نسخه چاپی

خبری خوش به مددجویان استان تهران

مدیركل بهزیستی استان تهران تامین مسكن خانواده مددجو دارای معلولیت را از اولویت‌های این سازمان دانست و گفت: ۱۰۰ واحد مسكن به این مددجویان تا پایان شهریور واگذار می‌شود.


به گزارش نما، داریوش بیات‌نژاد مدیرکل بهزیستی استان تهران در نشست خبری که به مناسبت هفته بهزیستی در مرکز درمان اعتیاد ماده ۱۶ اخوان در شهرستان ملارد برگزار شد، با اشاره به اینکه بهزیستی در گام دوم فعالیت خود با شعار شفافیت و توانمندسازی و ارتقای سلامت اجتماعی قرار گرفته است، گفت: سازمان بهزیستی در مسیر شفافیت قدم‌های خوبی برداشته است و تمامی پرداخت‌هایی که به طور مستقیم و غیر مستقیم مربوط به جامعه هدف این نهاد است از طریق سامانه الکترونیکی در حال انجام است.

اخبار اجتماعی- وی ادامه داد: اولین پرداخت‌های ثبت شده مربوط به مراکز شبانه‌روزی، مراکز توان‌بخشی، پرداخت یارانه افراد تحت پوشش و مراکز تحت پوشش ظرف ۲ ماه آینده پرداخت شود.

مدیرکل بهزیستی استان تهران با تاکید بر اینکه تمامی قراردادهای حوزه بهزیستی در این سامانه بارگزاری شده است گفت: طی ۴ ماه گذشته تمامی فعالیت‌های بهزیستی قراردادها به منظور شفاف سازی در این سامانه ثبت شده‌اند تا عملکرد این سازمان به راحتی قابل رصد باشد.

وی ادامه داد: سامانه‌ای برای رصد املاک سازمان بهزیستی کیفیت و نوع مالکیت آن بعد به همین هدف شفاف‌سازی ایجاد شده است.

بیات نژاد با اشاره به اینکه این سازمان تمامی حمایت‌های مالی و اقدامات تخصصی خود را با هدف توانمندسازی جامعه هدف انجام می‌دهد اظهار داشت: ما در مسیر استقلال بهزیستی قرار داریم و در همه بخش ها برای رسیدن به این هدف توفیقاتی داشتیم.
مدیرکل بهزیستی استان تهران اظهار داشت: مسیر توانمند سازی باید به گونه‌ای باشد که اگر فردی نیازمند اشتغال و یا تامین معیشت است، بتوانند خدمات موردنیاز را دریافت کنند به همین منظور در سال ۹۷ ایجاد ۲۳۰۰ شغل در نظر گرفته شد اما ما از مرز ۳ هزار شغل عبور کردیم چرا که توانستیم از منابع موجود به خوبی استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه این سازمان در دو حوزه تخصصی اجتماعی و پیشگیری خدمات ارائه می‌دهد،گفت: بیماران بهبود یافته متجاهر متناسب علائق و استعدادهایشان مسیر علم آموزی و مهارت را طی کرده و این مسیر منجر به کسب شغل در حوزه‌های مختلف شده است، این شرایط در حوزه معلولان هم ادامه یافته است و کسانی که معلولیت جسمی داشتند با حمایت‌های مالی و توانمندسازی در حوزه اجتماعی با تشکیل گروه‌های همیاری تعداد بسیاری تحت حمایت سازمان توانستند توانمند شوند.

بیات نژاد خاطر نشان کرد: این سازمان در ایجاد شرایط اشتغال، ۱۶۵ درصد رشد داشته است.

وی از ارتقاء سطح کیفی خدمات و ارتقای کیفیت خدمات خبر داد و گفت عملکرد ما در حوزه مشارکت‌های مردمی،صدور موافقت نامه‌های اصولی، موافقتنامه‌های تأسیس در طول سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است که طی آن بسیاری به هدف مورد نظرمان است.

این مقام مسئول از پراکندگی توزیع خدمات بهزیستی در سراسر کشور انتقاد کرد و گفت: تلاش کردیم خدماتمان را به نقاطی گسترش دهیم که تا به حال خدمات دریافت نکرده‌اند، مصداق آن ایجاد مرکز اورژانس و فوریت‌های اجتماعی در منطقه چهاردانگه اسلامشهر است.

مدیرکل بهزیستی استان تهران پرداختن به بحث مسکن و نیازهای اساسی جامعه هدف بهزیستی را از دیگر برنامه‌های مورد نظر این سازمان عنوان کرد و گفت: در تامین مسکن برای خانواده‌هایی که اعضایشان دارای معلولیت اولویت قائل شدیم که به نسبت به واگذاری تعداد قابل توجهی مسکن در استان تهران توقیف داشتیم و با تفاهم نامه های چند جانبه میان بسیج سازندگی،بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان و خیرین مسکن ساز، ۱۰۸ واحد مسکن را در سال ۹۷ به این خانواده‌ها واگذار کنیم.

وی ادامه داد: در سال ۹۸ نیز از خانواده های تحت حمایت به خصوص خانواده هایی که بیش از دو فرزند دارای معلولیت را تحت حمایت قرار داده اند، در اولویت تخصیص مسکن قرار گرفته‌اند و با توجه به این هدف گذاری در چهار ماهه نخست سال ۹۸ ۲۲۶ واحد در شهرستان‌های مختلف استان تهران به این خانواده ها اختصاص یافت.

بیات نژاد یادآور شد: تا پایان شهریورماه ۱۰۰ واحدی دیگر برای خانواده‌های دارای دو معلول تهیه خواهد شد.

مدیرکل بهزیستی استان تهران با اشاره به اینکه بیش از ۱۴۰ هزار خانواده معلول تحت پوشش این استان وجود دارد، اظهار داشت: ۷۷ هزار نفر از این خانواده‌ها خدمات مستمر دریافت می‌کنند و مابقی علاوه بر خدمات مستمر از خدمات غیر مستمر نیز برخورد می‌شوند.

یکی از اتفاقات خوب سال ۹۸ امکان دریافت مستمری برای خانواده‌هایی است که سرپرست معلول دارند پیش از این خانواده هایی که سرپرست معلول داشتن تنها مستمری یک نفر را دریافت می کردند و با تلاش ریاست سازمان و همکاری مجلس شورای اسلامی بیش از ۳۷۸ خانواده معلول در کل کشور از ماه آینده مستمری دریافت خواهند کرد.

بیات نژاد ادامه داد: نسبت به سال ۹۷ مستمری ها افزایش خواهد یافت و بالای ۱۴ هزار خانوار در این استان مستمری دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه با تصویب قانون حمایت از افراد دارای معلولیت حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان بودجه برای سال ۹۸ پیش‌بینی شده است گفت: اما این بودجه تا امروز تخصیص داده نشده و امیدواریم با توجه به شرایط حاضر کشور تخصیص اعتبارات که با وقفه مواجه شده است بنابراین اولویت به این سازمان اختصاص داده شود.

مدیرکل بهزیستی استان تهران در خصوص افزایش ۲۰ درصدی مستمری نیز توضیح داد در سال گذشته حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان بودجه برای تخصیص مستمری‌ها در نظر گرفته می‌شد اما در سال ۹۸ این بودجه به ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته البته پرداخت این مستمری ها مستلزم همه تخصیص بودجه‌هاست.

وی در خصوص طرح ساماندهی کودکان کار که از هفته آخر خرداد ماه آغاز شده است نیز توضیح داد: حدود ۶۰ کودک از سوی دو سازمان مردم نهاد طرف قرارداد با فرمانداری پذیرش شده‌اند.

وی ادامه داد: شهرداری قرار است دو مکان استاندارد را ظرف یک هفته آینده در اختیار این موسسات قرار دهد.

بیات نژاد درباره بحث های مطرح شده در رسانه‌ها درباره کودکانه کاری که از اتباع خارجی هستند گفت: بخش از کودکان کار ممکن است به صورت گروهی و باندی فعالیت کند و باید از دستگاه‌های انتظامی و قضایی درباره این ناوگروه ها سوال کرد در مورد اتباع خارجی نیز با اشاره به آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان باید بگویم این آیین‌نامه وظیفه هر نهادی را مشخص کرده است.

مدیرکل بهزیستی استان تهران در ادامه اظهار داشت: حدود ۱۲ دستگاه بر اساس این آیین نامه در قبال کودکان کار مسئولیت دارند قوه قضائیه نیروی انتظامی شهرداری ادارات کار و تعاون اجتماعی سازمان فنی و حرفه‌ای دانشگاه‌های علوم پزشکی کمیته امداد و غیره از جمله نهادهایی هستند که باید درباره این که کودکی قاچاق شده یا به صورت سازمان یافته در مسیر شغل های کاذب و اعمال رفتارهای مجرمانه قرار گرفته است پاسخ خوب پیگیر باشند.

به گفته بیات نژاد عملکرد سه ماهه اخیر این سازمان با بیش از ۷۰ درصد از کودکان مورد پذیرش اتباع کشورهای خارجی به خصوص افغانستان و عراق بودند عمدتاً مجوزهای قانونی برای حضور در کشور را نداشته‌اند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران خاطرنشان کرد ۱۲ دستگاه مسئول باید بر اساس قوانین و مقررات داخل کشور و تعهدات بین المللی که بنا به مصلحت های موجود از حقوق کودکان حمایت و وضعیت کودکان کار را ساماندهی کنند اما اقدام را تصمیمی که خلاف مصلحت این کودکان باشد تا به حال رخ نداده است.

بیات نژاد با بیان اینکه دو موسسه حائز شرایط با اعتبار استانداری و فرمانداری استان تهران برای بازپروری کودکان اتباع خارجی و کودکان کار ایرانی فعال شده‌اند گفت: غربالگری و ساماندهی اولیه در مرکز انجام می‌گیرد و هویت اجتماعی این کودکان طبق آیین‌نامه بهزیستی در طی مسیر غربالگری مشخص می‌شود

وی افزود: اما اگر درباره هویت این کودکان به این نتیجه رسیدیم که کودکی فاقد سرپرست هویت اجتماعی یا خانواده بی صلاحیت است در مراکز کودکان کار و خیابان ساماندهی می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان تهران اظهار داشت با توجه به اینکه ساماندهی کودکان خیابانی از دستورات نظام و رئیس جمهور است رئیس سازمان بهزیستی به شدت بر روی این مسئله اصرار دارد و به دنبال این هستیم که این کار به صورت علمی و با نهایت دقت و کیفیت انجام شود.

به گفته وی استاندار هم با توجه به شناختی که از مسائل بهزیستی دارد در این زمینه همراه ما شده و تمام انرژی خود را به کار گرفتیم تا با اجماع دستگاه‌ها این کار به خوبی پیش رود.

بیات خاطرنشان کرد استان تهران با توجه به اینکه مرکز کشور در شرایط خاص منابع اعتباری قرار گرفته و پرداخت‌ها به سختی انجام می‌گیرد و ما در عین حال که شرایط اقتصادی کشور را درک می‌کنیم اما انتظار داریم مجموعه و دستگاه‌های مختلف این موضوع را مورد توجه قرار دهند.

۱۳۹۸/۴/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...