نسخه چاپی

میشل عون در سازمان ملل به موضوع ایران خواهد پرداخت

منبعی لبنانی، محتوای سخنرانی پیش روی رئیس‌جمهور لبنان در مجمع عمومی سازمان ملل را تشریح كرد كه از موضوعات اصلی آن تنش كنونی میان تهران و واشنگتن است.




به گزارش نما، هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد از هفته گذشته آغاز به کار کرده و «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان یکشنبه (فردا) برای شکست در این نشست عازم نیویورک است.

اخبار سیاسی- روزنامه «الشرق الاوسط» به نقل از منبعی که نوشته وی از اعضای تیم تهیه‌کننده پرونده میشل عون برای رفتن به نیویورک است، نوشت، با توجه به مسائل حساس کنونی و در مقدمه آنها تجاوز رژیم صهیونیستی به ضاحیه و نقض قطعنامه ۱۷۰۱ سخنرانی عون در چهارشنبه هفته جاری در سازمان ملل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

این منبع افزود: عون جامعه بین‌المللی را به تلاش‌های شایسته برای قانع کردن تل‌آویو به توقف تجاوزهای دریایی، هوایی و زمینی به لبنان و پایبندی به قطعنامه ۱۷۰۱ فراخواهد خواند.

وی افزود: رئیس‌جمهور بر اهمیت دور نگهداشتن منطقه خاورمیانه و خلیج (فارس) از درگیری نظامیان میان واشنگتن و تهران نیز تأکید خواهد کرد خصوصا پس از آنکه تأسیسات آرامکو هدف گرفته شد.

این منبع آگاه تصریح کرد، عون همچنین درخواست حمایت از لبنان برای حل مسأله آوارگان سوری را مطرح خواهد کرد، آوارگانی که تعداد آنها بیش از یک میلیون و نیم است و برای لبنان تبعات منفی دارند. رئیس‌جمهور لبنان به حمایت از طرح ابتکاری روسیه که به شورای امنیت پیشنهاد داده شده ، فراخواهد خواند.

وی درباره ادامه یک هفته‌ای عون به نیویورک اعلام کرد، وی در این سفر با «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه و «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران دیدار خواهد کرد؛ «دو طرفی که ممکن است لبنان را از درگیری آمریکایی-ایرانی در صورت وقوع، دور نگه دارند زیرا ممکن است ماکرون بتواند تهران را به دور نگهداشتن لبنان از مقابله‌ای که ارتباط مستقیمی با آن ندارد، قانع کند».

الشروق الاوسط در پایان به نقل از دیپلماتی که سیر تماس‌های فرانسه و ایران را دنبال می‌کند، نوشت: در صورت انفجار وضعیت نظامی (درگیری نظامی) میان واشنگتن و تهران، هیچ کسی نمی‌تواند تضمین کند تحولات چگونه خواهد بود اما ماکرون نظر تهران را بر اهمیت بی‌طرف بودن لبنان معطوف کرده و (گفته) در صورت وقوع درگیری (این نزاع) باید محصور بماند و توسعه پیدا نکند.

شنبه ۲۳ شهریورماه «یحیی سریع» سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن اعلام کرد، یگان پهپادی یمن با ۱۰ پهپاد پالایشگا‌ه‌های «بقیق» و «خریص» شرکت آرامکو در منطقه «شرقیه» عربستان سعودی را در چارچوب حق طبیعی و مشروع در پاسخگویی به جنایات ائتلاف متجاوز و محاصره پنج ساله یمن هدف قرار داد.

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا بدون ارائه هرگونه سندی مدعی شد که این ایران و نه یمنی‌ها بوده‌اند که تأسیسات نفتی آرامکو عربستان را هدف قرار داده‌اند.

پس از آن برخی مقامات آمریکایی مدعی شدند، احتمال گزینه نظامی علیه ایران وجود دارد اما «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از آن عقب کشید

۱۳۹۸/۶/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...