نسخه چاپی

نفت آماده سومین عرضه به بورس؛ این بار ریالی

در حالی كه دو بار نفت خام سبك در بورس به صورت ارزی - ریالی عرضه شده است، رئیس سازمان بورس اوراق بهادار گفت در حال انجام مذاكراتی هستیم كه نفت به صورت كاملا ریالی در بورس عرضه شود.

به گزارش نما، طی ماه‌های گذشته دو بار نفت خام سبک در بورس انرژی ایران عرضه شده است. اوایل آبان ماه امسال برای اولین بار یک میلیون بشکه نفت خام در بورس انرژی روی میز معاملات قرار گرفت که قیمت پایه هر بشکه نفت در آن زمان حدود ۷۹ دلار بود.

در روز معاملات اولین عرضه، سه نفر در این رقابت شرکت کردند و در نهایت با تعدیل قیمت نفت در بورس ۲۸۰ هزار بشکه نفت خام سبک به قیمت هر بشکه ۷۴ دلار و ۸۵ سنت داد و ستد شد.

بعد از عرضه نفت در بورس، مدیرعامل بورس انرژی خبر از احتمال تعدیل قیمت نفت در بورس داد و گفت که این قیمت، قیمت متعادلی است؛ ضمن این‌که اگر تا زمان بارگیری محموله، قیمت نفت خام افزایش یا کاهش یابد، قیمت متناسب با آن تعدیل خواهد شد.

در این میان ۲۰ آبان ماه ۱۳۹۷ هم برای دومین بار نفت در بورس عرضه شد. آنگونه که در اطلاعیه عرضه آمده بود، قرار بر این بود که ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام سبک برای عرضه روی تابلو معاملات برود که در نهایت قیمت هر بشکه نفت خام سبک در رینگ بین‌الملل بورس انرژی در دومین عرضه ۶۴.۹۷ دلار معامله شد؛ بدین معنا که نفت بورسی در این مدت حدود ۱۰ دلار نسبت به اولین دوره تعدیل شد.

فروش نفت در بورس انرژی به صورت ۲۰ درصد ریالی و ۸۰ درصد ارزی است؛ به طوری‌که متقاضیان خرید برای شرکت در معامله، باید ۱۰ درصد ارزش سفارش را به صورت ریالی به میزان پیش‌پرداخت پیش از عرضه به حساب اعلامی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز کنند که در صورت انجام معامله بخشی از ۲۰ درصد ریالی محسوب خواهد شد.

در عین حال مدتی است که عرضه نفت در بورس انرژی متوقف شده و در این مدت اطلاعیه عرضه‌ای منتشر نشده است ولی در آخرین واکنش‌ها وزیر نفت اعلام کرده که عرضه نفت در بورس در انتظار تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی است.

زنگنه تاکید کرد که "پیش از این برای فروش یک میلیون بشکه نفت اجازه صادر شده بود که به دنبال آن هستیم برای عرضه شش ماهه و فروش ریالی نیز مجوز بگیریم. امیدواریم این موضوع در اولین جلسه شورای عالی هماهنگی مطرح شود و با یک تغییراتی و تجاربی که پیدا کردیم، ما تقاضا می کنیم که اگر قبول کردند با مقدار بیشتری ولی ۶ ماهه اجازه بگیریم که عرضه کنیم و این راه را باز کنیم".

در عین حال شاپور محمدی - رئیس سازمان بورس اوراق بهادار - به تازگی درباره احتمال عرضه مجدد نفت در بورسانرژی اعلام کرد که " با وزارت نفت در این مورد وارد مذاکره شده‌ایم که نفت به صورت کاملا ریالی در بورس عرضه شود. هر زمان که وزارت نفت بگوید ما آماده عرضه نفت در بورس هستیم".

۱۳۹۷/۹/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...