نسخه چاپی

شكست ترامپ در انتخابات 2020/ استیضاح باعث آشفتگی ترامپ خواهد شد

«تام لی» معتقد است كه «استیضاح» ترامپ را آشفته خواهد كرد و عملكرد خوب دموكراتها در انتخابات میان دوره ای باعث شكست ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ خواهد شد.


به گزارش نما، علیرغم کش و قوسهای فراوان و امکان سنجی های مختلف دموکراتها نهایتا استیضاح ترامپ را به مجلس نمایندگان بردند. در خصوص مطرح شدن بحث استیضاح ترامپ باید توجه داشت برخی از دموکرات ها از ماه های نخست ریاست جمهوری ترامپ خواستار استیضاح وی شده بودند. ایده استیضاح ترامپ در میان رای دهندگان دموکرات محبوب بود به طوریکه در نظرسنجی اخیر ۷۳٪ از آنها طرفدار استیضاح وی بودند.

اخبار بین الملل - در نهایت روند تحقیقات مربوط به استیضاح ترامپ در دوم مهر ماه در پی دستور رسمی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، آغاز شد. این دستور پس از انتشار گزارش‌ها در مورد مکالمات تلفنی دونالد ترامپ و رئیس‌جمهوری اوکراین و «فشار» برای انجام تحقیقات در مورد خانواده جو بایدن، رقیب احتمالی‌ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری، صادر شد.

سرانجام ۱۰ آبان ماه مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب روند استیضاح ترامپ امکان تحقیقات برای استیضاح رئیس جمهور آمریکا را میسر ساخت. این قطعنامه با ۲۳۲ رأی موافق مقابل ۱۹۶ رأی مخالف به تصویب رسید.

باید دید بحث استیضاح ترامپ بر نتایج انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سال ۲۰۲۰ چه تاثیری خواهد داشت.

در این ارتباط مصاحبه‌ای با «پروفسور تام لی» استاد علوم سیاسی کالج پومونا امریکا تنظیم نموده که در ادامه می‌آید.

*ایدئولوژی غالب در ایالات متحده امریکا جمهوریخواهی و لیبرالیسم کلاسیک است، اما به نظر می رسد دونالد ترامپ فردی مرکانتلیست بوده و از ناسیونالیسم امریکایی جهت سود خود بهره می برد، نظر شما در این مورد چیست؟

من فکر می کنم بیان اینکه ایدئولوژی امریکایی واقعا چیست سخت باشد. ایدئولوژی های جمهوری خواهی، لیبرالیسم کلاسیک و مرکانتیلیسم در زمانهای مختلف و با درجات مختلف نقشی در این کشور داشته اند.

با این وجود ایالات متحده همیشه از تجارت به عنوان ابزار استفاده کرده است. ترامپ در روابط بین الملل به عنوان فردی صرفا تاجر، واقعا بی نظیر است. دیگر رهبران و اعضاء کنگره همیشه ارزشهایی را جهت حمایت از اصولی خاص مد نظر داشته اند.

*متفکرانی چون جان مرشایمر معتقد هستند که آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم سیاست خارجی لیبرال را دنبال کرده و لازم است این سیاست شکست خورده را کنار بگذارد و در سیاست خارجی به صورت رئالیستی عمل کند. نظر شما در این خصوص چیست؟

من فکر می کنم جان مرشایمر تئوری بسیار مبهمی در مورد روابط بین الملل دارد که به هیچ وجه سیاست خارجی را پیش بینی نمی کند. در امریکا سیاست خارجی واقع بینانه ای وجود ندارد.با تعریف - اگر وجود داشته باشد - واقع بینانه است.

بدیهی است که دولتها ها باید آنچه را که برای خودشان بهتر است انجام دهند. اما تعیین این موضوع که آنها واقعا بر اساس چه نظریه ای رفتار می کنند غیرممکن است. رئالیسم منجر به مسابقات تسلیحاتی، جنگهای غیرضروری و انحراف منابع رفاه اجتماعی به توسعه طلبی بی ثمر شده است. نظریه وی نمایانگر همه چیز اشتباه در سیاست خارجی آمریکا است.

*دموکراتها شروع روند استیضاح ترامپ را در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب کردند. چرا با اینکه بحث استیضاح از مدتها قبل مطرح بود در خصوص موضوع گفتگوی ترامپ با رئیس جمهور اوکراین به جریان افتاد؟

تماس تلفنی با رئیس جمهور اوکراین بسیار مهم بود و برای اقدام «نانسی پلوسی» کافی بود. تقدیس او مهمترین قسمت بود. دموکرات ها گروهی متنوع هستند و تا همین اواخر همه آنها به اندازه کافی برای شروع روند استیضاح تلاش کردند.

استیضاح ممکن است سیاسی باشد زیرا ما وارد فصل انتخابات می شویم. استیضاح ترامپ را آشفته خواهد کرد و رای دهندگان او را کاهش خواهد داد.

*پیش بینی شما از نتایج انتخابات ۲۰۲۰ ایالات متحده امریکا با توجه به مطرح شدن بحث استیضاح ترامپ چیست؟

من از پیش بینی بسیار می ترسم چون سیاست آمریکا در حال حاضر کمی آشفته است. من معتقدم که ترامپ انتخابات را از دست خواهد داد زیرا دموکرات ها در انتخابات میان دوره ای عملکرد خوبی داشته اند.

۱۳۹۸/۸/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...