نسخه چاپی

توجه شهرداری به شهروند هوشمند در كنار شهر هوشمند

رئیس سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری تهران با اشاره به اهمیت هوشمند سازی شهروندان به عنوان كاربران اصلی شهر هوشمند، گفت: برنامه‌های آموزش محور در این حوزه طراحی و تولید شده است.


به گزارش نما، محمد فرجود رئیس سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری تهران در نشست خبری سومین همایش تهران هوشمند در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره اینکه شما بارها در باره ضرورت‌های شهر هوشمند و به طور کامل تهران هوشمند سخنانی گفته‌اید و صحبت از تکمیلی زیرساخت‌های مورد نیاز و همچنین توسعه سامانه‌های برخط و اپلیکیشن‌های هوشمند سازی شده زدید اما به اذعان بسیاری از کارشناسان حوزه شهر هوشمند یکی از بایسته‌های این شهر و الزامات آن داشتن شهروندان هوشمند است تا به عنوان کاربر بتوانند از این سامانه‌ها نهایت استفاده را ببرند.

اخبار اجتماعی- از این رو سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران چه اقدامی برای آموزش هر چه بیشتر شهروندان انجام داده است، گفت: این سؤال بسیار سؤال کلیدی و از آن نقاط پرچالش حوزه فناوری اطلاعات و توسعه شهرهای هوشمند است.

وی گفت:‌امروز رویکرد شهرهای هوشمند دنیا به این سمت رفته است که شهروندان هم هوشمند شوند و دیگر فقط به موضوع زیرساخت‌ها توجه نمی‌شود و این موضوع را فرا گرفته‌اند که باید در هر برنامه، سامانه و اپلیکیشنی که نوشته می‌شود به موضوع شهروند به عنوان کاربر آن سامانه توجه شود.

فرجود خاطرنشان کرد:‌البته این حوزه مثل سکه‌ای است که دو رو دارد. روی اول سکه آن است که باید سطح آمادگی هوشمند شدن شهروندان تهرانی بالا برود که امروز من بر اساس آمار و بر اساس رنکینگ‌های جهانی اعلام می‌کنم این اتفاق افتاده و شهروندان تهرانی جلوتر از بسیاری از شهروندان سایر شهرها و کشورها هستند.

رئیس سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری تهران گفت: روی دوم سکه این است که سرویس‌هایی که آماده ارائه به کاربران می‌شود باید آنقدر آسان و سهل‌الوصول باشد تا کاربر میل و رغبتش به استفاده از آن زیاد باشد و در بین انتخاب یک فرایند غیر هوشمند و یک فرایند هوشمند به سراغ فرایند دوم برود.

فرجود با اشاره به اینکه امروز در تهران نسبت به سایر شهرها و کشورها گوشی هوشمند بسیار زیاد در دست مردم وجود دارد،‌گفت: اما کماکان این موضوع ما را از ضرورت توجه به مسائل آموزشی بی‌نیاز نمی‌کند و باید به فکر آموزش شهروندان برای زیست در شهر هوشمند باشیم.

وی گفت:‌ما یک برنامه‌ای در حال تدارک داریم که در آن برنامه قرار است ایستگاه‌های شهر هوشمند در برخی نقاط حضور شهروندان مانند ایستگاه‌های مترو برپا شود تا در آنجا شهروندان به صورت چهره به چهره با سامانه در حال رشد و سامانه تولید شده در شهر هوشمند آشنا شده، با آن دقایقی کار کنند و سرانجام به ما درباره آسان بودن استفاده از آن و یا ایرادات احتمالی فیدبکک (بازخورد) بدهند.

رئیس سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری تهران افزود:‌ البته بخش دیگری از فضای آموزشی مرتبط با شهر هوشمند را هم بنا داریم با کمک سراهای محلات و بخش‌های مختلف شهرداری نظیر پلازاهای احداث شده که امکان گردآوری تعداد زیادی از شهروندان را فراهم می‌کند پیش می‌بریم.

در ادامه یقتین رئیس دبیرخانه همایش شهر هوشمند هم در پاسخ به این سؤال گفت: ما هم می‌دانیم که اگر شهروند نتواند کارش را به آسانی با پلت فرم پیش رویش انجام دهد به سراغ روش‌های غیرهوشمند می‌رود.

وی افزود: تا پایان امسال ایستگاه شهر هوشمند در سه نقطه شهر تهران ایجاد خواهد شد که نقطه اول آن در مترو ایستگاه تجریش خواهد بود.

رئیس دبیرخانه همایش شهر هوشمند گفت: ما با همکاری کسب وکارها و استارت آپ‌های پرمخاطب تلاش داریم تولید محتوایی در راستای افزایش سطح دانش هوشمند شهروندان تولید کنیم تا به این ترتیب آنها بتوانند به راحتی از اپلیکیشن‌های ایجاد شده استفاده کنند.

یقتین خاطرنشان کرد: بنا داریم تا در سامانه‌های تولید شده بخش‌هایی را قرار دهیم تا شهروندان که کاربران اصلی سامانه‌ها هستند بازخوردهای خود را از محیط برنامه ارائه کنند تا در جهت آسان سازی فرایندها قدم برداشته شود.

۱۳۹۸/۹/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...