نسخه چاپی

ضرورت تدوین بودجه بدون خام‌فروشی نفت

لطف‌الله فروزنده

آذر ماه فصل ارائه لایحه بودجه توسط دولت به مجلس شورای اسلامی است. بر اساس دستور مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) دولت و مجلس موظفند بودجه بدون درآمدهای خام‌فروشی نفت را تدوین و ارائه کنند. در این ارتباط چند نکته قابل توجه است:

1- رویکرد دولت باید کاهش هزینه‌های دستگاه‌های اجرایی از طریق کاهش مأموریت و اصلاح ساختارها باشد. دولت باید با استفاده از ظرفیت‌های قوانینی مانند اصل 44 و قانون مدیریت خدمات کشوری از ظرفیت تعاونی‌ها، تشکل‌های مردمی و کارکنان برای اداره امور اجرایی با توجه به توسعه خدمات الکترونیک اقدام نماید. این رویکرد عزم جدی و همکاری و فداکاری دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد.

2- واگذاری پروژه‌های عمرانی، کارخانه‌ها و شرکت‌های دولتی که وظیفه تصدی‌گری دارند با شرایط مناسب به طوری که مردم مشتاق به همکاری باشند.

3- خودداری از افزایش ضریب حقوق و افزایش هزینه خدمات دولت در سال 99، با توجه به شرایط سال 98 و افزایش نرخ ارز و اجرای طرح بهینه‌سازی نرخ بنزین، هرگونه افزایش قیمت خطرناک است. طبعا با افزایش 15 درصدی حقوق و خدمات دولتی، یک افزایش 30 درصدی نرخ تورم بر جامعه تحمیل خواهد شد.

4- ایجاد تسهیلات برای واحدهای کوچک مانند تأمین نقدینگی، استمهال بدهی بانکی، معافیت مالیاتی، حل مشکلات تأمین اجتماعی و ... باید فضایی در لایحه بودجه ایجاد شود که هر کس یک نفر را شاغل دائم کند، از مزایای ویژه‌ای برخوردار باشد.

5- کاهش موانع و چالش‌های صادرات کالای ایرانی و حمایت‌ها و معافیت ویژه برای صادرات کالای نهایی ایرانی.

6- عملی شدن سامانه شناسایی مودیان مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی به طور جدی و فوق‌العاده.

7- ایجاد شفافیت و تشکیل پنجره واحد در سامانه‌های الکترونیکی، بسیاری از سامانه‌های الکترونیکی که هم قانون دارد و هم بسیاری از زیرساخت‌های آن ایجاد شده است، متأسفانه در قالب یک شبکه پنجره واحد به یکدیگر متصل نشده است. لذا کارکرد لازم برای نظارت مؤثر دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی و جلوگیری از فساد و ارائه خدمات پروژه سریع را ندارد.

۱۳۹۸/۹/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...