نسخه چاپی

ایران قبل از من می‌توانست 12 دقیقه‌ای منطقه را بگیرد!

ایران سه، آمریكا صفر؟!

عکس خبري -ايران سه، آمريکا صفر؟!

رئیس‌جمهور آمریكا در حالی ادعا می‌كند كه در دوره ریاست جمهوری وی از قدرت و نفوذ منطقه‌ای ایران در برابر این كشور كاسته شده كه اتفاقا آمریكا بیشترین سیلی‌ها را در منطقه طی دو سال گذشته از جمهوری اسلامی دریافت كرده است.


دونالد ترامپ در جمع حامیان خود در یکی از شهرهای ایالت «آیووا» مواضع دولت خود را در قبال ایران، عربستان سعودی، آلمان، ژاپن، کره جنوبی و ناتو تکرار کرد. رئیس‌جمهور آمریکا در این تجمع انتخاباتی مدعی شد: «به ایران نگاه کنید، قبل از اینکه من (به ریاست‌جمهوری) برسم، ایران می‌توانست ظرف ۱۲ دقیقه کل خاورمیانه را تحت کنترل بگیرد؛ اما حالا در تلاش برای بقاست و در تک‌تک شهرهایش شورش وجود دارد»! پس از این اظهارات سرلشکر جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌و‌گو با شبکه خبری المسیره، به اظهارات اخیر ترامپ که مدعی شده بود ایران از زمان به قدرت رسیدن وی ضعیف شده است، پاسخ داد و گفت: «اگر پیشتر توانایی ایران در دفاع از آسیای جنوب غربی و نه تسلط بر آن 12 دقیقه بود، اکنون این زمان کمتر نیز شده است.» سردار سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز اظهار داشت: «رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید «ایران در عرض ۱۲ دقیقه می‌تواند خاورمیانه را اشغال کند»، این اعتراف دشمن حاکی از قدرت ماست؛ اما باید بداند ما هرگز خاورمیانه را اشغال نخواهیم کرد و با قدرت‌مان می‌توانیم در کمتر از 12 دقیقه خاورمیانه را از شر شیطان بزرگ نجات دهیم.»
در همین زمینه روزنامه «القدس العربی» با بررسی تحولات سیاسی اخیر عراق و انتخاب رئیس مجلس، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور، مقاله‌ای منتشر کرد و برای نوشته خود تیتر «انتخاب سه پست ریاستی در عراق: ایران سه، آمریکا صفر» را برگزید. این روزنامه در پایان نتیجه گرفته است سخنان مطرح شده درباره تأثیر آمریکا در منطقه و کاهش نفوذ ایران مبالغه‌آمیز است و واشنگتن مجبور به قبول این واقعیت شده است که نمی‌تواند با وجود اقدامات سیاسی و مالی، نامزدهای مورد حمایت خود را برگزیند. این روزنامه افزوده است، وقتی آمریکا چنین وضعی دارد، تکلیف عربستان که به اقدامات آمریکا دل بسته است، روشن است.
هر چند اظهارات ترامپ مبنی بر تضعیف اقتدار منطقه‌ای ایران، به دلیل نزدیک شدن به انتخابات کنگره بیشتر ارزش تبلیغاتی دارد؛ اما واقعیت‌های موجود نشان می‌دهد، با وجود همه دشواری‌ها و پیچیدگی‌های محیط منطقه‌ای و در مقطعی که ادعا می‌شود تهدیدات آمریکا و ترامپ جدی‌تر از پیش شده، نقش‌آفرینی و نتایج حضور ایران در حل و فصل مدبرانه مسائل و چالش‌های منطقه غرب آسیا، با اعتماد به نفس و قاطعیت بیشتر از گذشته توأم شده است.

۱۳۹۷/۷/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...