نسخه چاپی

متهمان فراری باسواد!

عکس خبري -متهمان فراري باسواد!

سال‌ها در كشور درس خوانده است و از امكانات آموزشی بهره‌مند شده و از مقطع ابتدایی تا دكتری نزدیك یك میلیون دلار برای او هزینه شده است، اما اكنون در كمال امنیت درآمد میلیاردی كسب كرده و از حداقل مالیات فرار می‌كند.


سال‌ها در کشور درس خوانده است و از امکانات آموزشی بهره‌مند شده و از مقطع ابتدايي تا دكتري نزديك يك ميليون دلار برای او هزينه شده است، اما اکنون در کمال امنیت درآمد میلیاردی کسب کرده و از حداقل مالیات فرار می‌کند.
دولت در بودجه سال 1398، بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی پیش‌بینی کرده که در صورت تحقق گام‌های خروج بودجه از اقتصاد نفتی با سرعت بیشتری برداشته خواهد شد. از مجموع بیش از ۴۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد نقدی دولت، حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از سوی سازمان امور مالیاتی و گمرک تأمین می‌شود و حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از درآمد نفتی است. درآمدهای حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای 148 هزار میلیارد تومان و همچنین درآمد حاصل از فروش اوراق 51 هزار میلیارد تومان است.
بر اساس اعلام صندوق بین‌المللی پول، سهم درآمد مالیاتی ایران از تولید ناخالص داخلی تنها 5 درصد است، این در حالی است که براساس آمارها بیشتر کشورهای پیشرفته، تا 60 درصد از GDP آنها به درآمد مالیاتی‌شان مربوط می‌شود. بر اساس گزارش OECD، سازمان توسعه همکاری‌های اقتصادی، 56 درصد تولید ناخالص داخلی سوئد را درآمدهای مالیاتی این کشور تشکیل می‌دهد. پس از آن، دانمارک با رقم 56 درصد جایگاه دوم و فرانسه با رقم 54 درصد جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.
اگرچه با تدابیری که در نظام مالیاتی اندیشیده شده است دولت در تحقق درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی شده سال ۱۳۹۷ موفقیت خوبی به دست آورد؛ اما همچنان برخی از قشرها که درآمد بالایی دارند مالیات پرداخت نمی‌کنند؛ یکی از این اقشار پزشکان هستند. تعداد پزشکان فعال کشور برابر 110 هزار نفر است که در صورت اخذ مالیات 25 درصد، مقدار مالیات سالیانه پزشکان حداقل 6700 میلیارد تومان می‌شود. گفتنی است، در ماه‌های گذشته که دریافت مالیات از پزشکان جدی‌تر شده است، در برخی از مطب‌ها رفتارهای دور از شأن یک دانش‌آموخته سطوح عالی علمی مشاهده می‌شود. پزشکانی که با نصب دستگاه کارتخوان مخالفت کرده‌اند یا دو نرخی بدون کارتخوان و با کارتخوان گذاشته‌اند و... که این موضوع نشان می‌دهد برخی از این افراد حاضر نیستند سهم خود را از امنیت، رفاه و آموزش بپردازند. به راستی، اکنون که درآمدهای نفتی در حال کاهش است، پرداخت مالیات باید به یک فرهنگ تبدیل شود.

۱۳۹۸/۷/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...