نسخه چاپی

درس بزرگ فتح خرمشهر

عکس خبري -درس بزرگ فتح خرمشهر

بی‌شك فتح خرمشهر را می‌توان نقطه عطفی در تاریخ جنگ هشت ساله برشمرد، آنجا كه سلسله عملیات‌های آزادی‌بخش به كمال خود رسید و به جهانیان اثبات شد انقلاب اسلامی شجره طیبه‌ای است كه در باورهای عمیق این ملت ریشه دارد و در برابر طوفان‌های سهمگین نیز همچنان استوار ایستاده است.


بي‌شک فتح خرمشهر را می‌توان نقطه عطفي در تاريخ جنگ هشت ساله برشمرد، آنجا که سلسله عمليات‌هاي آزادي‌بخش به کمال خود رسيد و به جهانيان اثبات شد انقلاب اسلامي شجره طيبه‌اي است که در باورهاي عميق اين ملت ریشه دارد و در برابر طوفان‌هاي سهمگين نيز همچنان استوار ايستاده است. در واقع، فتح خرمشهر خط بطلاني بود بر اين پندار خيالي دشمنان انقلاب اسلامي که «مي‌توان انقلاب اسلامي را از طريق حمله نظامي سرنگون کرد»!
عمليات «بيت‌المقدس» از منحصربه فردترين عمليات‌هاي رزمي بود که در تاريخ دفاع مقدس اين سرزمين ثبت شد. كوتاه بودن زمان براي آمادگي، وسعت منطقه نبرد، مداومت زياد عمليات، دشواري عمليات، حجم تلفات و خسارات وارده بر دشمن از خصوصيات اين عمليات بود كه آن را از عمليات‌هاي پيش و پس از آن متمايز مي‌كرد؛ از این رو چنان بزرگ و شگفت‌انگيز بود كه حضرت امام(ره) در وصف آن چنين گفت: «فتح خرمشهر يك مسئله عادي نبود، اينكه ۱۵ الي ۲۰ هزار نفر به صف براي اسارت بيايند و تسليم شوند مسئله عادي نيست، بلكه مافوق طبيعت است.»
فتح خرمشهر دستاوردهاي ارزشمندي براي انقلاب اسلامي به همراه داشت و توانست موقعيت بين‌المللي جمهوري اسلامي را به شدت تقويت کند. اين حماسه بزرگ در حالي انجام شد که جمهوري اسلامي در انزواي کامل بين‌المللي قرار داشت و همه قدرت‌هاي بزرگ براي موفقيت صدام به ميدان آمده و نقش‌آفريني مي‌کردند. ايستادگي ملت ايران و اراده براي مبارزه و غلبه بر همه ضعف‌ها و کمبودها و اتحاد و همدلي در ذيل توجه به فرامين فرمانده کل قوا موجب شد تا نصرت الهي نيز شامل حال ملت ایران شود و خرمشهري فتح شود که طبق برآورد دشمن دست‌نايافتني بود، به گونه‌ای که صدام وعده سپردن کليد بصره را به عنوان جايزه فاتح آن داده بود!
امروز با گذشت بيش از 37 سال از فتح خرمشهر، ملت ما و به ویژه جوانان هنوز نيازمند يادآوري آن حماسه‌هاي بزرگ و شنيدن پيام‌ها و درس‌هاي بزرگ آن حماسه‌هاي به ياد ماندني هستند. درس بزرگ فتح خرمشهر در بیان امام خامنه‌ای این است؛ «يك ملت وقتي به خود متكي شد، وقتي مؤمن شد، وقتي اين ايمان را با عمل صالح و جهاد همراه كرد، در همه‌ ميدان‌ها پيروزي او قطعي است. درس خرمشهر براي ما اين است؛ ملت ايران اين درس را نبايد فراموش كند.» (1384/3/3)

۱۳۹۸/۳/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...