. پیش از این کارخانجات شیر را از گاوداران گرفته خامه و چربی آن را می‌گرفتند و شیر را به کارخانجات شیرخشک تحویل می‌دادند و هر دو صنف گاودار و کارخانجات شیرخشک را استثمار می‌کردند، اما اکنون این ارتباط مستقیم شده است.

۸۰۰ میلیارد تومان در سه سال برای جبران اثر واردات ۲۵ هزار تن شیرخشک هزینه شد

وی به سابقه تکرار این مشکل در سال‌های 91 و 92 هم اشاره کرد و گفت: وقتی در آن سال دچار مشکلات ارزی شدیم و نرخ ارز تغییر کرد برای شیرخشک ارز 1226 تومانی اختصاص دادند و نتیجه آن شد که 24 هزار تن شیرخشک وارد کشور شد و 3 سال طول کشید که 800 میلیارد تومان هزینه کنیم تا تعادل در بازار ایجاد شود.

زور جهاد کشاورزی به وزیر صنعت نمی‌رسد

سلیمی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه مگر ممنوعیت صادرات یا واردات وظیفه وزیر جهاد کشاورزی در این حوزه نیست که وی پاسخ داد: متاسفانه زور آقای حجتی وزیر جهاد کشاورزی به وزیر صنعت و معدن نمی‌رسد و قرار است، به زودی 25 هزار تن شیرخشک وارد کنند که اگر این اتفاق بیفتد، صنایع شیرخشک و دامداران به خاک سیاه می‌نشینند.

ذخیره ۸ هزار تن شیرخشک در سازمان تعاون روستایی

وی اضافه کرد: جالب‌تر آنکه اکنون سازمان تعاون روستایی 8 هزار تن ذخیره شیرخشک دارد که در بورس پایه قیمت 13 هزار تومان در نظر گرفته شده که پایین‌تر از این رقم فروخته نشود و آقایان می‌خواهند شیرخشکی که قیمت جهانی آن اکنون 2.2 دلار است با ارز یارانه‌ای وارد کنند و بگویند شیرخشک داخلی گران است، در حالی که اگر همین شیرخشک خارجی را براساس نرخ دلار آزاد حساب کنیم می‌شود، کیلویی 30 هزار تومان است.

سلیمی به صراحت گفت: این واحدهای لبنی هستند که به بحث شیرخشک دامن می‌زنند و بازار را ملتهب کردند که ما با آن مخالفیم و باید پرسید، چرا وقتی پایه شیرخشک 13 هزار تومان است یک واحد لبنی آن را کیلویی 19350 تومان خریده و ما احساس می‌کنیم، این امر به خاطر آن است که بگویند قیمت شیرخشک داخلی بسیار بالا است.

بازار صادراتی را نمی‌توان با یک بخشنامه یک شبه از دست داد

نماینده کارخانجات شیرخشک صنعتی کشور این را هم گفت: بسیار وقت گذاشته و هزینه کرده‌ایم تا در بازارهای جهانی جایی برای صادرات شیرخشک باز کنیم و اگر روزی شیر مازاد داشته باشیم، این شیرخشک است که به داد دامداران می‌رسد و جالب اینجاست که با یک بخشنامه یک شبه صادرات شیرخشک را ممنوع کرده و ما نمی‌دانیم، چگونه پاسخگوی بازارهای خود باشیم.

۱۳۹۷/۶/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...