نسخه چاپی

جهان نیازمند التماس به ایران برای صادرات نفت است

محمدحسن قدیری ابیانه

حمله یمن به مراکز نفتی عربستان ۵.۷ میلیون بشکه در روز را کاهش داد. این مقدار ۲.۵ برابر صادرات نفت ایران در شرایط قبل از تحریم است و موجب افزایش سریع قیمت نفت شده است و می‌تواند قیمت نفت را سه رقمی کند.
عربستان گفته که می‌تواند ظرف چند هفته بخشی از خسارات وارده را ترمیم کرده و بر حجم نفت تولیدی خود بیافزاید.
بر فرض که چنین باشد، یمنی‌ها می‌توانند مجددا به این مراکز حمله کرده و نه تنها مانع ترمیم آن شوند بلکه می‌توانند با حمله مجدد به این مراکز و سایر مراکز نفتی و اقتصادی عربستان، حجم تولید نفت عربستان را از این هم پایین‌تر بیاورند.
آمریکا گفته با سرازیر کردن ذخایر نفتی خود سعی می‌کند مانع افزایش قیمت سرسام‌آور نفت شود اما بر فرض که چنین کند، کاهش ذخایر نفتی آمریکا خود موجب افزایش قیمت نفت خواهد گردید.
ضربه بسیار کاری بوده و اگر میزان افزایش قیمت کل تولید نفت جهان در نظر گرفته شود، بزرگی ضربه‌ای که یمنی‌ها در عملیات اخیر وارد کرده‌اند مشخص می‌گردد.
این گزینه هنوز وجود دارد که یمن مراکز نفتی امارات عربی متحده را نیز مورد هجوم قرار دهد و این کشور را به خاطر جنایاتی که یمن مرتکب شده است مجازات کند.
با افزایش قیمت نفت تمام کشورهایی که به ائتلاف تجاوز به یمن پیوسته‌اند و نیز در مقابل این تجاوزات سکوت کرده‌اند مجازات خواهند شد.
در این ایام جهان نیازمند افزایش تولیدات و صادرات نفت کشورها برای جبران کاهش نفت تولیدی و صادراتی عربستان می‌باشد.
در چنین شرایطی صادرات نفت ایران می‌تواند بخشی از کمبود حاصله را جبران کند و لذا بعید نیست به بهانه زمینه‌سازی مذاکرات ایران و آمریکا یک سری معافیت موقت برای صادرات نفت ایران اعمال شود که علت واقعی آن در حقیقت جبران بخشی از کاهش تولید نفت عربستان خواهد بود ولی برای حفظ آبرو هم که شده سعی خواهند کرد آن را برای زمینه‌سازی مذاکرات ایران و آمریکا جلوه دهند.
دولت نباید چنین رخدادی را نتیجه دیپلماسی خود جلوه دهد، کما اینکه حتی پیشنهاد اختصاص ۱۵ میلیارد دلار اعتبار به خاطر ضربات میدانی در خلیج فارس توسط نیروهای مسلح ایران و نیز تهدید به کاهش تعهدات برجامی است که دولت ناچار شد علی‌رغم میل به آن تن دهد.
با ضربه‌ای که یمن به اقتصاد عربستان وارد کرد اولا درآمد نفت ایران بابت افزایش هر مقدار نفتی که ایران صادر می‌کند افزایش یافت، همچنین میل به رفع تحریم فروش نفت ایران هرچند موقت افزایش خواهد یافت و جهان در موقعیتی قرار گرفته که باید از ایران التماس کند که صادرات نفت خود را افزیش دهد.
عربستان و امارات هم باید بدانند که کاخ شیشه‌ای آنها و اقتصاد مبتنی بر تولید و صادرات نفت آن بسیار آسیب‌پذیر است. پس بهتر است شکست در تجاوز به یمن را بپذیرند و به سرعت از یمن خارج شوند.
آنها باید خسارات وارده به یمن در طول سال‌ها تجاوز را به سرعت جبران کنند و بدانند که جبران هزینه تجاوز به یمن هزینه کمتری از هدف حملات یمنی‌ها قرار گرفتن دارد. هرچند جان‌های از دست رفته را به هیچ نحوی نمی‌توانند جبران نمایند.

۱۳۹۸/۶/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...