نسخه چاپی

قاضی‌زاده هاشمی: اقتصاد كشور باید دانش بنیان باشد

مسائل و مشكلات پیش روی شركت‌های دانش بنیان با حضور صاحبكار خراسانی در برنامه گفتگوی ویژه خبری ۱۹ آذر ماه بررسی شد.


به گزارش نما، صاحبکار خراسانی رئیس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان، قاضی‌زاده‌هاشمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی امشب ۱۹ آذر ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی مسائل و مشکلات پیش روی شرکت‌های دانش بنیان پرداختند.

اخبار سیاسی- سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی عضو هیئت رئیسه مجلس در ابتدا با اشاره به اینکه در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان ضعف و خلاء قانونی داریم گفت: کشور فرانسه یک مرکز تخصصی و شتاب دهنده کامل برای شرکت‌های دانش‌بنیان تاسیس کرده و همین موضوع باعث رشد این شرکت‌ها شده است؛ لذا ما هم باید پشتیبانی خوبی از این شرکت‌ها داشته باشیم.

او با اشاره به اینکه با ۱۵۰ شرکت دانش بنیان نشستی برگزار کرده بودیم که در آن نشست اعلام شد که زمان از نظر آن‌ها به ثانیه و دقیقه است افزود: جوانان در این حوزه به شرکت‌های جهانی وصل هستندلذا سرعت کار در آن‌ها بالا است به طوری که تفکرات جهانی دارند.

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه دوستان در این حوزه به ماده ۳۶ قانون تامین اجتماعی اعتراض دارند گفت: معافیت مالیاتی برای آن‌ها در نظر گرفته شده، اما نحوه اجرا اشکال دارد و قانون باید دقیق‌تر باشد، صندوق نوآوری و شکوفایی منابع اندکی دارد و در قانون برنامه پنج ساله زمان برای رسیدن به اهداف در نظر گرفته شده از اهمیت زیادی برخوردار است.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه اقتصاد کشور باید دانش بنیان باشد خاطرنشان کرد: در این رابطه دولت و مجلس باید پای کار آیند لذا باید به شرکت‌های دانش‌بنیان توجه بیشتری شود.
او با اشاره به اینکه باید منابع کافی برای این شرکت‌ها اختصاص داده شود گفت: در قانون برنامه ششم اهدافی برای کمک به این شرکت‌ها مشخص کرده ایم، با توجه به شرایط کشور، امروزه این گفتمان ساری و جاری‌تر شده است، باید به شرکت‌های دانش‌بنیان توجه بیشتر کنیم تا نیاز‌های کشور را برطرف سازیم.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه خرید‌های خارجی اکنون با سختی‌های زیادی روبرو شده است؛ افزود: الان شانس بزرگی به نام تحریم داریم اگر از فرصت طلایی ایجاد شده برای حفظ نیروی انسانی متخصص استفاده کنیم می‌توان به نتایج خوبی دست یابیم، متاسفانه شاهد مهاجرت نیرو‌های متخصص هستیم لذا راه چاره و نجات همه مسائل حوزه اقتصاد دانش بنیان است، مقام معظم رهبری به خوبی این موضوع را درک کرده اند و دولت، مجلس و قوه قضاییه به پای کار آمده‌اند.

عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به اینکه رویکرد صندوق رو به بهبود است گفت: مشکل اصلی جوانان در دریافت منابع مالی به این موضوع برمی‌گردد که مالکیت اصلی مالکیتی معنوی است، اصل دارایی شرکت‌های دانش بنیان و نوآور برندشان است، متاسفانه در این بخش نظام بانکی ما در دریافت تضامین مشکل ایجاد می‌کند، صندوق نوآوری و شکوفایی ظاهراً به سمت بحث مالکیت‌معنوی پیش رفته است و با کمک اداره ثبت شرکت‌ها کار‌هایی را انجام داده است، برای وام کشاورزی بانک‌ها تجهیزات کشاورزی را به عنوان تضمین می‌پذیرند، اما در مورد استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان چه چیزی را می‌خواهند به عنوان ضمانت به بانک ارائه دهند.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: ما می‌توانیم به این شرکت‌ها کمک مالی کنیم، متاسفانه به جای اینکه به تولید کمک شود، در جا‌هایی معافیت مالیاتی به صورت نابه‌جا گسترش پیدا کرده است، باید در کشور از تولید و از دانشمندان جوان حمایت کنیم،‌ ای کاش می‌شد همه را معاف از مالیات کنیم، اما قرار است کشور را با مالیات اداره کنیم.

صاحب کار خراسانی با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی قانون خوب و مترقی به نام قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان را به تصویب رسانده است گفت: در طول ۱۰سال گذشته اسمی از این شرکت ها نبود ولی الان نقل محافل شده است، امروز چندین ساعت در صحن علنی مجلس این موضوع به عنوان موضوع اولویت دار مورد بررسی قرار گرفت.

او با اشاره به اینکه قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال۸۹ به تصویب رسید؛ گفت: باید قانون موجود تکمیل شود تمام پتانسیل هایی که در قانون بوده را تقریباً بالفعل کرده‌ایم تا زمانی که قانون قبلی بالفعل نشده باشد نمی توانیم به فکر کار دیگری باشیم، در طول یکی دو سال اخیر پیش نویس های ارائه شده و با افراد مختلف جلساتی را برگزار کردیم و چارچوب کلی مبنی بر اینکه چه پیشنهاداتی را می‌توانیم ارائه دهیم آماده کرده ایم و اینکه در سال ۹۸ چه جهشی را در زمینه های مختلف داشته باشیم آماده شده است که باید تقدیم مجلس کنیم‌.

رئیس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان با اشاره به اینکه ما با دستگاه‌های مختلف می‌خواهیم مسیر‌های ساده‌تر شده‌ای را برای این شرکت‌ها فراهم کنیم گفت: به تدریج باید یک سری اتفاقات در کشور حاصل شود، در برخی جا‌ها سرعت کار خوب بوده و جهش‌های خوبی را داشته ایم، کشور ما بزرگترین مجموعه اکوسیستم نوآوری را در حوزه غرب آسیا به خود اختصاص داده است، در حوزه تجهیزات نفت توانمندی‌های داخلی ما در غرب آسیا بی‌نظیر است.

صاحب کار خراسانی با اشاره به اینکه کل فرایند‌ها و قواعدی که در کشور شکل گرفته برای اقتصاد سنتی بوده است گفت: برای حرکت به سوی صنعت علم و فناوری بالا نیاز به اقتضائات جدید داریم باید بتوانیم در حوزه تعاملات مالیاتی اقدامات خوبی را انجام دهیم، یکی از تحریکات مالیاتی که در کشور‌های مختلف انجام می‌شود بحث اعتبارات مالیاتی تحقیق و توسعه است این در حالی است که ما در کشور چنین قانونی را نداریم.

او با اشاره به اینکه عمده تحقیق و توسعه در کشور‌هایی که اقتصاد پیشرفته و در حال رشد دارند، توسط بنگاه‌های صنعتی، بنگاه‌های فناوری و بزرگ انجام می‌شود افزود: شرکت‌های دانش بنیان بزرگ به عنوان لکوموتیو می‌تواند شرکت‌های دیگر را به سمت جلو به حرکت درآورند.

رئیس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان عنوان کرد: در مجموعه صندوق نوآوری و شکوفایی تیم جدید و جوانی مستقر هستند به طوری که تحول جدی را در این زمینه ایجاد کرده اند و توانسته اند انواع و اقسام ابزار‌های مختلف را ایجاد کنند، بسیاری از پتانسیل‌هایی که در این صندوق وجود داشته به تدریج در حال شکل گیری و عملیاتی شدن است لذا روند رو به رشد است و در حد چند هزار میلیارد تومان منابع را به صورت مستقیم به شرکت‌های دانش‌بنیان تخصیص دادند.

افشین کلاهی رئیس مجمع کسب و کار‌های دانش بنیان اتاق بازرگانی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه باید از ظرفیت‌های قانونی برای کمک به شرکت‌های دانش بنیان می‌توان استفاد کرد؛ گفت:‌ این در حالی است که ساختار اداری کشور بر مبنای فروش نفت و واردات کالا بنا شده و ساختارها بروکراتیک و اداری است.

او با اشاره به اینکه کار دولت ها، تخصیص منابع برای اهداف موجود است خاطرنشان کرد: تحت حمایت قانون، ۴ هزار و ۷۰۰ شرکت دانش بنیان را رشد دادیم تا بخشی از کار تولید ثروت را در کشور انجام دهند؛ این شرکت‌ها پس از ورود به بازار کسب و کار با شرایط نامناسبی مواجه می‌شوند و ساختار شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها با این فضا مأیوس نیست و نقس کشیدن برای آن‌ها سخت می‌شود.

مهرداد قریب معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی طی تماس تلفنی با برنامه گفت: با توجه به معرفی شرکت‌های دانش بنیان توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در ارتباط با آن‌ها بدون اعمال ضریب، مفاصاحساب صادر و بر اساس فهرست، بررسی و عمل می‌کنیم.

او عنوان کرد: سازمان تامین اجتماعی به ۴۳ میلیون نفر خدمات ارائه می‌کند و کارکنان تحت پوشش از همه خدمات سازمان تامین اجتماعی از جمله بازنشستگی، درمان، از کار افتادگی و بیمه بیکاری استفاده می‌کنند، شاید در برخی جا‌ها وحدت رویه وجود نداشته باشد، اما بیش از ۹۵ درصد مفاصاحساب بدون اعمال ضریب صادر شده است.

۱۳۹۸/۹/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...