نسخه چاپی

چرا اكثر گروه‌های سیاسی عراق با انحلال پارلمان مخالفند؟

اكثر گروه‌های سیاسی عراق، انحلال پارلمان به درخواست ائتلاف وابسته به جریان صدر را مشكل‌ساز می‌خوانند.




به گزارش نما، ائتلاف سائرون در پارلمان عراق (که مورد حمایت مقتدی الصدر رهبر جریان صدر قرار دارد) همچنان بر انحلال پارلمان قبل از برگزاری انتخابات زودهنگام و بدون تشکیل دولت موقت اصرار دارد که این قضیه با مخالفت اکثریت فراکسیون‌های پارلمانی روبه‌روست.

اخبار بین‌الملل- «امجد العقابی» عضو ائتلاف سائرون در پارلمان عراق می‌گوید که اعضای ائتلاف متبوع وی اصلا در نشست‌های فراکسیون‌ها برای انتخاب نخست وزیر جدید شرکت نکرده و نمی‌کنند. او مدعی است که بیشتر احزاب سیاسی با انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام موافقند.

اما «اسیر الجادری» عضو کمیته عمومی جریان حکمت (وابسته به عمار الحکیم) با تاکید بر اینکه عمر دولتی که برای انتخاب نخست وزیر آن تلاش می‌شود، موقتی و برای مدت شش ماه تا یک سال خواهد بود، افزود: قرار است کمیساریای انتخابات منحل و قانون جدید انتخابات صادر شود و به سمت برگزاری انتخابات زودهنگام برای تشکیل دولتی پیش رویم که خواسته‌های ملت را برآورده کند.

این نماینده عراقی تصریح کرد: انتخابات آتی نزدیک خواهد بود بخصوص که قانون انتخابات در شرف تصویب است و انتظار می‌رود نهایتا تا هفته آینده تصویب شود.

الجادری افزود: از مسئولیت‌های دولت انتقالی که انتخاب خواهد شد، مدیریت امور کشور مثل برگزاری انتخابات، تصویب بودجه و برقراری امنیت است.

الجادری تاکید کرد: پارلمان پس از شش ماه تا یک سال دیگر خود را منحل خواهد کرد یا درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام از طریق پارلمان یا رئیس جمهور مطرح خواهد شد.

«آیات مظفر» سخنگوی ائتلاف النصر هم ضمن بیان اینکه ائتلاف متبوع وی از همان آغاز اعتراضات خواهان استعفای دولت و دیگر اقدامات برای تحقق خواسته‌های معترضان و همچنین برگزاری انتخابات زودهنگام بوده است، افزود: این، یک مسئله اصلی و ثابتی است که اعتماد ملت به حاکمیت را بازمی‌گرداند.

مظفر در گفت‌وگو با بغداد الیوم گفت: در عین حال ما نیاز داریم یک سری اقدامات تا قبل از برگزاری انتخابات انجام شود، نظیر تغییر کمسیاریای عالی انتخابات، اصلاح قانون انتخابات و فراهم کردن فضای مناسب برای برگزاری انتخابات در حالی که برگزاری انتخابات زودهنگام به معنای انحلال پارلمان است. بنابراین ما شش ماه به پارلمان تا قبل از انحلال آن فرصت دادیم.

وی افزود: بر اساس ماده ۸۱ یا ۶۴ قانون اساسی پارلمان باید دو ماه دیگر منحل شود، اما این مدت برای انجام وظایف محوله آن درباره انتخابات کافی نیست.

«مختار الموسوی» عضو فراکسیون الفتح در پارلمان عراق هم معتقد است، فراکسیون‌های سیاسی نخست وزیری را انتخاب خواهند کرد و در پارلمان به آن رای خواهد داد و سپس نخست وزیر،کابینه را تشکیل می‌دهد و به اصلاح مطلوب قانون انتخابات و کمیساریای انتخابات مبارشت می‌ورزد.

الموسوی عمر دولت موقت را نامعلوم خواند و گفت: انحلال پارلمان جز بعد از برگزاری انتخابات ممکن نیست، مگر اینکه پارلمان با رای سه چهارم اعضای پارلمان خودش را منحل کند.

«نعیم العبودی» یکی از رهبران فراکسیون «صادقون» هم در اظهاراتی خبری گفت: بیشتر فراکسیون‌های سیاسی با تشکیل یک دولت موقت برای مدت هشت ماه تا یک سال موافقند. دولتی که دیگر تا سه سال آینده دوام نداشته باشد، اما هنوز توافق رسمی در این خصوص حاصل نشده است.

گروه‌های النصر، حکمت، ائتلاف الوطنیه، جبهه الانقاذ و التنمیه و ائتلاف سائرون پیشتر با برگزاری انتخابات زودهنگام موافقت کردند. اخیرا هم طرف هایی از ائتلاف البناء از جمله فراکسیون پارلمانی صادقون به این دعوت پاسخ مثبت داده است.

۱۳۹۸/۹/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...