نسخه چاپی

نامه ۱۳ تشكل‌ دانشجویی به شورای نگهبان

۱۳ تشكل دانشجویی استان همدان در نامه‌ای خطاب به اعضای شورای نگهبان، تشكیل وزارت بازرگانی را مغایر با اصل ۶۵ و ۷۵ قانون اساسی دانستند.


به گزارش نما، 13 تشکل دانشجویی استان همدان در نامه‌ای خطاب به اعضای شورای نگهبان ، تشکیل وزارت بازرگانی را مغایر با اصل 65 و 75 قانون اساسی دانستند.

اخبار سیاسی- متن این نامه به‌شرح زیر است:

باسمه تعالی

اعضای شورای محترم نگهبان

با سلام و احترام؛

همان‌طور که مطلع هستید، بعد از گذشت 7 ماه از ارائه طرح تشکیل وزارت بازرگانی به مجلس شورای اسلامی، نهایتاً مجلس با تأسیس این وزارتخانه موافقت نمود، موافقتی که بدون توجه به مغایرت‌های قانونی این طرح با اسناد و قوانین بالادستی صورت گرفت. با توجه به مغایرت طرح مذکور با اصل 65 و 75 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نکات زیر پیرامون این طرح به استحضار شورای محترم نگهبان قانون اساسی می‌رسد:

مغایرت با اصل (65) قانون اساسی :

بر اساس اصل 65 قانون اساسی، جلسات مجلس شورای اسلامی با حضور دوسوم مجموع نمایندگان رسمیت می‌یابد و تصویب طرح‌ها و لوایح طبق آئین‌نامه مصوب داخلی انجام می‌گیرد، مگر در مواردی که در قانون اساسی نصاب خاصی تعیین شده باشد. تصویب طرح تشکیل وزارت بازرگانی به‌موجب بند (د) ماده 117 آئین‌نامه داخلی مجلس و با توجه به مغایرت آن با برنامه ششم توسعه، نیازمند اخذ رأی دوسوم نمایندگان حاضر در مجلس بود که این موضوع با ممانعت رئیس مجلس در روز رأی‌گیری مسکوت ماند تا مجلس بدون توجه به مفاد اصل 65 قانون اساسی و ماده 117 آیین‌نامه داخلی مجلس، طرح تشکیل وزارت بازرگانی را به‌صورت عادی به‌تصویب برساند! بنابراین این مصوبه مجلس از درجه اعتبار قانونی ساقط است و مقتضی است طرح مذکور به‌منظور کسب دو‌سوم آراء نمایندگان مجلس به مجلس شورای اسلامی ارجاع شود.

مغایرت طرح با اصل (75) قانون اساسی:

مطابق با اصل 75 قانون اساسی، «طرح‌های قانونی و پیشنهادها و اصلاحاتی که نمایندگان در خصوص لوایح قانونی عنوان می‌کنند و به تقلیل درآمد عمومی یا افزایش هزینه‌های عمومی می‌انجامد، در صورتی قابل‌طرح در مجلس است که در آن طریق جبران کاهش درآمد یا تأمین هزینه جدید نیز معلوم شده باشد.»، با توجه به اینکه تشکیل وزارت بازرگانی، مستلزم ایجاد تشکیلات جدید، معاونت‌های جدید و به‌تبع آن، افزایش هزینه‌های عمومی دولت خواهد بود؛ از این حیث با اصل هفتاد و پنجم (75) قانون اساسی مغایر است، بنابراین باید از مجلس شورای اسلامی پرسید که با توجه به کسری بودجه 150 هزار میلیارد تومانی دولت و فشارهای اقتصادی دو سال اخیر بر مردم، چرا باید با تصویب طرحی هزینه‌زا، سبب کاهش ذخایر ارزی کشور و افزایش گرانی‌ها شوند؟ به‌اذعان بسیاری از کارشناسان اقتصادی کشور، تصویب این طرح از دو جنبه برای کشور هزینه‌زا خواهد بود؛ اول؛ تأسیس وزارت بازرگانی که هزینه‌ای بالغ بر 2 هزار میلیارد تومان نیاز خواهد داشت. دوم؛ حمایت یکجانبه این وزارت‌خانه از واردات کالاهای اساسی نیز علاوه بر کاستن از ذخایر ارزی و بروز نوسانات قیمتی شدید در کشور، دستاورد قانون تمرکز مبنی بر بهبود 5 میلیارد دلاری تراز تجاری کشاورزی را نیز از بین می‌برد.

خاطرنشان می‌سازد که در تبصره (3) طرح تشکیل وزارت بازرگانی آمده است: «هزینه‌های ناشی از اجرای این قانون از محل صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری و از بودجه وزارتخانه‌های یادشده تأمین خواهد شد.»، با عنایت به ابهام فراوان موجود در این تبصره و مشخص نکردن منابع مالی لازم برای تشکیل وزارت بازرگانی به‌طور تفصیلی، تبصره فوق برای احراز عدم مغایرت طرح با اصل 75 قانون اساسی کافی نیست.

با توجه به مغایرت‌های آشکار طرح تشکیل وزارت بازرگانی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و همچنین تضاد آن با قانون برنامه ششم توسعه، از شورای محترم نگهبان قانون اساسی انتظار می‌رود تا ضمن بررسی دقیق مغایرت‌ها و اعلام تخلف‌های صورت‌گرفته در جریان تصویب طرح تشکیل وزارت بازرگانی، طرح مذکور را به مجلس ارجاع دهد.

امضاکنندگان نامه:

قرارگاه دانشجویی شهید سردار حسین همدانی استان همدان

قرارگاه دانشجویی شهید احمدی روشن استان همدان

انجمن اسلامی دانشگاه بوعلی سینا

جامعه اسلامی دانشگاه بوعلی سینا

بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بوعلی سینا

بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی همدان

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی همدان

بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور همدان

بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان همدان

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ملایر

بسیج دانشجویی دانشگاه ملی ملایر

بسیج دانشجویی دانشگاه تویسرکان

۱۳۹۸/۷/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...