نسخه چاپی

از داستان اتم تا داستان ماتم

مطالعه سیره معصومین علیهم السلام از پبامبر خاتم (ص) تا امیرالمؤمنین و فرزندان ایشان، این نكته را برای همه احرار و آزادگان، روشن و مبرهن میكند كه همیشه مبنای فكری آن بزرگواران، روشنگری و ایجاد بینایی و بصیرت فكری و سیاسی برای آحاد جامعه در پذیرش حق و بازگشت از راه انحرافی به مسیر روشن ولایت بوده است؛ هیچ گاه بنا بر اجبار قرار داده نشده است و روشنگری در میان خواص و بوسیله آنها در بطن جامعه، خط فكری و مشی و مرام آن بزرگواران بوده است.




به گزارش نما، مطالعه سیره معصومین علیهم السلام از پبامبر خاتم (ص) تا امیرالمؤمنین و فرزندان ایشان، این نکته را برای همه احرار و آزادگان، روشن و مبرهن میکند که همیشه مبنای فکری آن بزرگواران، روشنگری و ایجاد بینایی و بصیرت فکری و سیاسی برای آحاد جامعه در پذیرش حق و بازگشت از راه انحرافی به مسیر روشن ولایت بوده است؛ هیچ گاه بنا بر اجبار قرار داده نشده است و روشنگری در میان خواص و بوسیله آنها در بطن جامعه، خط فکری و مشی و مرام آن بزرگواران بوده است. در انقلاب اسلامی ما هم مبنای امام راحل (ره) و پس از ایشان، خلف صالحش امام خامنه ای نیز چنین بوده است. گاهی مانند ماجرای بنی صدر با یک انتخاب مردم یا مثل قضیه منتظری با نظر خواص و گاه با حرکت هایی در جریانهای سیاسی، مخالف بوده اند اما صرفا با بیان حقایق و شاخصه ها سعی در بالا بردن سطح آشنایی مردم با خط اصیل انقلاب داشته و هیچ گاه نظر بر حق خویش را بر اجماع جامعه تحمیل نمی کردند. در ماجرای برجام وقتی خواص و برخی نخبگان و عامه مردم به سمتی متمایل گشتند که راه را در مذاکره با آمریکا دیدند، رهبر حکیم ما در عین روشنگری و نشان دادن راه از بیراهه با نرمش قهرمانانه و شروطی همچون پایبندی به اصول و ارزشها به دولتی که به عنوان منتخب مردم بود و شعار انتخاباتی اش برون رفت از تحریم ها و گفت و گو با به اصطلاح، کدخدا بود، اجازه مذاکره را دادند.
سکوت برخی خواص و عدم شفافیت در اطلاع رسانی، نتیجه مذاکرات را آنگونه پیش برد که امروز خوشبین ترین افراد به مذاکره هم لااقل با بدبینی مذاکرات را پیگیری می کنند چرا که می دانند در دوره مکر ماکرون ها و نیرنگ ترامپ ها خوشبینی جز خسارت محض بعید است دستاوردی داشته باشد.
علی ای حال، خط فکری توافق بد، بهتر از عدم توافق، توانست برجام نافرجام را بر ایران اسلامی تحمیل نماید. حال در زمانی که تجربه شکست خورده برجام در سالهای گذشته را پشت سر گذاشته ایم، دولت فخیمه برای مصالحه ای ضایعه بارتر اینبار با اروپا، که حکم دست آموز آمریکا با همان جریان فکری را دارد، با همان مذاکره کنندگان و با همان شیوه القاء بر جامعه و ... در تلاش است.
در این کارزار، شبکه سه سیما با یک مستند به نام "داستان اتم" کام دلسوزان انقلاب را شیرین نمود مستندی که واقع گرایانه به تمام ابعاد و زوایای دستهای پنهان و آشکار، اشتباهات و ساده انگاری های تیم دولت و مذاکره کنندگان و البته سعه صدر رهبری و نیز نجابت نیروهای انقلابی پرداخت. اشتباهات محاسباتی که نه تنها گره ای از اقتصاد کشور باز نکرد بلکه تحریم ها را بیشتر هم کرد و بر سر اقتصاد و سیاست خارجه و فرهنگ آنچه را که نمیبایست می آمد را تحمیل کرد.
داستان اتم می توانست، داستان شکوه و اقتدار این کشور به دست نخبگان و دانشمندان باشد اما با بی تدبیری گروهی که مدعی زبان دانی دنیا بودند این داستان، رنگ و بوی درام به خود گرفت و داستان ماتم شد تا به عنوان تجربه تلخ و درس عبرتی برای تاریخ این مرز و بوم ثبت و ضبط شود.

زینب آزادی

۱۳۹۸/۶/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...