نسخه چاپی

«احمدرضا دالوند» درگذشت

احمدرضا دالوند، گرافیست مشهور بامداد امروز ۱۹ آذرماه در منزلش درگذشت.

به گزارش نما، احمدرضا دالوند از هنرمندان گرافیست و اهالی رسانه که چندی پیش به دلیل عفونت از ناحیه پا بر اثر بیماری دیابت Diabetes در بیمارستان بستری شده بود و تحت عمل جراحی قرار گرفت، ساعت ۲ بامداد امروز در منزلش دار فانی را وداع گفت.

دالوند از برجسته‌ترین شاگردان مرتضی ممیز، هانیبال الخاص و صادق بریرانی بود که از نخستین تصویرگران رسانه‌ای بعد از انقلاب اسلامی به شمار می‌رفت.

دالوند از نگاه دیگران

- مسعود خیام (نویسنده) دربارهٔ تصویرسازی‌های دالوند و همکاری در ماهنامه آدینه در دهه ۶۰ در بروشور گالری سیحون چنین می‌نویسد: اکنون ما هر دو از آدینه بیرون آمده‌ایم. مقالات تو، خوانده شد یا نشد، تاریخ مصرف خود را داشت و تمام شد. ایلوستراسیون‌های دالوند اما، با خلاصی از شر " داستان"، مفاهیم هنری خود را یافته و زندگی مستقل خود را آغاز کرده‌است.

- علی اصغر قره‌باغی (نویسنده، مترجم و منتقد هنر) در ماهنامه گلستانه (شماره ۲۲-۲۳ آبان و آذر ۱۳۷۹) در مقاله‌ای تحت عنوان " تک گفتاری‌های رندانه " دربارهٔ احمدرضا دالوند می‌نویسد: دالوند یک جا طراح و نقاش است و جای دیگر گرافیست و تصویرساز. یکجا معمارصدا و گفتار است و جایی دیگر تصویرکننده بازتاب‌های فلسفی و باز… و در ادامه می‌افزاید: اکثر طرح‌های دالوند، به سبب ماهیت پرتوانی که دارند مستقل از ادبیات جلوه می‌کنند، در نهایت شکل قرائتی فردی از یک متن را دارند و آن قدر قائم به ذات هستند که بدون تاریخ مصرف در یک نگارخانه به عنوان آثارهنری مستقل به تماشا گذاشته شوند.

برخی از اقدامات و فعالیت‌های احمدرضا دالوند عبارتند از:

فعالیت‌های بین‌المللی:

- سال ۱۹۹۲، طراح برگزیده کتاب سال گرافیک اروپا.

-طراح ممتاز سمپوزیوم بین‌المللی طراحی ژاپن / ۱۹۸۹. طراح برگزیده روزنامه «یومییوری شیمبون / ژاپن» - ۱۹۹۰

- همکاری با مجله «ویتی ورلد» آمریکا به عنوان طراح۱۹۸۸–۱۹۸۹

فعالیت‌های داخلی:

-دالوند سال‌ها در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها و برخی دانشگاه‌های کشور تدریس کرده است.

- در مراکز متعدد فرهنگی به برپایی دوره‌های آموزش پیشرفته زیبایی‌شناسی مانند سلسله درس‌های -چشم متفکر - در فرهنگستان هنر و همچنین در سایر مراکزهنری و فرهنگی فعال بود.

- برپایی ورک شاپ‌های تخصصی اقتصاد هنر، بررسی‌های تخصصی در موضوعات متنوع هنر، و …

آرم‌ها و لوگو‌ها:

آرم مؤسسه اعتباری توسعه - آرم نشر ثالث - نشر نکته - نشر برتر، نشر شهریار و …

لوگوها: ماهنامه گلستانه/ ماهنامه مدیریت ارتباطات / ماهنامه وب/ روزنامه وقایع اتفاقیه (دوره نخست) / روزنامه حیات نو/ روزنامه اقتصاد پویا/ روزنامه شهروند/ هفته‌نامه آتیه/ هفته‌نامه جوان / و …

- همچنین طراح صفحات بی‌شماری در روزنامه‌ها و ماهنامه‌های متعدد در طی بیش از ۲۵ سال گذشته بوده‌است.

- احمدرضا دالوند در سه دهه گذشته با نشریات متعددی به تناوب به عنوان تصویرگر، مدیر هنری، نویسنده، و گاه به عنوان سردبیر همکاری داشته‌ است.


۱۳۹۷/۹/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...