نسخه چاپی

پنالتی و گل دوم استقلال صحیح بود

محمدفنایی داور قدیمی و مطرح فوتبال ایران امروز میهمان یك برنامه تلویزیونی بود و خاطرات جالبی از دوران قضاوتش را بیان كرد.


به گزارش نما، محمدفنایی داور قدیمی و مطرح فوتبال ایران امروز میهمان یک برنامه تلویزیونی بود و خاطرات جالبی از دوران قضاوتش را بیان کرد.

اخبار ورزشی- فنایی امروز به شبکه سه آمده بود. او که سابقه حضور در مسابقات مهمی چون فینال جام جهانی 94 آمریکا و چند دربی تهران را دارد ضمن بیان خاطراتش به کارشناسی دو بازی مهم روز گذشته پرداخت.

خاطره جام جهانی 94

در جام جهانی 94 بعد از قهرمانی برزیل من حسی نداشتم چون طرفدار نبودم. 26 سال گذشته است، البته آن موقع من دوست داشتم برزیل ببرد اما در برد او نقشی نداشتم. برزیل محبوب همه جوامع فقیر و پابرهنه بود و طرفداران برزیل بیشتر بودند. اما به عنوان داور نقشی نداشتم و گرچه به برد برزیل علاقه داشتم تلاش کردم عدالت را بین دو تیم تقسیم کنم. یادم هست به باجو گفتم شما باید در دایره قرار بگیری. گفت بگذار من باید دعا کنم که باراسی به اوت نندازد، با این وجود هم باره‌سی هم خودش به اوت زدند. در آن سال برزیل خیلی خوب بود و تمام تیم ها را با بازی خوب و شایسته برد. برعکس ایتالیا که بازی های خوبی ارائه نمی داد و فقط نتیجه می گرفت. گرفتن جام خیلی مهم است و استرس دو تیم بالا رفته بود و باعث شده بود بازی خوب از آب درنیاید. در آن مسابقات زمان لباس داوری را از سیاه تغییر دادند. من آن پیراهن را در خانه ام آویزان کرده ام و یاد خاطرات گذشته می افتم.

دستمزد فینال جام جهانی

داوران برای یک بازی دستمزد نمی گیرند و به تعداد روزها پول می گیرند. برای ورود به جام جهانی پول بالایی می دهند که اگر من بگویم می گویند خیلی پولدار هستم. من به عنوان کمک داور برتر به آن جام رفتم و پاداش خاصی هم به من و آقای ساندرو پل تعلق گرفت. چیزی از آن مبلغ باقی نمانده ولی حدود 50 هزار دلار بود.

در یک چهارم نهایی که بازی بین هلند و برزیل بود، ناظر بسیار سختگیری داشتیم. در اروپا و آمریکای لاتین که اعتقاد دارند فوتبال برای آنها است هیچوقت اجازه نمیدادند تیم داوری از آسیا و آفریقا و کشور آمریکای مرکزی به فینال برسد. آنجا به این دلیل که بازی های من به نوعی یکی از یکی بهتر بود و امتیازات خوبی از ناظران می گرفتم زورشان نرسید. در کمیته داوران جهان که برای انتخاب داوران فینال و رده بندی جلسه گذاشتند، خودم باورم نمی شد در ایالات متحده آمریکا که دشمنی بدی هم با ایران دارند، داوری کنم. جالب است بدانید خیلی هم تلاش کردند من داوری نکنم. به ما و عراق بد ویزا می دادند و این دردسرساز هم شده بود اما فیفا قدرت جهانی است و گفته بودند ما به هرکسی می گوییم باید ویزا بدهید. ایشان هم بهترین نمرات را گرفته و ما نمی توانیم حذفش کنیم. این یک چالش بزرگ شده بود.

فینال حق فغانی بود

فیفا علی رغم اینکه سیاسی هستند اما دنبال کار خوب هستند. مثلا اینکه آقای فغانی و تیم او در جام جهانی مسکو درخشیدند و اعتقاد خیلی ها بود باید فینال را به او می دادند، دستکاری شد. به این دلیل که هرگز اروپا و امریکای لاتین اجازه نمیداد تیم داوری ایران در فینال حضور داشته باشد. ملاحظه کردید که داوری را از آرژانتین گذاشتند که قابل مقایسه با فغانی نبود. از نظر من هنوز ابزار و سخت افزار و نرم افزار مناسبی برای فوتبال نداریم. هنوز استادیوم های ما زمین چمن درست و حسابی ندارند. ایران کشور پهناوری است اما استادیوم ها فاصله زیادی از هم دارند. ما باید فرهنگ فوتبال را هم بیاوریم. من زمانی مخالف var بودم اما حالا موافقم. داشتن وار هزینه بسیار بالایی دارد و حتی در آسیا در باشگاه های مختلف هم آوردن آن سخت است اما اگر روزی به این نتیجه برسند که این امکانات باشد، خیلی بهتر از نبودن آنها است.

پروین و حجازی اسطوره هستند

(با دیدن عکس علی پروین) پروین اسطوره است و این عکس برای سال 63 است که پرسپولیس باخت. خدا آقای صالحی را رحمت کند این یکی عکس هم مربوط به بازی خداحافظی او بود. او گفت کاری کنید بازی خداحافظی من درگیرانه نباشد. چند بازیکن جلوی من به یکدیگر توهین کردند اما سعی کردم درگیری ها زیاد نباشد و اخراجی نداشته باشیم.

(حجازی و مظلومی) حجازی و مظلومی اسطوره های قدیمی هستند و این بازی در سال 59 بود. در این یکی تصویر آفساید آقای پیوس را گرفتم و پرسپولیسی ها به سمت من یک خاور میوه پرتاب کردند! آن موقع میوه ارزان بود الان گران است پرتاب نمی کنند و سنگ را ترجیح می دهند!

آرزوی بزرگ برای فغانی

آرزو می کنم آقای فغانی در 2022 فینال جام جهانی را قضاوت کند، در نیوجرسی آمریکا بازی مکزیک و بلغارستان را چهار داور از آسیا قضاوت کردیم و بازی پرسروصدایی داشتیم و یک داور مسلمان و معتقد داشتیم که در جزیره کار می کرد. خیلی خوشحالم که داوران جوان آمده اند و دارند خوب کار می کنند.

کارشناسی بازی های دیروز

دیروز هم دو بازی استقلال و پرسپولیس را دیدم. اکرمی در بازی پنالتی گرفت که حرف و حدیث زیادی درباره آن بود اما چون بازیکن استقلال بی احتیاطی کرد، این پنالتی درست بود.

سختگیرانه بود اما درست بود. در بازی پرسپولیس هم بازیکنی که گل زد می توانست قبل از زدن گل اخراجی باشد. گل دوم استقلال سالم بود و بیرون آمدن دروازه بان و اشتباه او باعث به ثمر رسیدن این گل شد.

در کل داوری در فوتبال ایران مظلوم است و امیدوارم شما رسانه ها بتوانید به این رشته بپردازید و از این رشته مظلوم که افتخارات زیادی کسب کرده اما دیده نمی شود دفاع کنید. امیدوارم روزی برسد این توهین ها و فحاشی ها نباشد و فضا برای لذت بردن از فوتبال مهیا باشد.

۱۳۹۸/۷/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...