نسخه چاپی

رنگ عاشورایی نهضت امام -4

دومین محرم ضد استكباری

عکس خبري -دومين محرم ضد استکباري

در سالگرد نخستین عاشورای نهضت و قیام ۱۵ خرداد شورای مركزی هیئت های مؤتلفه اسلامی به جهت زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای ۱۵ خرداد و روشن نگه داشتن مشعل مبارزه، با توجه به رهنمود امام و با استفاده از تجربه گذشته خود در راه اندازی تظاهرات و راهپیمایی تصمیم به برپایی راهپیمایی در ایام تاسوعا و عاشورا گرفت.

محمد مهدی اسلامی- در سالگرد نخستین عاشورای نهضت و قیام ۱۵ خرداد شورای مرکزی هیئت های مؤتلفه اسلامی به جهت زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای ۱۵ خرداد و روشن نگه داشتن مشعل مبارزه، با توجه به رهنمود امام و با استفاده از تجربه گذشته خود در راه اندازی تظاهرات و راهپیمایی تصمیم به برپایی راهپیمایی در ایام تاسوعا و عاشورا گرفت.
شهید اسلامی در این زمینه می گوید: « در سالگرد ۱۵ خرداد اعلامیه ای با امضای ۴ نفر از علما به رهبری امام صادر شد و یک راهپیمایی گرچه کوچکتر از سال قبل ولی متشکل تر و فشرده تر، مرکب از قشرهای مختلف جامعه از جمله دانشجویان، بازاریان و کارگران برپا شد. این راهپیمایی یک باره از زمین جوشید. به این ترتیب که با قرار قبلی و با بلند کردن پرچم، افرادی که قبلاً آماده شده بودند اطراف پرچم ها جمع شدند و حرکت کردند. وقتی پلیس خبر شد که راهپیمایی به نزدیک مجلس شورا رسیده بود و در آنجا حمله پلیس آغاز شد و ۵۰ نفر منجمله شهید عراقی را دستگیر کردند که حدود دو ماه در زندان شهربانی بود و پلیس نتوانست خط جمعیت های مؤتلفه را کشف کند و حتی ارتباط ایشان را با قضایای ۱۵ خرداد سال قبل بیابد.»
شهيد مهدي عراقي درباره راهپیمایی سال ۱۳۴۳ می گوید: «بچه‌ها مقدمات دسته روز عاشورا را فراهم كردند، اين دفعه از مسجد شاه قرار شده بود راه بيفتيم بياييم خيابان سيروس و از آنجا هم بياييم مجلس و از آنجا برويم به طرف دانشگاه. عكسهاي بزرگي از حاج آقا انداخته (شده بود) و آماده شده بود و پلاكاردها هم همان پلاكاردهاي سال گذشته يك مقدارش بود... زد و خورد شد بين بچه‌ها و پليس... البته توي آن درگيري و زد و خورد ۳۸ نفر دستگير شدند كه از جمله خود من بودم.»
یکی از محورها در راهپیمایی عاشورای سال ۱۳۴۳ خورشیدی، مقابله با ذلت پذيري در برابر دشمنان اسلام بود. شهید لاجوردی که در همه صحنه های مبارزه علیه شاه و استکبار، نقش موثری را در جمع یاران داشت ، در این خصوص می گوید « شهيد هميشه زنده ما "مهدي" در تظاهرات عظيم سال ۴۳ كه به ابتكار جمعيت هاي موتلفه اسلامي ترتيب يافت،‌سخنراني پر هيجاني را ايراد كرد كه در آن زمان و در چنان تظاهراتي، كمتر كسي را جرات چنين كاري بود. »
البته فعاليت عاشورای موتلفه در سال ۱۳۴۳ محدود به تهران و اعضای خود نبود و در یک هماهنگی کامل با روحانیت بود. مثلا شهيد آيت الله دكتر مفتح كه در ارتباط قوی با موتلفه اسلامی بود، سفری بسیار موثر به جنوب کشور داشت. آیت اللّه طاهری خرم آبادی در خاطرات خود در این خصوص می گوید: «برای دهه اول محرم سال ۱۳۴۳ هـ.ش تصمیم گرفتیم به آبادان برویم، پس از خداحافظی با امام به سوی آبادان حرکت کردیم. مرحوم شهید مفتح در آبادان بیش از همه در این جریان پیش قدم بود. از نظر منبر هم منبر خیلی جالبی داشت و در مسایل سیاسی بی پرده برای مردم صحبت می کرد. لذا منبر ایشان در ایام تاسوعا و عاشورا آن قدر پر حرارت می شد که گاهی به مسجد می آمدند و می خواستند از ادامه آن جلوگیری کنند.»
این راهپیمایی تحرکی مجدد پس از کشتار بی نظیر شاه در ۱۵ خرداد بود كه موجي نو را آغاز كرد. محور مبارزات امام از اين پس در مقابله با کاپیتولاسیون آمریکایی شاه بود. مبارزاتي كه به تبعید امام خمینی (ره) و فرزند بزرگوارشان حاج آقا مصطفی به ترکیه منجر شد و پس از آن موجي از افشاگری راه افتاد كه بسیاری از مبارزين دستگیر، محاکمه و به زندان های متفاوتی محکوم شدند.

۱۳۹۸/۶/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...