نسخه چاپی

ناگفته‌های آقای بازیگر درباره مالیات هنرمندان/ از بازیگری كه كسی جرات مالیات گرفتن از او ندارد تا هنرپیشه‌ای كه در پول خرید قبر مانده است!

بازیگر و فیلم‌ساز سینما به بحث داغ این روزها در میان هنرمندان پرداخت.


به گزارش نما، طرح معافیت مالیاتی هنرمندان که اخیراً از سوی دولت مطرح شد، همچنان با واکنش‌هایی چه از طرف مردم و چه خود هنرمندان روبه‌روست؛ هرچند که طبیعتاً نباید هنرمندی را سراغ گرفت که از چنین امکانی رضایت نداشته باشد. با این حال شیوه اجرای آن است که چه بسا می‌تواند موجب تبعیضی میان اقشار مختلف باشد. با این حال برخی هرچند موافقند، اما برای این ابراز رضایت ادله‌ای می‌آورند.

اخبار چهره ها - سیدجواد هاشمی، بازیگر و کارگردان سینما در این باره گفت: به نظرم اتفاق خوبی است که بالاخره دولت را به این تصمیم واداشته است؛ چه بسا به‌درستی به عقلشان رسیده که با این مصوبات، صحه بگذارند بر اینکه هنرمندان مظلوم‌تر از آن هستند که مالیات پرداخت کنند.

باور کنید اکثریت بازیگران ما در فقر مرده‌اند

وی با تأکید بر اینکه هنرمندان را از نظر درآمد باید در سه دسته تقسیم کرد، ادامه داد: دسته‌ای بزرگ از هنرمندان ما بیکار و خانه‌نشین هستند. دسته‌ای هم درست است که کار می‎کنند، اما برگشت سرمایه‎شان این‌قدر اندک است که در کاسه گدایی‎شان باید پولی هم بگذارید. این یک واقعیت انکارناپذیر است.

این بازیگر تأکید کرد: باور کنید اکثریت بازیگران ما در فقر مرده‌اند؛ مگر اینکه چند شغله بوده و از جای دیگر درآمدی داشته باشند. نمی‌خواهم با این حرف‌ها آبروی خودمان را بریزم، اما اگر همین دوستان را در قطعه هنرمندان دفن نمی‌کردند، حتی پول خرید قبرشان را هم نداشتند. نه در سینما بلکه در حوزه‌های دیگر هنر وضع همین‌گونه است.

این سوپراستار‌ها مگر چند نفرند؟

هاشمی در عین حال با اشاره به برخی بازیگران که درآمد‌های بالایی دارند، خاطرنشان ساخت: این دسته سوم مگر چند نفرند؟ نه یک‌درصد، بلکه یک در سیصد است. این‌ها سوپراستار‌هایی هستند که البته گاهی وضعشان خوب بوده و گاهی هم نامساعد. چون درست است که برخی از این‌ها پولدارند، اما درآمد از هنر و سینما ثابت نیست.

این نویسنده و کارگردان سینما گفت: بنابراین وضعیت مالی هنرمندان ما این‌قدر‌ها هم خوب و مساعد نیست که بخواهند مالیاتی هم بپردازند.

کارگردان فیلم درحال اکران «تورنادو» درباره تعیین ساختاری برای دسته‌بندی مالی هنرمندان نیز گفت: مگر می‌شود این ماجرا را کارشناسی کرد که مثلاً مالیات را صرفاً از فلان سوپراستار که درآمد بالا دارد، بگیرند؟

همه سرتعظیم جلوی او فرود می‌آورند

هاشمی افزود: شما تصور کنید اگر سوپراستاری هم به اداره مالیات برود، آیا کسی جرات دارد که از او مالیات بگیرد؟ چون همه سرتعظیم جلوی او فرود می‌آورند و او را هم زیرمیزی رد می‌کنند؛ بنابراین همین قانون احتمالی درمورد همین اندک هنرمندان پردرآمد هم رعایت نمی‌شود و مبدل به یک قانون بی‌قانون خواهد شد.

این بازیگر در عین حال گفت: شاید من خوشحال هم بشوم از فلان سوپراستاری که درآمد بالا دارد، مالیات بگیرند، اما چه جوری و با چه کارشناسی؟ خب این ماجرا سخت است.

وی همچنین گفت: مردم ما تصور می‌کنند که، چون من تهیه‌کننده در دو سال اخیر پنج فیلم ساخته‌ام؛ پس خیلی پولدارم! نه اتفاقاً، چون فیلم‌هایم هیچ‌کدام فروش نکرده است؛ بنابراین کارشناسی کردن به این سبک که ببینید چه کسی در سینما، صاحب سرمایه است و درآمد بالا دارد تا از او مالیات بگیرند، هم سخت است و هم قابل کارشناسی نیست.

هنر ما وقتی سیاسی شود دیگر دوزار نمی‌ارزد

بازیگر «مختارنامه» عنوان کرد: به‌طور کلی واقعاً هنرمندان جامعه ما در شرایط اسفباری زندگی می‌کنند و مردم هم این‌قدر نگویند که، چون فلان هنرمند، پولدار است پس باید به او انتقاد کرد. چرا این همه هنرمند بی‌پول را نمی‌بینید؟

وی با بیان اینکه ما کاسب نیستیم بلکه هنرمندیم، افزود: باید دید کاسب کیست که از او مالیات بگیرند. من هنرمند با بدبختی سرمایه جور می‌کنم که فیلمی بسازم آنهم فیلمی که زمین می‌خورد. حتی همین فیلم‌های میلیاردی در گیشه نیز سرمایه خودش را درنمی‎آورد چه رسد به اینکه به سوددهی برسند. چیزی ته فیلم ما نمی‌ماند که مالیات هم بدهیم.

سیدجواد هاشمی در واکنش به طرح چنین مباحثی در زمان‌های خاصی مثل انتخابات گفت: حرف زدن برای من راجع به تداخل هنر و سیاست، مشمئزکننده است. هنر ما وقتی سیاسی شود دیگر دوزار نمی‌ارزد. هنرمند باید خودش را برای اظهارنظر خصوصاً در مورد افراد سیاسی کنار بکشد و برحذر باشد، چون در شأن ما هنرمندان نیست.

۱۳۹۸/۹/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...