نسخه چاپی

فشار كنگره بر ترامپ درباره قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی

برخی از اعضای جمهوری‌خواه و دموكرات كنگره آمریكا با ابراز تردید در روایت عربستان از قتل منتقد آل سعود، از دولت ترامپ خواستند به صورت مستقل مسئولان كشته شدن خاشقجی را مشخص كند.

به گزارش نما، برخی از اعضای جمهوری‌خواه و دموکرات کنگره آمریکا با ابراز تردید در روایت عربستان از قتل منتقد آل سعود، از دولت ترامپ خواستند به صورت مستقل مسئولان کشته شدن جمال خاشقجی را مشخص کند.

مراد هاشم خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره عربی گزارش داد در آمریکا به استثنای ترامپ که روایت سعودی درباره کشته شدن خاشقجی را قابل اعتماد دانسته بود اغلب واکنش‌ها به روایت سعودی چه از سوی رسانه‌ها و چه از سوی اعضای کنگره آمریکا، ابراز تردید در صحت این روایت بود. آن‌ها همچنین در مورد اعتبار هرگونه تحقیقی که ریاض عهده دار آن باشد نیز تردید کردند.

برادلی بلیکمن معاون رئیس جمهور پیشین آمریکا (جورج بوش) گفت: «مساله به عربستانی‌ها بستگی دارد. آن‌ها اگر می‌خواهند به روابط با واشنگتن لطمه نخورد باید درست رفتار کنند. آن‌ها باید درستکارانه عمل کرده و حقیقت را مشخص کنند و به نحوی مناسب با مسئولان این پرونده برخورد کنند که در این صورت می‌توان به بحران پایان داد. این مساله بدون انجام مجازاتی مناسب پایان نخواهد یافت.»

از دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به خاطر دفاع از موضع سعودی انتقاد صورت گرفت و گزارش‌هایی در رسانه‌ها پخش شد و سخنانی از اعضای کنگره آمریکا بیان شد که بر روابط مالی آمریکا با سعودی تمرکز می‌کرد و تاثیر این روابط مالی بر مواضع رئیس جمهور آمریکا در قبال ریاض را مورد تحلیل قرار می‌داد.

پاتریک تیروس دیپلمات پیشین آمریکا گفت: «کاخ سفید بار‌ها تکرار می‌کند که ما به قرارداد‌های تسلیحاتی عربستان نیاز داریم و به همین خاطر اتخاذ تصمیمی علیه سعودی که به منافع ما لطمه بزند بعید می‌داند و از همین رو حضور شخص محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را در قدرت لازم می‌داند؛ این نگاه به طور کامل یک نگاه غیردقیق است.»

جو بایدن معاون رئیس جمهور پیشین آمریکا گفت: «محمد بن سلمان ولیعهد سعودی توجیه گری می‌کند. شما این مثل را شنیده اید که برخی در مشاجره با خود سلاح به همراه می‌برند، اما دیگر اره استخوان بری را کسی به مشاجره نمی‌برد. این مساله‌ای دردسرساز و خطرناک است این مساله‌ای غیرمنطقی است. آن‌ها به وجهه ما در سطح جهانی لطمه می‌زنند.»


۱۳۹۷/۷/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...