نسخه چاپی

مشاور ظریف: «مرد بیمار» خاورمیانه نمی‌تواند دیگران را به خاطر افتضاحش شماتت كند

مشاور وزیر امور خارجه ایران با اشاره به ناكامی ریاض در حمله به یمن عنوان كرد: عربستان سعودی «مرد بیمار خاورمیانه» نمی‌تواند دیگران را به سبب افتضاحی كه به راه انداخته شماتت كند.


به گزارش نما، بهزاد صابری مشاور وزیر امور خارجه کشورمان در حساب توئیتری خود با تشبیه حمله یمنی‌ها به تاسیسات نفتی سعودی به پرتاب سنگ از سوی داود (ع) به جالوت نوشت: «پس از چندین سال حمام خون در یمن، داود یک سنگ نیرومند به سمت جالوت پرتاب کرد و به نظر می‌رسد که دست بر ماشه، آماده اقدامات بیشتر است.»

وی افزوده است: «عربستان سعودی، مرد بیمار خاورمیانه، نمی‌تواند دیگران را به سبب افتضاحی که خود به راه انداخته است شماتت کند. درمان هنوز میسر است، اما فقط به شرطی که بیمار تجویز را بپذیرد. جنگ یمن را همین حالا پایان دهید.»
لازم به ذکر است، تزار روسیه در قرن نوزدهم امپراتوری رو به زوال عثمانی را «مرد بیمار اروپا» لقب داده بود.

به گزارش فارس، «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن صبح سه شنبه 23 شهریور ماه از حمله تلافی‌جویانه به تأسیسات نفتی عربستان سعودی خبر داد و اعلام کرد که این اقدام در چارچوب حق طبیعی و مشروع در پاسخگویی به جنایات ائتلاف متجاوز و محاصره پنج ساله یمن انجام شده است.

در این حمله، یگان پهپادی یمن با ۱۰ پهپاد پالایشگا‌ه‌های «بقیق» و «خریص» وابسته به شرکت نفتی آرامکو در منطقه «شرقیه» عربستان سعودی را هدف قرار داد و طبق گفته عربستان، تولید حدود پنج میلیون بشکه نفت متوقف شد.


مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا مدعی شده است که ایران پشت این حمله قرار دارد اما برای این ادعا هیچ مدرکی ارائه نکرده است. ائتلاف عربی ضد یمن نیز در بیانیه‌ای مدعی شده بود که سلاح استفاده شده ساخت ایران است. ریاض هم برای این ادعا، هنوز هیچ ادله یا شواهدی به افکار عمومی ارائه نکرده است.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در واکنش به ادعاهای بی اساس وزیر خارجه آمریکا خاطرنشان کرد: چنین اتهام زنی‌ها و اظهارنظرهای کور و بی حاصل در چارچوب دیپلماتیک غیر قابل درک و بی‌معنی است. در روابط بین المللی حتی «خصومت‌ورزی» هم دارای حداقلی از باور پذیری و چارچوبهای منطقی است که مقامات آمریکا این اصول حداقلی را نیز درنوردیده اند. اینگونه اظهارنظرها و اقدامات بیشتر شبیه برنامه ریزی سازمان‌های مخفی و اطلاعاتی برای تخریب وجهه کشوری به منظور زمینه سازی برای اقداماتی در آینده است.

۱۳۹۸/۶/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...