نسخه چاپی

خیانت در امانت در قانون جدید

عناصر تشكیل دهنده جرم خیانت در امانت به همراه شرایط و اوضاع و احوال جرم عنصر قانونی جرم خیانت در امانت در ایران خیانت در امانت برای اولین بار در ماده ۲۴۱ قانون مجازات اسلامی تعزیرات در سال ۱۳۴۲ مواد ۱۱۹ و ۱۱۸ و ۱۱۷ به ترتیب جایگزین مواد ۲۳۹ و ۲۴۰ و ۲۴۱ قانون مجازات عمومی شد و این مواد را به طور ضمنی فسخ نمود.


به گزارش نما، عناصر تشکیل دهنده جرم خیانت در امانت به همراه شرایط و اوضاع و احوال جرم عنصر قانونی جرم خیانت در امانت در ایران خیانت در امانت برای اولین بار در ماده ۲۴۱ قانون مجازات اسلامی تعزیرات در سال ۱۳۴۲ مواد ۱۱۹ و ۱۱۸ و ۱۱۷ به ترتیب جایگزین مواد ۲۳۹ و ۲۴۰ و ۲۴۱ قانون مجازات عمومی شد و این مواد را به طور ضمنی فسخ نمود.

سال ۱۳۷۵ با تصویب قانون تعزیرات گذاری در مواد ۶۷۴ و ۶۷۳ به جرم خیانت در امانت می‌پردازد هرگاه اموال منقول یا غیرمنقول یا نوشته هایی از قبیل سفته را خیانت در امانت چک و قبض و نظایر آن به عنوان اجاره و امانت یا یا برای وکالت یا در کار با اجرت یا بی اجرت به کسی داده شده و بنابراین بوده است اشیای مذکور مسترد شود یا به مصرف معینی برسد و شخصیتی اشیا یا نزد او بوده آنها را به ضرر مالکین یا متصرفین آنها استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود نماید به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.

عناصر مادی جرم خیانت در امانت :

عناصر مادی جرم خیانت در امانت عبارت است از استعمال ،تصاحب، اتلاف، و یا مفقود کردن مال در مورد امانت که می تواند به شکل فعل یا ترک فعل باشد اما عمدتا به صورت فعل است که در ماده ۶۷۴ آمده است استعمال استفاده کردن از مال مورد امانت جرم است برای مثال شخصی ماشینی به دوست خویش به صورت امانتی می دهد تا در حیاط منزل از آن نگهداری شود ولی دوستش از آن برای مسافرکشی استفاده می‌کند.

تصاحب: یعنی شخص امین جای انجام وظیفه شمال دیگری را از آن خود بداند و با آن طوری رفتار کند که دیگران گمان کند او مالک است.

اتلاف: اتلاف یا نابود کردن مال مورد امانت یکی دیگر از گونه‌های خیانت در امانت است

مفقود کردن : امین بدون این که مال مورد امانت را تلف کند موجب می شود که دستیابی آن برای مالک غیر ممکن باشد

عنصر معنوی جرم :

عنصر معنوی جرم سو نیت عام و سوء نیت خاص است.

سوء نیت عام به معنی انجام عمدی عمل تصاحب استعمال تلف یا مفقود نمودن مال موضوع امانت است.

و سوء نیت خاص یعنی فاقد اراده ی ورود ضرر و غیر است بر این اساس تعدی و تفریط مال امانی همراه با سوء نیت موجب سوء مسئولیت کیفری است.

مجازات جرم خیانت در امانت:

مجازات مرتکب جرم خیانت در امانت بر اساس ماده ۶۷۴ قانون تعزیرات مصوب ۱۳۷۵ حبس از ۶ ماه تا ۳ سال می باشد.

همچنین قانونگذار در ماده ۶۷۳ قانون یاد شده برای سوء استفاده از سفید مهر یا سفید امضا یک تا سه سال حبس تعیین کرده است

شرایط و اوضاع و احوال جرم:

برای اینکه جرم خیانت در امانت تحقق یابد شرایطی لازم است که عبارت است از این که موضوع جرم باید مال یا وسیله تحصیل مال باشد امانی باید از سوی مال یا متصرف قانونی به امین سپرده شود مال به امین به یکی از طرق قانونی و با شرایط استرداد یا به مصرف رسانیدن سپرده شده باشد علاوه بر این که بین فعل مرتکب نظر مالک یا متصرف قانونی آن رابطه علیت برقرار باشد.

در صورت داشتن سوال راجب خیانت در امانت به وب سایت khianat-dar-amanat.ir مراجعه کرده یا با شماره 77221941 تماس بگیرید.

۱۳۹۸/۹/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...