نسخه چاپی

ازدواج سفید...

خطر ترویج هم­باشی سیاه به سبك و سیاق غربی

عکس خبري -خطر ترويج هم­باشي سياه به سبک و سياق غربي

زندگی مشترك بدون ازدواج با عنوان ازدواج سفید كه می ­توان آن را هم باشی سیاه نامید چند سالی است به عنوان یكی از پدیده‌های نوظهور اجتماعی در كشور مطرح شده است.

رضوانه باهری- زندگی مشترک بدون ازدواج با عنوان ازدواج سفید که می ­توان آن را هم باشی سیاه نامید چند سالی است به عنوان یکی از پدیده‌های نوظهور اجتماعی در کشور مطرح شده است.

برخی از افراد برای مشروعیت بخشیدن به این پدیده نوظهور معتقدند از جمله عواملی که می ­تواند جوان­ ها را به سمت این نوع هم باشی بکشاند، مشکلات مالی و اقتصادی است درحالیکه این­ها بیشتر نوعی بهانه محسوب می‌شود، متأسفانه این سبک زندگی به دلیل عدم مسئولیت­پذیری طرفین آسیب­های جدی به دنبال دارد، که مهمترین آن می­ توان به مشکلات شرعی و قانونی آن اشاره کرد علاوه بر این موجب کاهش فرزندآوری، خلأ روانی به ویژه برای دختران شده و ممکن است شانس مادر شدن آنها را کاهش دهد.

با این وجودپروانه سلحشوری رئیس اسبق فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در نشستی پیرامون ازدواج سفید یا «هم باشی سیاه » گفته است: به نظر می‌رسد آنها (دختر و پسر) ترجیح می‌دهند به این شیوه در کنار یکدیگر باشند و مباحث اقتصادی برای این گروه بسیار پررنگ است، فرض بر این است که مشکل اقتصادی جوانان را به این شکل به یکدیگر گره می‌زند تا به هم خانگی روی بیاورند.

وی تصریح کرده است: باید وجود این شیوه زندگی را در جامعه جدی بگیریم و به عنوان پدیده نوظهور جامعه مدرن به دنبال خشونت‌زدایی و ساماندهی کودکان حاصل از ازدواج‌های سفید باشیم.

راضیه نوری کارشناس ارشد حقوق زنان و جامعه‌شناس درباره این بیانات سلحشوری گفت: با توجه به تحولات اخیر کشور که ما با حمله و هجمه اقتصادی مواجه شده‌ایم، شاید این تحولات باعث شده که نماینده مجلس بحث «هم‌باشی سیاه » را مطرح کرده است و می‌گوید چون مشکلات اقتصادی زیادی است نباید از کنار این مسئله به سادگی بگذریم.

این جامعه شناس در ادامه اظهار داشت: از این نماینده مجلس که به عنوان قانون‌گذار انتخاب شده و فرصت دارد قوانین را برای حل معضلات جامعه طراحی‌کند، انتظار نداشتم که یک آسیب را به عنوان پدیده نوظهور قرن بشناسد، چون با این استدلال باید آمادگی این را داشته باشیم که اعتیاد، فحشا، دزدی و هر فساد دیگری شکل پذیرفته شده به خود بگیرد.

به گفته این فعال حقوق زنان،‌ این نماینده مجلس که معتقد به ازدواج سفید است باید پاسخگو باشد که در جایگاه خودش آیا شرایط ازدواج را تسهیل کرده است؟

نکته قابل توجه در این میان این است که مطابق یک پیماشکه در سال ۹۴ از سوی وزارت کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نام ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان انجام گرفته است، نتایج این پیمایش که در سال ۹۵ منتشرش شده حاکی از این است که در خصوص زندگی دختر و پسر بدون ثبت ازدواج رسمی ۶۲.۳ افراد نظری کاملا مخالف، ۲۹ درصد مخالف، ۴.۲ نظری نداشتند،۱.۹ موافق، ۰.۸ درصد کاملا موافق هستند.

آنچه از نتایج این نظرسنجی می‌توان نتیجه گرفت این است که حدود ۹۷ درصد شرکت‌کنندگان در این پیمایش مخالف این سبک زندگی هستند.

به‌علاوه اینکه ۲.۷ دهم درصد موافق و کاملا موافق این سبک زندگی احتمال خیلی کمی دارد که با این شرایط زندگی کنند در واقع حدس و گمان درخصوص این نوع هم‌باشی زیاد است.

انتظار جامعه‌ از این نماینده مجلس این است که یک طرح جامع و محکم برای حل معضلات ازدواج داشته باشد، نه اینکه یک نسخه غربی برای همباشی را که موجب معضلات متعدد در حوزه خانواده شده است را در کشور ما مطرح کند.

۱۳۹۷/۶/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...