نسخه چاپی

تغییر معادلات بازار نفت!

عکس خبري -تغيير معادلات بازار نفت!

حادثه فاجعه‌بارتر از این است كه عربستانی‌ها اعلام می‌كنند و همه كارشناسان و صاحبنظران انرژی بر این مسئله صحه می‌گذارند كه جبران نزدیك به 6 میلیون بشكه از دست رفته تولید روزانه عربستان به این زودی‌ها ممكن نخواهد بود و


حادثه فاجعه‌بارتر از این است که عربستانی‌ها اعلام می‌کنند و همه کارشناسان و صاحبنظران انرژی بر این مسئله صحه می‌گذارند که جبران نزدیک به 6 میلیون بشکه از دست رفته تولید روزانه عربستان به این زودی‌ها ممکن نخواهد بود و حداقل سه تا شش ماه زمان خواهد برد؛ باید منتظر ماند تا قیمت نفت به رکوردهای تازه‌ای دست پیدا کند! چرا که اهداف مورد اصابت قرارگرفته از صنعت نفت عربستان تأسیسات پالایش نفت بوده که به طور مستقیم درگیر فرایند تولید و فرآوری نفت هستند و تا این شبکه بازسازی نشود، نمی‌توان انتظار داشت تولید نفت عربستان به حالت عادی خود بازگردد، بازسازی‌ای که هزینه هنگفت نیز خواهد داشت. برآوردهای کارشناسان صنعت نفت نشان می‌دهد، برای بازگشت این تأسیسات نفتی به حالت اولیه خود باید حدود 200 میلیارد دلار هزینه شود! هزینه‌ای که می‌تواند بحران‌های دولت سعودی را افزایش دهد! البته شرط عادی شدن وضعیت آرامکو این است که یمنی‌ها از حمله مجدد به تأسیسات نفتی عربستان دست بکشند؛ اما اگر این حملات ادامه‌دار باشد، احتمالاً زمان بازسازی طولانی‌تر و هزینه‌های آن نیز بیشتر خواهد بود!
فراتر از آسیب‌ها و خرابی تأسیسات نفتی عربستان، میزان خسارت‌ها و تفاوت روایت شاهزادگان سعودی و کارشناسان حوزه نفت درباره زمان بازگشت عربستان به شرایط ماقبل حمله پهپادی انصارالله، آنچه از بین رفته و بازسازی آن به این آسانی‌ها ممکن نخواهد بود، اعتبار عربستان در بازار نفت است! خریداران نفتی به دلیل ماجراجویی‌های بن‌سلمان و آسیب‌پذیری رژیم سعودی در برابر حملات انصارلله و ضعف شدید امنیت تأسیسات نفتی ریاض به این نتیجه رسیده‌اند که در اعتماد به نفت عربستان تجدید نظر کنند، لذا به دنبال کشور قدرتمندی هستند که بتواند از تولید نفت خود محافظت کرده و از ثبات و امنیت مستمر و مطمئن برخوردار باشد! دغدغه‌ای که موجب شده است نگاه‌ها در بازار نفت در حال چرخش به سمت ایران باشد. تغییر نگاه و دیدگاهی که به معنای آغاز فروپاشی تحریم‌های نفتی ایران است!

۱۳۹۸/۷/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...