نسخه چاپی

آیا آمریكا می‌تواند از طریق تحریم، به اهداف خود در قبال كشورمان برسد؟

جمهوری اسلامی ایران و تحریم!

عکس خبري -جمهوري اسلامي ايران و تحريم!

نزدیك به 40 سال كه از عمر پربركت نظام جمهوری اسلامی می‌گذرد، روزی نبوده كه مورد تحریم آمریكایی‌ها نباشیم. در واقع، كشور ما از 40 سال پیش تا به امروز كه آمریكا دیگر هژمونی آن سال‌ها را ندارد، از جانب این دولت تحریم بوده است.

نزدیک به 40 سال که از عمر پربرکت نظام جمهوری اسلامی می‌گذرد، روزی نبوده که مورد تحریم آمریکایی‌ها نباشیم. در واقع، کشور ما از 40 سال پیش تا به امروز که آمریکا دیگر هژمونی آن سال‌ها را ندارد، از جانب این دولت تحریم بوده است. از سوی دیگر، جمهوری اسلامی ایران که زمانی به مثابه یک نهال کوچک در حال ریشه دواندن بود، امروز به یک درخت تنومند تبدیل شده که ثمرات آن در اقصی نقاط جهان قابل مشاهده است. حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا اکنون آمریکا می‌تواند از طریق تحریم، به اهداف خود در قبال کشورمان برسد؟ در پاسخ به این پرسش چند نکته حائز اهمیت است؛
1ـ آمریکا در حال حاضر در سراشیبی قدرت قرار گرفته است. افول هژمونی آمریکا در جامعه بین‌المللی به گونه‌ای است که این کشور در شش سال اخیر نتوانسته است در هیچ موضوعی از جمله بحران سوریه، الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه، مسئله موشکی کره شمالی و... به اجماع بین‌المللی برسد. افول قدرت نرم آمریکا در زمان ترامپ شدت بیشتری به خود گرفته است؛ به این معنا که ترامپ در مقایسه با رقبای دموکرات خود «چهره عریان شده‌ای» از آمریکا را به نمایش گذاشت و این امر موجب دوری نه تنها کشورهای رقیب، بلکه کشورهای هم‌پیمان از ایالات متحده آمریکا شده است.
2ـ کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران که از نظر ژئوپلیتیک در هارتلند قرار گرفته و با 15 کشور همسایه است و نقطه مشترک مرزی دارد، هیچ‌گاه تحت تأثیر تحریم‌ها قرار نخواهد گرفت. از سوی دیگر، امروز جمهوری اسلامی ایران از چنان قدرت معنوی و نرمی برخوردار است که بسیاری از کارشناسان، ایران را اثرگذارترین کشور در منطقه می‌دانند. نفوذ در بین مردم عراق، سوریه، لبنان، افغانستان، پاکستان و کشورهای آسیای میانه تنها بخشی از قدرت معنوی کشورمان است. بنابراین اگر دولت جمهوری اسلامی ایران بتواند با اتکا به روحیه انقلابی و مدیریت جهادی و با نگاه به داخل، به دنبال حل مشکلات و مقابله با تحریم‌ها باشد، می‌تواند روند افول آمریکا را تسریع بخشد و آن را به حاشیه رانده و شکست دهد. تنها مزیت آمریکا در جنگ اقتصادی قدرت رسانه‌ای است که توانسته شکست خود را به مثابه پیروزی خود در جامعه بین‌المللی مطرح کند. در پایان می‌توان ادعا کرد، قدرت توخالی آمریکا هیچ تأثیری در اراده و پیشرفت جمهوری اسلامی ایران نخواهد گذاشت و ملت بزرگ ایران راه خود را همانند چهار دهه گذشته با قدرت و صلابت ادامه خواهد داد.

۱۳۹۷/۸/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...