نسخه چاپی

تكذیب حضور پیشمرگ‌های بارزانی در مرزهای سوریه-تركیه

یگان‌های مدافع خلق كرد سوریه گزارش‌های منتشر شده از استقرار نیروهای پیشمرگ‌ تحت امر بارزانی در شمال سوریه را تكذیب كردند. اخیرا گفته شده بود، واشنگتن قصد دارد، این پیشمرگ‌ها را كه در عراق آموزش دیده‌اند، برای كاهش تنش‌ها در مرزهای سوریه-تركیه به جای یگان‌های مدافع خلق كرد مستقر كند.

به گزارش نما، نوری محمود، سخنگوی یگان‌های مدافع خلق کرد سوریه(ی.پ.گ) در بیانیه‌ای اعلام کرد، رسانه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌های وابسته به حزب دموکرات کردستان اخبار جعلی و دروغینی از ورود تعدادی از نیروهای پیشمرگ حزب دموکرات کردستان به شمال سوریه را همزمان با تهدیدات اخیر ترکیه منتشر کرده‌اند، این اقدام سوالات زیادی را در این مورد ایجاد می‌کند زیرا انتشار چنین دروغ‌هایی تنها در راستای حمایت از تهدیدات ترکیه به اشغال شمال سوریه به کار می‌روند.

طبق گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، نوری محمود در ادامه این بیانیه اظهار کرد: با بسته شدن گذرگاه سیمالکا کاروان کمک‌های نظامی ائتلاف ضد داعش که به سمت شمال سوریه در حرکت بود، مجبور به تغییر مسیر خود شد، پس از رایزنی‌های فرماندهان ما، فرماندهی منطقه و فرماندهی ائتلاف گذرگاه الولید به عنوان مسیر موقت جهت امدادرسانی به نیروهای ائتلاف تعیین شده و قرار شد گروهی از پیشمرگ‌های حزب دموکرات کردستان به صورت روتین کاروان را تا این گذرگاه و بدون عبور از مرزها همراهی کنند و در ادامه نیز نیروهای ما کاروان را تا مقصد همراهی کنند.

سخنگوی ی.پ.گ در ادامه گفت: ما در یگان‌های مدافع خلق کرد به آنهایی که تبلیغات مغرضانه می‌کنند، توصیه می‌کنیم برای فریب دادن افکار عمومی کردها تلاش نکرده و بر اساس توهمات اقدام نکنند زیرا در این صورت خود را مورد تمسخر جهان قرار می‌دهند.

وی در پایان نیز تاکید کرد: ما بار دیگر تاکید می‌کنیم که صفوف یگان‌های مدافع خلق کرد از همه دختران و پسران جوان کرد از شمال سوریه و نیز کسانی که در صفوف پیشمرگ‌های اقلیم کردستان خدمت می‌کنند، استقبال می‌کند، ما از آنها دعوت می‌کنیم به جمع صدها تن از دوستان خود ملحق شوند که پیش از این برای عمل به وظیفه مقدس خود در دفاع از کردستان سوریه در برابر حملات دولت اشغالگر ترکیه به یگان‌های مدافع خلق پیوستند.

یک منبع کرد سوری که نخواست نامش فاش شود، پیشتر در گفتگو با سایت باس‌نیوز گفته بود: واشنگتن در حال بررسی طرحی جدیدی برای کاهش تنش‌ها در مرزهای مشترک سوریه-ترکیه است، این طرح شامل استقرار نیروهای موسوم به "پیشمرگ‌های روژاوا" در این مرزها به جای یگان‌های مدافع خلق کرد است.

این منبع نزدیک به حزب دموکرات کردستان گفت: آمریکا میان ترکیه که حضور یگان‌های مدافع خلق کرد در مرزهای خود را نپذیرفته و آنها را گروهی تروریستی در ارتباط با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) می‌داند از یک سو و یگان‌های مدافع خلقی که ستون اصلی نیروهای سوریه دموکراتیک، بزرگترین همپیمان آمریکایی علیه داعش هستند، راه‌حل میانه‌ای را انتخاب کرد.

منبع یاد شده در ادامه گفت: آمریکا به نیروهای پیشمرگ روی خواهد آورد تا با آنها در زمینه دفاع و حفاظت از مناطق مرزی مشترک سوریه و ترکیه همکاری کند. این نیروها در سال ۲۰۱۲ از شبه‌نظامیان کردی که غالبا از ارتش سوریه جدا شده بودند، تشکیل شده و در اقلیم کردستان عراق تحت نظر پیشمرگ‌های عراقی و مربیان غربی آموزش دیده و در عملیات‌هایی علیه داعش در خاک عراق شرکت کردند. آنها وابسته به شورای ملی کردها در ائتلاف مخالفان سوریه هستند.

باس‌نیوز گزارش داد، این نیروها تاکنون نتوانسته‌اند به دلیل مخالفت پ.ک.ک به مناطق تحت کنترل کردها در سوریه بازگردند.

منبع مذکور بر احتمال استقرار هزاران تن از پیشمرگ‌های عراقی که در حال حاضر در مناطق نزدیک به مرزهای ترکیه حضور دارند، با حمایت و موافقت آمریکا و با هدف کاهش تنش‌ها در منطقه، از بین بردن بهانه‌های ترکیه برای یورش به مناطق شرق فرات و نیز پایان دادن به تهدیدات آنکارا برای ورود نظامی به آنجا تاکید کرد.

وی افزود: گروه اول از پیشمرگ‌های سوری که شامل ۴۰۰ شبه‌نظامی است، احتمالا ظرف ساعات و روزهای آتی با حمایت آمریکا و رضایت ترکیه در مراکز و پایگاه‌هایی در مناطق مرزی سوریه واقع در شرق فرات مستقر می‌شوند و در ادامه گروه‌های بعدی طی مراحلی در آنجا مستقر می‌شوند و تعداد کل این شبه‌نظامیان به ۸۰۰۰ تن با مهمات و تجهیزات نظامی کامل خواهد رسید.

سایت باس‌نیوز در ادامه اعلام کرد، این صحبت‌ها پس از سفرهای اخیر هیات‌هایی از اداره حزب اتحاد دموکراتیک سوریه، شاخه سیاسی یگان‌های مدافع خلق کرد به کردستان عراق مطرح شد، این هیات‌ها در آنجا با مسئولان عالی رتبه اقلیم و نیز شورای ملی کردهای سوریه که پیشمرگ‌های روژاوا وابسته به آن است، دیدار و گفتگو کردند.

۱۳۹۷/۹/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...