نسخه چاپی

بیانی: دربی مساوی می‌شود، با گل یا بدون گل

بعد از سال‌ها بازی برای استقلال و البته حضوری كوتاه‌مدت در پرسپولیس، شاهرخ بیانی این روزها در تركیه حضور دارد و مشغول اداره رستورانش است.




به گزارش نما، بعد از سال‌ها بازی برای استقلال و البته حضوری کوتاه‌مدت در پرسپولیس، شاهرخ بیانی این روزها در ترکیه حضور دارد و مشغول اداره رستورانش است.

اخبار ورزشی- به بهانه دربی سراغ او رفتیم و مثل همیشه حرف‌های جالبی هم به زبان آورد. صحبت‌هایی درباره ادعای مهدی فنونی‌زاده و آن بازی معروف که می‌گفتند بزرگان استقلال نظیر شاهرخ بیانی هوای پروین را داشتند که کمتر به پرسپولیس گل بزنند. بیانی اما همه این شایعه‌ها را از بیخ و بن تکذیب و نتیجه دربی امروز را تساوی پیش‌بینی کرد.

امکان ندارد بحث دربی در میان باشد و سراغی از شما نگیریم. درباره بازی استقلال- پرسپولیس صحبت کنید و اینکه به نظر شما این دیدار چطور از آب درمی‌آید؟

بازی سختی است و هیچ‌وقت نمی‌توان درباره دربی با صراحت صحبت کرد. مربیان دو تیم تغییر کرده‌اند و تجربه حضور در دربی را ندارند. بازیکنان هم عوض شده‌اند، بخصوص استقلال که استخوان‌بندی‌اش را تغییر داده. خیلی از بازیکنان استقلال هنوز رنگ بازی در دربی را ندیده‌اند و همین باعث می‌شود نتوانیم درباره نتیجه حرف بزنیم.

بارها پیش آمده بود که ما قبل از بازی ضعیف‌تر بودیم اما به زمین رفتیم و نتیجه را به سود استقلال رقم زدیم. بازیکنان باید از لحاظ روحی روانی آماده باشند، آن‌ هم برای تمامی دقایق. دقیقه 5 با 45 یا 90 هیچ تفاوتی ندارد. اشتباهی نباید از سوی بازیکنان سر بزند که اگر اینطور شود نتیجه به سود حریف رقم خواهد خورد.

نتیجه را پیش‌بینی نمی‌کنید؟

برای این بازی زیاد نمی‌شود روی برد دو تیم حساب کرد. قطعاً درباره جو بازی به دو مربی گفته‌اند و اینکه مردم دوست ندارند تیم‌شان شکست بخورد. به همین دلیل حدس می‌زنم دو مربی با احتیاط بازی کنند و از همان ابتدا برای پیروزی به زمین نروند. نه کالدرون و نه استراماچونی تیم‌شان را هجومی آرایش نمی‌کنند، چون هیچ‌کدام دوست ندارند ببازند.

همین مسأله باعث نمی‌شود جذابیت‌های دربی پایین بیاید و بازی کسل‌کننده دنبال شود؟

همینطور است اما آیا ما جای دو مربی هستیم که تیم‌مان را هجومی به زمین بفرستیم؟ هر دو مربی می‌دانند که شکست در دربی می‌تواند روی آینده کاری و همچنین محبوبیت آنها تأثیر بگذارد. به همین دلیل برای بازی هجومی و جذاب وارد زمین نمی‌شوند. البته سرعت تیمی استقلال بیشتر است اما آن طرف بازیکنان پرسپولیس برای حضور در دربی تجربه بیشتری دارند چون سال‌ها قبل هم در این بازی حساس حضور داشته و از این جهت در شرایط بهتری قرار دارند.

اما همین تجربه می‌تواند یکی از دلایل برتری یک تیم در دربی باشد.

دقیقاً. شرایط حساس است و استقلال یا پرسپولیس برای موفقیت به بازیکنی نیاز دارند که بتواند تیم را رهبری و هدایت کند. استقلال سال‌ها از وجود بازیکنانی نظیر فرهاد مجیدی، محمود فکری، امیر قلعه‌نویی و مهدی رحمتی به عنوان بزرگتر استفاده می‌کرد و حضور بازیکنی با خصوصیات آنها می‌تواند استقلال را یک کم به موفقیت نزدیک کند.

یعنی استقلال آن بزرگتر یا رهبر را ندارد؟

الان کاپیتان تیم وریا غفوری است که امیدوارم بتواند تیم را در زمین مدیریت کند چون هر لحظه ممکن است گلی رد و بدل شود و شیرازه تیم از هم بپاشد. امیدوارم وریا بتواند تیم را در مواقع حساس جمع کند، چون دربی دیداری است که صدا به صدا نمی‌رسد و وجود کاپیتان باتجربه می‌تواند یکی از دلایل موفقیت باشد.

خود شما در چند دربی حضور داشتید؟

فکر می‌کنم 12، 13 تا. از سال 59 تا 72 در اغلب دربی‌ها بازی کردم.

یادتان نمی‌آید چند بار بازی را بردید و چند شکست در کارنامه شما ثبت شده؟

من فقط در یک دربی طعم شکست را چشیدم. آن ‌هم دیداری که پرسپولیس توانست با گل رضا عابدیان استقلال را شکست دهد. در آن بازی باید 10 گل می‌زدیم اما توپ‌های ما به تیر دروازه می‌خورد و درون دروازه نمی‌رفت. پرسپولیس هم یک توپ آورد، گل زد و بازی را برد. بقیه بازی‌ها را بردیم یا مساوی شد.

البته در یکی از بازی‌ها هم می‌توانستید گل‌های بیشتری بزنید که انگار تصمیم گرفتید به خاطر علی پروین این کار را نکنید و هوای او را داشته باشید.

نه بابا، این حرف‌ها دیگر چیست. فنونی‌زاده یک حرفی زد که اصلاً درست نبود. آن زمان مگر کسی جرأت داشت به رختکن تیم حریف بیاید و چنین خواسته‌ای را مطرح کند؟ ما 2 بر صفر از پرسپولیس جلو بودیم و حریف هم با 10 بازیکن بازی می‌کرد. باور کنید کسی در آن شرایط فکر نمی‌کرد که گل نزند و هوای پروین را داشته باشد.

بازی معروف استقلال - پرسپولیس یادتان می‌آید؟ استقلال 2- صفر جلو بود و 3 گل خورد. اگر در آن بازی که شما می‌گویید پرسپولیس به ما گل می‌زد چه اتفاقی می‌افتاد؟ زمان ما بازیکن یک ماه خواب و خوراک نداشت تا در دربی خودش را نشان دهد، آن وقت می‌گویند ما حواس‌مان به پروین بوده، ضمن اینکه تعیین نتیجه بازی مگر دست یکی دو بازیکن است؟ من می‌خواستم، بقیه چطور؟

اما می‌گفتند نمی‌خواستید ابهت پروین که آن زمان سرمربی تیم ملی هم بود از بین برود.

ما که 2- صفر جلو بودیم اما شما اگر 3- صفر هم جلو باشید، آیا دفاع نمی‌کنید که از گل‌های زده محافظت کنید؟ اصلاً من می‌خواستم کم‌کاری کنم، مگر 10 نفر دیگر در زمین نبودند؟ به خدا این حرف‌ها از بیخ و بن دروغ است، ضمن اینکه مگر علی پروین مربی ما بود که هوایش را داشته باشیم؟

سال 65 که شما در پرسپولیس حضور داشتید و همچنین در تیم ملی مربی‌تان بود.

این درست اما مگر من بازیکن ضعیف یا به قول قدیمی‌ها دوزاری بودم که بترسم پروین مرا برای تیم ملی انتخاب نکند؟ داستان اصلاً اینطور نبود که برخی نقل می‌کنند. آنها این حرف‌ها را می‌زنند تا بزرگ و مطرح شوند.

حرف و حدیث درباره دربی زیاد است. شما سال‌ها کاپیتان استقلال بودید و بزرگتر این تیم محسوب می‌شدید. پیش آمد که قبل از بازی شما را صدا بزنند و بخواهند دربی با تساوی به پایان برسد؟

اصلاً اینطور نبود که عده‌ای می‌گویند. در خیلی از بازی‌ها حضور داشتم و کاپیتان هم بودم. داریوش مصطفوی وقتی دبیر یا رئیس فدراسیون فوتبال بود، همراه با داور می‌آمدند و با ما صحبت می‌کردند.

چه صحبتی؟

می‌گفتند دربی حساس است، فوتبال‌تان را بازی کنید و درگیر نشوید.

نمی‌گفتند بازی مساوی شود؟

نه، اصلاً. 30 سال از این موضوع گذشته و الان هم اگر کسی حرفی می‌زند مطمئن باشید دروغ می‌گوید. اگر آن زمان چنین مسأله‌ای بوده، بازیکن باید شهامت می‌داشت و حرفش را می‌زد. اصلاً مگر کسی جرأت دارد که بگوید بازی مساوی شود؟ مگر ما نامرد هستیم که بگویند مساوی کنید و ما هم بگوییم چشم.

نتیجه را پیش‌بینی می‌کنید؟

به نظر من مساوی می‌شود. با گل یا بدون گلش را نمی‌دانم.

الان چکار می‌کنید، بخصوص که مدتی است خبری از شما نیست.

ترکیه هستم. یک رستوران دارم و کنار اداره آن استراحت هم می‌کنم.

مربیگری را رها کرده‌اید؟

نمی‌گذارند ما در فوتبال باشیم. یک قطار است که عده‌ای ثابت سوار آن می‌شوند. مدتی با امیر قلعه‌نویی در استقلال بودم اما وقتی به تبریز رفت راه‌مان جدا شد. امیر سراغ مربیان خارجی رفت و من هم به ترکیه رفتم. البته در این فوتبال سخت می‌شود کار کرد. الان استقلال را ببینید. انواع و اقسام مدیرها در 20 سال اخیر روی کار آمده‌اند اما بدهکاری روی بدهکاری انباشته شده و کسی هم یقه آنها را نمی‌گیرد.

۱۳۹۸/۶/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...