نسخه چاپی

حماس به دنبال رسیدن به آتش‌بس در غزه

در ادامه مذاكرات آتش‌بس با میانجی‌گری مصر، یك هیأت مصری هفته جاری به غزه آمد و عضو حماس نتیجه دیدار با هیأت مذكور را « مهم، مثبت و راهبردی» اعلام كرد.

به گزارش نما، «سامی ابوزهری» از اعضای ارشد حماس اعلام کرد دیداری که میان هیأت این جنبش و هیأت مصری در شنبه هفته جاری در غزه برگزار شد، مهم، مثبت و راهبردی بود و حجم روابط رو به پیشرفت میان حماس و قاهره را نشان می‌داد.

بر اساس گزارش «القدس»، ابوزهری موضع مصر درباره روابط با گروه‌های فلسطینی را «متوازن» خواند و از قصد هیأت حماس برای سفر به قاهره خبر داد.

آتش‌بس

وی در خصوص پرونده آتش‌بس با رژیم صهیونیستی گفت: مصر این پرونده را پیگیری می‌‌کند، ما بر موضع خود تأکید کرده‌ایم و توپ اکنون در زمین اسرائیل است.

ابوزهری ادامه داد راهپیمایی‌های بازگشت برای تضمین شکست محاصره تحمیل شده بر نوار غزه و باقی ماندن این مسأله در صحنه بین‌الملل «مهم» است و این بسیار برای ما مهم است که تلاشی عملی برای مقابله با «معامله قرن» (طرح آمریکا برای حل نزاع فلسطینی-اسرائیلی) انجام شود و فقط به شعار و صحبت اکتفا نشود.

وی تأکید کرد مذاکرات بازگشت ادامه پیدا خواهد کرد و رژیم صهیونیستی باید میان آتش‌بس با بهای کامل آن و ادامه راهپیمایی‌های بازگشت و پیامدهای‌ آن یکی را انتخاب کند.

راهپیمایی‌های بازگشت از 10 فردرودین آغاز شده و فلسطینی‌ها با وجود به شهادت رسیدن 184 نفر در این تظاهرات‌ها، همچنان به آن ادامه می‌دهند.

ابوزهری اتهامات تشکیلات خودگردان و فتح به حماس مبنی بر تلاش این جنبش برای حصول آتش‌بس با رژیم اشغالگر را محکوم کرد و افزود چه کسی گروه‌های فلسطینی را به سمت گزینه آتش‌بس سوق داد؟ وضعیت انسانی در نوار غزه سخت است و حماس برای کمک کردن از رنج مردم از همه گزینه‌ها استفاده خواهد کرد.

مذاکرات میان گروه‌های فلسطینی و سازمان اطلاعات مصر طی مردادماه متوقف و قرار بر آن شد که پس از این تاریخ از سر گرفته شود اما به دلیل مخالفت‌های فتح، این مذاکرات به تعویق افتاد.

تحریم‌ها علیه غزه

این عضو حماس تحریم‌های تشکیلات خودگردان علیه نوار غزه را محکوم و اعلام کرد این تحریم‌ها باید پایان یابد.

در 19 مارس محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان تهدید به اتخاد مجموعه مجازات‌های مالی و قانونی علیه نوار غزه کرد و به تبع این تهدید، پرداخت کارمندان تشکیلات خودگردان در نوار غزه را به تأخیر انداخت و در ماه می با کم کردن 30 درصد آن، این حقوق پرداخت شد.

عباس در ماه آوریل هم مجازات‌های دیگری از قبیل بازنشسته کردن جمعی کارمندانش در نوار غزه، کاستن از برق واردتی به نوار غزه و کم کردن از ارجاع بیماران این منطقه به خارج برای درمان اعمال کرده بود.

۱۳۹۷/۷/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...