نسخه چاپی

نشریه آلمانی: ترامپ باید به برجام بازگردد

یك نشریه آلمانی در مطلبی تاكید كرد كه رئیس جمهور آمریكا برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها باید به میز مذاكره و توافق هسته‌ای با ایران بازگردد.




به گزارش نما، نشریه "دی سایت" در مطلبی به سیاست خارجی ترامپ پرداخته و نوشت: "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا به عنوان فردی غیر قابل پیش بینی اعتبار دارد. از این رو خیلی ها نگران این مسئله هستند که وی بتواند بحران ایران را تشدید کند. طبیعتا این خطر وجود دارد که اختلافات بین ایران و آمریکا به جنگ بزرگی تبدیل شود. حالا به صورت غافلگیر کننده ای ترامپ حدود یک هفته بعد از حمله تاریخی و بی سابقه به زیر ساخت های نفتی در عربستان سعودی هیچ عکس العملی نشان نداده است؟ و آیا این نشان غیر قابل پیش بینی بودن است؟

اخبار سیاسی-​ در ادامه این مطلب آمده است که بعد از حدود سه سال ترامپیسم واقعی موجود در صحنه جهانی حالا برچست غیر قابل پیش بینی بودن کمتر با ترامپ مطابقت دارد. در برخی زمینه ها حتی عکس این مسئله صدق می کند به گونه‌ای که می توان گفت ترامپ قابل پیش بینی است. انگیزه های او به اندازه اقداماتش قابل پیش بینی نیست و این مسئله هم برای دوستان و هم دشمنانش مطرح است. این وضعیت به خودی خود خطرناک است. برخورد ترامپ با ایران این مسئله را به وضوح نشان می دهد.

ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود در سال 2016 مخالفت خود با توافق هسته‌ای را ابراز کرد و در سال 2018 از این توافق خارج شد. این قابل پیش بینی بود. ترامپ بعد از آن تحریم های سختی را علیه ایران تصویب کرد که چیزی جز آن هم پیش بینی نمی شد.

نویسنده در ادامه به اختلافات و تنش های اخیر بین ایران و آمریکا در منطقه خلیج فارس اشاره کرده و نوشت: حتی اگر قرار باشد به زودی تحریم های سخت تری علیه ایران از طرف آمریکا اعمال شود اما وقوع جنگی بزرگ بعید است. این چیزی است که ایرانی ها می توانند روی آن حساب کنند، چرا که در جریان مبارزات انتخاباتی وقوع جنگی جدیدی برای ترامپ کاربردی ندارد. وی به حامیان خود وعده داده است که آمریکا را از جنگ های قدیمی خارج کرده و در جنگ جدیدی هم وارد نکند. از آنجایی که وی معتقد است به زودی مجددا توسط حامیانش انتخاب می شود خواهان جنگ بزرگی نیست و در این شرایط او قابل پیش بینی تر می شود.

دی سایت در ادامه نوشت: ترامپ مدتهاست که همچنین برای دیگر بازیگران حاضر در صحنه جهانی قابل پیش بینی شده است. از جمله این مسئله برای مخالفان آمریکا به همین شکل است. به عنوان مثال کیم یونگ اون، رهبر کره شمالی می داند که نمی تواند انتظار هیچ اقدام هماهنگی از سوی ترامپ علیه برنامه هسته ای خود را داشته باشد. ترامپ برای مردان مستبدی مانند او ارزش قائل است حتی اگر تسلیحات آن ها این کشور را تهدید کند. چینی ها هم در جنگ تجاری باز خود با آمریکا به شخصیت ترامپ عادت کرده اند.ترامپ تهدید می کند، توئیت می کند وتعرفه های گمرکی بر کالاهای چینی را به اندازه مشخصی افزایش می دهد. این اقدامات در آمریکا محبوبیت دارد. اما قبل از مرحله نهایی انتخابات ترامپ دوباره عقب می نشیند چرا که وی خواهان هیچ بحران اقتصادی جدی نیست. چینی ها ترامپ خود را می شناسند و بر اساس آن برنامه ریزی می کنند.

در مقابل متحدان آمریکا می توانند تنها انتظار رفتار بد از طرف ترامپ را داشته باشند. توهین به اروپا، سرزنش مرکل، لعن و نفرین علیه کانادا همان چیزی است که از طرف رای دهندگان اصلی ترامپ پسندیده می شود. بنابراین دانمارکی ها نباید تعجب کنند که ترامپ با آن ها به عنوان وفادارترین متحدان آمریکا با خرید گرینلند رفتار بسیار گستاخانه ای نشان دهد. دوستان و متحدان برای ترامپ هیچ ارزشی ندارند و حتی در خاورمیانه این امر صدق می کند.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب به خطرات این گونه رویکردهای ترامپ پرداخته و نوشت: آمریکا حالا برای جلوگیری از تشدید اوضاع باید به میز مذاکرات و توافق هسته‌ای با ایران بازگردد.

البته ترامپ، نه جنگ و نه صلح و نه توافق را می خواهد.

۱۳۹۸/۶/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...