نسخه چاپی

سكوت حناچی در مقابل سوالات مردم

شورای شهر پنجم از اول شهریور سال ۹۶ آغاز بكار كرد. اكنون ۲ سال و یك ماه از آغاز بكار این شورا گذشته و در واقع بیش از نیمی از دوره فعالیت آنها سپری شده است. «تهران طلایی»، «نجات تهران»، «كنترل آلودگی هوا»، « كاهش ترافیك»،«توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی بخصوص مترو» و «تامین رفاه برای شهروندان تهرانی» از جمله وعده‌های اصلاح طلبان برای شورای شهر پنجم بود. سیاست روز به بهانه فعالیت سال سوم این شورا به سراغ برخی اعضای شورای شهر تهران و نمایندگان مجلس رفته و عملكرد آنها را ارزیابی كرده است.

به گزارش نما، جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد معتقد است که شهرداری و شورای شهر تهران عملکرد ضعیفی داشته بطوری که اصلا قابل قیاس با فعالیت‌ها و اقدامات دوره قبلی نیست.
اخبار اجتماعی- وی گفت: اینجانب به عنوان یک شهروند که در پایتخت زندگی می کنم و همچنین به عنوان یک نماینده مجلس معتقدم که شورای شهر پنجم و مسئولین شهرداری تهران بیشر کار سیاسی می‌کنند تا پیگیری کارهای اجرایی و خدمات رسانی به مردم.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه آقایان در شهرداری و شورای شهر تهران بیشتر به مسائل حاشیه ای می پردازند، تاکید کرد: آلودگی هوای تهران و ترافیک ۲ معضل اصلی پایتخت است. قرار بود با افزایش حمل و نقل عمومی از جمله مترو و ناوگان اتوبوسرانی این ۲ معضل حل شود.
محمودزاده افزود: در حال حاضر تهران از نظر ساخت تونل ها، بزرگراهها و توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی و مترو خیلی ضعیف است و آقایان برنامه خاصی در این باره ندارند.
وی گفت: برای کنترل آلودگی هوا و کاهش ترافیک، طرح جدید تحت عنوان « کنترل آلودگی هوا» را اجرا کردند اما اگر کسی پول پرداخت کند می تواند وارد محدوده طرح شود.
عضو فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه طرح مذکور یک طرح شکست خورده محسوب می شود، افزود: آلودگی هوا زمینه و محل کسب درآمد شورای شهر و شهرداری تهران شده است این در حالی است که آلودگی هوا باید خط قرمزی باشد که هیچ کس با پرداخت پول نباید وارده محدوده آن شود.
محمودزاده اضافه کرد: قانون باید محکم و قاطع باشد و اینگونه نباشد که با پرداخت پول آنرا نقض کنیم.

از نظر شهرداری با پرداخت پول می‌توان هوا را آلوده کرد

سید حسن نقوی حسینی نماینده ورامین در مجلس هم تاکید دارد که سیاست‌های شهرداری و شورای شهر پنجم برای مردم تهران ارمغانی نداشته است.
وی برای نمونه به اجرای طرح کنترل آلودگی هوا از سوی شهرداری تهران از اول تیر امسال اشاره کرد و گفت: بر اساس این طرح هر خودرو تنها ۲۰ روز در هر فصل می‌تواند در سطح شهر تردد داشته باشد اما با پرداخت پول می توان تعداد روزهای بیشتری وارد محدوده کنترل آلودگی هوا شد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه محدودیت تردد در سطح شهر تهران بیشتر برای کسب درآمد است نه کنترل آلودگی هوا، تصریح کرد: این چه سیاستی است که با پرداخت پول می‌توان هوا را آلوده کرد؟!
نقوی حسینی با اشاره به اقدامات عمرانی، ساخت تونل‌ها، بزرگراهها از جمله بزرگراه صدر و بابایی در دوره مدیریت قالیباف گفت: ما هنوز شاهد آسفالت کردن کوچه ها و خیابانها از سوی مسئولین شهرداری و شورای شهر پنجم نیستیم پس چه زمانی می‌خواهیم ببینیم آنها تونلی مشابه تونل توحید و یا صدر ساختند.

ادعاهای گزاف و عجیب و غریب معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران

محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای شهر تهران هم به عملکرد شهرداری و معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران انتقاد دارد و می‌گوید: اقدامات شهرداری تهران در کاهش آلودگی هوا تاثیر آنچنانی نداشت.
وی با بیان اینکه حلقه دوم طرح ترافیک با پیشنهاد محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل ترافیک تهران و با تصویب در شورای ترافیک شهر تهران اجرایی شد، گفت: یکی از انتقادات من همیشه همین بوده که مردم شورا را به عنوان نهاد مسئول می‌شناسند اما شورای شهر در شورای ترافیک و تعیین محدوده طرح ترافیک هیچ نقش و دخالتی ندارد.
عضو شورای شهر تهران افزود: بدون پیوست مطالعاتی و بدون حساب و کتاب، طرح کنترل آلودگی هوا در تهران اجرا شد. البته من با اصل طرح ترافیک موافقم اما معتقدم برای حلقه دوم طرح، مطالعات کافی انجام نشد.
علیخانی گفت: شهرداری تهران یک محدوده بزرگی را به اسم حلقه دوم طرح تعیین و برای مردم محدودیت ایجاد کرد که این موضوع بر زندگی، اموال مردم و ساکنین آن محدوده تاثیر می گذارد.
وی با طرح این پرسش که مطالعات این طرح کجاست؟ افزود: شهرداری تهران ادعا های عجیب و غریبی می‌کند. مثلا می گوید در فلان نقطه تهران این قدر شاهد کاهش آلودگی بودیم.
رئیس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای شهر تهران گفت: اولا وسعت تهران ۷۸۰ کیلومتر مربع است. محدوده ترافیک ٣٢ کیلومتر بوده که در حلقه دوم حدود٨٠ تا ٩٠ کیلومتر اضافه شده. مجموع محدوده طرح حدود١٢٠کیلومتر است. حال چگونه ادعا می کنند که ما کل آلودگی هوای تهران را حل کردیم؟ مگر می شود چنین چیزی؟
علیخانی افزود: معلوم است اگر جایی را مسدود کنیم آنجا ترافیک اش کم می‌شود. اما مشکل کل تهران را که حل نمی کند.
عضو شورای شهر تهران ادعاهای مسئولین شهرداری در میزان کاهش آلودگی هوای تهران را یک سخن گزاف دانست و افزود: ما نمی گوییم محدودیت های ایجاد شده در کاهش آلودگی تاثیر ندارد. تاثیر دارد. اما نباید رقم های اغراق آمیز مطرح شود.
وی با اشاره به بارندگی های اول امسال گفت: در فصل پائیز مشخص می شود که چقدر ادعاهای مسئولین شهرداری تهران درباره میزان کاهش آلودگی هوا و ترافیک تهران درست است.
رئیس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای شهر تهران با اشاره به اظهارات پورسیدآقایی در یکی از برنامه های تلویزیونی گفت: اینجانب در آن برنامه به صراحت گفتم که آمارهای ایشان در خصوص میزان کاهش آلودگی هوا و ترافیک صحت ندارد.
علیخانی افزود: در فصل تابستان ما شرایط آب و هوا را داریم. همچنین ۳۰ درصد ترددها سطح شهر مربوط به دانش آموزان و دانشجویان است که طبیعی است ترافیک در این مقطع کاهش یابد.باید منتظر شروع مدارس و دانشگاهها بود و بعد از کاهش ترافیک و آلودگی حرف زد.

طرح شکست خورده کنترل آلودگی هوای تهران/هوای پارسال بهتر از امسال

اکبر ترکی نماینده فریدن، فریدونشهر و چادگان در مجلس با بیان اینکه شهرداری و شورای شهر تهران اصلا کارنامه ای برای ارائه دادن ندارند، افزود: آقایان بدون فراهم کردن زیر ساخت های لازم، محدودیت تردد برای شهروندان تهرانی را بیشتر کردند اما سوال مردم از حناچی شهردار تهران این است که آیا این طرح فایده ای داشته است؟
وی افزود: برای اطلاع از نتایج اجرای این طرح می توان به مقایسه تمیزی هوا در مدت زمان اجرای این طرح با مدت مشابه سال گذشته که این طرح اجرا نشده، پرداخت.
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه طرح کنترل آلودگی هوای تهران از اول تیر ماه اجرا شده، گفت: بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا، در ۹۰ روز اول اجرای این طرح شاهد ۷۲ روز هوای سالم، ۱۷ روز ناسالم برای گروههای حساس و یک روز هم ناسالم برای همه افراد بودیم.
ترکی اضافه کرد: اما در سال گذشته در همین مدت زمان، ما شاهد ۷۷ روز هوای سالم بودیم. همچنین هوای ناسالم برای گروههای حساس در سال گذشته تنها ۱۳ روز بود و اصلا شاهد هوای ناسالم برای همه افراد نبودیم.
وی تصریح کرد: با اجرای این طرح نه تنها شاهد هوای بهتر در تهران نبودیم بلکه معضل ترافیک هم حل نشد.
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به تاثیرات بد هوای آلوده بر سلامت مردم تصریح کرد: دلیل بسیاری از بیماریهای قلبی، عروقی و ریوی آلودگی هواست.
ترکی با بیان اینکه نباید با جان و سلامت جسم و روان مردم بازی کرد، گفت: مردم از شهردار تهران درباره رفاه، سلامتی خود و طرحهای اجرا شده شهرداری سوالاتی دارند و طبیعی است که جواب شهردار در قبال این طرح های بی نتیجه سکوت باشد.

شهرداری تهران با تعدیل نیروها در روزنامه همشهری موجب بیکاری افراد شد

محمد جواد ابطحی نماینده خمینی شهر در مجلس هم معتقد است که در دوره مدیریت جدید شهرداری تهران و شورای شهر پنجم نه تنها مشکلات شهری و اجتماعی تهران کم نشد، بلکه بر این مشکلات افزوده هم شد.
وی به عنوان مثال به تعدیل نیرو در موسسه همشهری و روزنامه همشهری اشاره کرد و گفت: با تعدیل نیرو تعدادی از کارکنان بیکار شده و خانواده های آنها از نظر درآمدی با مشکل مواجه شدند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه شورای شهر و شهرداری تهران درگیر مسائل جناحی، حزبی و سهم خواهی بوده، تصریح کرد: تغییر سه شهردار در طول یک سال گواه مستندی بر این ادعاست.
وی تاکید کرد: اصولا شورای شهر تهران به وظایف قانونی و اصلی خود بی توجه است و گاهی به نظر می رسد با تصمیماتی که اتخاذ می کند در زمین دشمنان نظام و کشور بازی می کنند.
نماینده خمینی شهر در مجلس اضافه کرد: جای تعجب نیست که شهردار قبلی که مرتکب قتل همسر خود شد، قبل از پذیرش سکانداری شهرداری تهران، به آمریکا مسافرت می کند و طبق آنچه که در محافل مختلف و رسانه ها منتشر شده و وی هم آن را تکذیب نکرده با دستور العمل خاصی به کشور باز می گردد.
ابطحی اضافه کرد: مشاهده می شود که علیرغم رد صلاحیت شهردار قبلی تهران از سوی سازمانهای مسئول، با اصرار رئیس جمهور، وزارت کشور حکم وی را صادر می کند.
وی گفت: در مجموع نتیجه اقدامات شورای شهر و شهرداری‌های منتخب تهران، به حدی زیر سوال است که فریاد بعضی از اعضای خود آن شورا و نمایندگان اصلاح طلب تهران در مجلس را بلند کرده است.

انتظارات برآورده نشده مردم از شورای شهر و شهرداری تهران

سلمان خدادادی نماینده ملکان در مجلس هم معتقد است که مردم مطالبات و انتظاراتی از شهرداری و شورای شهر تهران دارند که برآورده نشده است.
وی افزود: مردم از عملکرد آنها رضایت ندارند. چندی پیش آقای محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران هم در جملاتی بر این موضوع اذعان کرد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: متاسفانه پول مبنای طرح جدید ترافیک تهران شده و به این معناست که اگر شما پول بدهید می توانید سلامت مردم را نادیده بگیرید.
خدادادی گفت: هدف طرح کسب درآمد بوده و این در حالی است که طرح زوج و فرد که در گذشته و به مدت ۱۴ سال اجرایی شد، موجب روان شدن ترافیک، کاهش آلودگی هوا بوده و مردم احساس محدودیت، تبعیض و بی عدالتی نمی کردند.

ترافیک تهران به راحتی قابل حل نیست

پروانه سلحشوری نماینده تهران معتقد است که سال گذشته هوای تهران به مراتب تمیزتر و پاک تر از سالهای گذشته بود و مسئولین شهرداری توانسته بودند آلودگی هوا را کنترل کنند. البته لطف خداوند هم بود که ما باران داشتیم و به تمیزی هوا کمک کرد.
وی با اشاره به اجرای طرح کنترل آلودگی هوای تهران از اول تیر امسال و اینکه در ۹۰ روز اول اجرای این طرح، بر اساس اعلام سایت شرکت کنترل کیفیت هوا، هوای پارسال به نسبت امسال تمیزتر بوده و این حکایت از آن دارد که شهرداری مطالعات کافی برای اجرای این طرح نداشته، گفت: اگر بنا بر آمار و مستندات شهرداری تهران نتوانست امسال به نسبت به سال گذشته در کنترل آلودگی هوا موفق باشد، باید به فکر دیگری باشند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اقدامات شهرداری در ۲ سال گذشته گفت: در حوزه فرهنگی به طور محسوس اقدامات شهرداری را دیدم مثلا ایام محرم در بُعد زیبایی شناختی و رساندن پیام این ایام کارهای خوبی در سطح شهر انجام شد.
سلحشوری به معضل ترافیک تهران اشاره کرد و گفت: ترافیک یک معضل کلان شهر تهران است و فکر نمی‌کنم به راحتی هم قابل حل باشد. این معضل یک عزم ملی می طلبد و علاوه بر شهرداری دیگر نهادها، سازمانها و مجلس و دولت باید برای حل آن کمک کنند.

تعدیل روزنامه نگار همشهری و خبرنگاران ظلم است

سید ناصر موسوى لارگانى نماینده فلاورجان درباره ارزیابی اش از عملکرد شهرداری تهران در ۲ سال گذشته با اشاره به تعدیل و اخراج خبرنگاران روزنامه همشهری گفت: شوراى شهر تهران باید به ماجرای تعدیل نیرو در روزنامه همشهرى ورود می کرد. تعدیل روزنانه نگاران از روزنامه همشهری و دیگر اهالی رسانه نیازمند پاسخگویی مسولان ذی ربط است بنابراین شورای شهر باید پاسخگوی اجحاف در حق خبرنگاران باشد.
وی گفت: متاسفانه در بخش تعدیل نیرو خبرهاى خوبى را در کلان شهر تهران مشاهده نمی‌کنیم و این در حالی است که بویژه در حوزه خبرنگاران عزیز ما، که جزو زحمتکش ترین اقشار جامعه هستند نیز شاهد تعدیل نیرو در روزنامه‌ای همچون همشهری هستیم.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یاد آور شد: تعدیل روزنامه نگاران همشهری ظلم است زیرا روزنامه نگاران با سختی فراوان خبر تولید و منتشر می کنند.
موسوى لارگانى با بیان اینکه شهرداری تهران معضل ترافیک و آلودگی هوا را کاهش نداده، گفت: موضوع طرح ترافیک نیز به مشکل جدید پایتخت تبدیل شده است. طرح جدید ترافیک تهران با مشکلات متعددی روبرو است زیرا در برخى از ساعات روز علیرغم اینکه در ساعات طرح هستیم، خیابان ها دارای ترافیک گسترده است.

۱۳۹۸/۶/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...