نسخه چاپی

ترامپ، خروج آمریكا از سوریه را اعلام كرد.

شواهد یك شكست

عکس خبري -شواهد يک شکست

«دونالد ترامپ» در توئیتر خود نوشت، نظامیان آمریكا باید از غرب آسیا خارج شوند و ما باید به جنگ‌های بی‌پایان، پایان دهیم و به این ترتیب دستور خروج نیروهای آمریكایی از سوریه را صادر كرد.


«دونالد ترامپ» در توئیتر خود نوشت، نظامیان آمریکا باید از غرب آسیا خارج شوند و ما باید به جنگ‌های بی‌پایان، پایان دهیم و به این ترتیب دستور خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را صادر کرد. رئیس‌جمهور ایالات متحده خود اذعان کرد: «اوضاع غرب آسیا از زمان حمله آمریکا به عراق بدتر شده و حضور آمریکا کمکی به حل مسائل نکرده است!» اکنون وزیر دفاع آمریکا در برابر این سؤال که چرا پنتاگون وارد درگیری‌های شمال سوریه نمی‌شود، می‌گوید: «آنهایی که ما را به اشتباه وارد جنگ‌های خاورمیانه کردند هنوز برای جنگ فشار می‌آورند. آنها اصلاً از غلط بودن تصمیم خود خبر ندارند. چرا خواهان اعلان جنگ هستند؟» اما چرا آمریکایی‌ها تصمیم به خروج از منطقه گرفته‌اند؟
اولین علت را باید شکست ایالات متحده در منطقه دانست، زمانی که بوش پسر، پنتاگون را به بهانه داعش به افغانستان و به بهانه سلاح‌های کشتار جمعی به عراق فرستاد، هدفش این بود که نظم نوین منطقه‌ای را ایجاد کند، نظمی که ایران را منزوی و از معادلات منطقه حذف می‌کرد و رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانان آمریکا را بر منطقه مسلط! اما حالا پس از گذشت دو دهه از آن همه آتش‌افروزی و جنایت و هزینه تیلیاردها دلاری چه اتفاقی رخ داده است! جمهوری اسلامی ایران به بازیگر اصلی منطقه تبدیل شده است و تفکر انقلاب اسلامی از یمن تا شام و بیروت گسترده شده است! اکنون نیز در ماجرای حمله نظامی ترکیه به سوریه شاهد انزوا، استیصال و فقدان راهبرد در کاخ سفید و هم‌پیمانانش هستیم! دلیل دوم یا به عبارت بهتر شکست دوم که زمینه‌ساز خروج آمریکا از منطقه است، شکست در برابر منطق جمهوری اسلامی و شکست در تقابل رسانه‌ای با گفتمان مقاومت است. آمریکا با همه غول‌های رسانه‌ای و شگردهای تبلیغاتی‌اش نتوانست در برابر این منطق که چرا آمریکا هزاران کیلومتر دورتر از مرزهایش باید در سوریه، افغانستان و عراق حضور داشته باشد، راه فراری بیندیشد. این منطق حتی در درون جامعه آمریکا به یک مطالبه عمومی بدل شد و امروز ترامپ برای بهبود اوضاع نابسامان خود در افکار عمومی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 اعلام می‌کند که ما چرا در سوریه که هزاران کیلومتر دورتر از آمریکاست، حضور داریم!

۱۳۹۸/۷/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...